Avatar billede gooz Nybegynder
10. november 2011 - 16:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Win 2008: a device attached to the system is not functioning

Jeg har en Windows Server 2008 R2 x64 som nægter at starte, efter at ESXi-serveren gik ned. Den er domaincontroller sammen med en anden server.

De andre servere kom fint op igen, men bare ikke denne. Den kommer med en BSOD med teksten:
c00002e2 a device attached to the system is not functioning.

0xc0000001 Please restart into Domain Restore mode

Den vil gerne starte op i domain restore mode og alt virker tilsyneladende fint, og jeg kan ikke se nogle fejl på hardwaren.

Hvad kan der være galt?
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
10. november 2011 - 16:32 #1
Hvad siger dine eventlogs?
Avatar billede gooz Nybegynder
10. november 2011 - 16:45 #2
Hmmm, det her står nogle gange lige omkring opstart i System-log:

1) The Kerberos Key Distribution Center service depends on A.D. domain service, which failed to start because of the following error: The operation completed successfully.

2) The session setup to the Win NT or Win 2000 domain controller "\\den anden DC" for the domin "domæne-navn" failed because the Domain Controller did not have an accout SERVER-NAVN$ needed to set up the session by this computer SERVER-NAVN

3) The following boot-start or system-start driver(s) failed to load: spldr

Mere kan jeg ikke rigtig blive klog på...
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
11. november 2011 - 10:39 #3
Har du tilfældigvis eventID på de forskellige hændelser?

1) Har du prøvet at slukke den "ikke fungerende" DC, genstarte Kerberos servicen på den fungerende og derefter starte den "ikke fungerende" DC igen?

2) Prøv lige at kigge på denne. Det virker til at der kan være en fejl på kontoen for den "ikke fungerende" DC ud fra hvad der står her.
http://www.eggheadcafe.com/microsoft/Windows-Server/30678535/event-id-5721-event-source-netlogon-member-server-windows-2003.aspx

3) Dette kan muligivs løses med en opdatering, men jeg skal lige bruge et eventID for at kunne finde den rigtige. Det virker til at være en kendt problematik.
Avatar billede gooz Nybegynder
11. november 2011 - 16:52 #4
Hej

Efter mange timers googleing, var resultatet at AD-databasen var ødelagt.
Når jeg kørte ntdsutil og kørte 'Files integrity' kom den med "Could not initialize the Jet Engine: Jet Error -501". (http://www.windows2008forums.co.uk/-t46.html)

Det hjalp at tvinge den syge DC væk fra domænet via "dcpromo /forceremove", fjerne den syge DC fra den raske DC via metaclean (http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc736378(WS.10).aspx) og bagefter re-joine domænet igen som ekstra DC i AD forrest (http://eniackb.blogspot.com/2009/02/how-to-add-second-domain-controller-in.html)

Alle shares er online igen, men RAS er åbenbart nulstillet.
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
14. november 2011 - 18:02 #5
Træls.
Hvis problemet er løst, lukker du selv dette emne?
Avatar billede gooz Nybegynder
16. november 2011 - 11:09 #6
Lukker og slukker.

Tak for dit bidrag.