Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 15:41 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Nyt, gammelt TV - Er det brugbart?

Hej
Jeg var tidligere i dag på en auktion for at se ting der bliver solgt i morgen. Jeg fandt dette tv:
http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=104089
Jeg ved stort set ingenting om fjernsyn, men vil bare gerne have det til at fungere.. Der er al snakken om nye signaler m.m., som jeg slet ikke forstår mig på.. Kan det fjernsyn afspille de nye signaler? Jeg kører med antennestik.
Jeg forstår heller ik, hvorfor der ikke står hvor mange Hz det er? Er det ikke min. 100 hvis det skal bruges til fodbold?

Tv'et er beregnet til soveværelset.

Tak
Avatar billede larsgrau Forsker
01. november 2011 - 15:51 #1
Det vil ikke kunne tage det nye signal, da det ikke har en digital tv tuner, med mindre din tv udbyder leverer analog tv-signal. Med du vil ikke kunne se digitale kanaler.
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 15:57 #2
Heller ikke med en boks eller noget tilsluttet?
Avatar billede The_Buzz Novice
01. november 2011 - 16:03 #3
Jo hvis du sætter en MPEG4 tuner til den, via SCART eller HDMI så burde du kunne.
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 16:09 #4
Okay.. Hvor stor er sån en boks, kan man sætte flere tv til´på én gang, og kan boksen stå i et andet rum end tv'et?
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 16:18 #5
Mit andet TV er:
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=347582#extra

Vil det også kræve en MPEG4 tuner efter dec.? Lige nu kører det uden noget, men tror ikke jeg kan tage HD-kanalerne
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 16:33 #6
Det er jo et forældet fjernsyn. 4-5 år. Det kan ikke betale sig at købe, når der tilmed skal købes en digital kasse, hvor de bedste ligger på 800-1000 kr. Så vidt jeg kan se, er det ikke 100Hz. Et billede kan godt se udmærket ud selv om det ikke er 100Hz, men man bliver træt i øjnene af af se på det. Du kan få et nyt  moderne 32 TV med MPEG4  100 HZ for 3500 kr. Her er et eksempel, men der er jo flere at kikke på:http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=0600462510
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 16:36 #7
Tak for svaret - kan du se om mit nuværende tv kræver en tuner? For hvis der kan sættes flere tv til sådan en,og jeg alligevel skal have en til andet tv, er det underordnet.
Ved godt tv'et ikke er nyt, men kan til gengæld få det for 500 kr
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 16:38 #8
jornvest >> Hvis man alligevel skal ud og investere i et nyt TV nu, er det nok en dårlig idé at købe en med DVB-T.
Fra April 2012 begynder Boxer at sende i HD, så kræves der DVB-T2 for at se HD kanalerne.
01. november 2011 - 16:39 #9
Èn tuner til ét TV !!!
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 16:44 #10
#8 Nå for søren! Det anede jeg ikke. Så må vi håbe, spørger tager højde for det:)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2011 - 16:50 #11
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2011 - 16:56 #12
#7 Hvis du skal tv på dit udmærkede Panasonic 37" fladskærm, og du modtager fra almindelig antenne kommer du ikke udenom en boks til januar. Det har nemlig kun en Mpeg 2 tuner. Jeg har et magen til (bare 42" modellen).
Min løsning bliver at abonnere på Boxer når vi når dertil.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 16:58 #13
Dit nuværende TV har ikke MPEG4, så ja der skal også bruges en tuner. Og som karise skriver: Èn tuner til ét TV !!! Og vejmand skriver at det er bedst at købe med "DVB-T2"
500 kr. for et gammelt TV som slet ikke lever op til nutidens krav, det finder jeg dyrt. Sådan noget får man forærende, når folk køber nyt. Jeg ville forære mit Samsung 32 fladskærms TV, kun 3 år gammelt bort, men ingen, jeg spurgte, ville have det. Jeg måtte køre det til IT skrald.
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 16:58 #14
Tak for svarene - jeg synes virkelig det er en jungle med alle de tunere, modtager osv., som jeg slet ikke fatter ;).. Jeg kan næsten regne ud, at det tv jeg først postede ikke fungerer.. men hvad med mit nuværende? Er der nogen der har et forslag til et fint 32'', der ikke pludselig stopper med at virke.. Det er til soveværelset, må gerne være hvidt, skal kunne vise fodbold;), og skal maks koste 2500-3000 - helst ved Elgiganten ;).. På forhånd tak
Avatar billede haverslev Novice
01. november 2011 - 16:59 #15
http://www.happii.dk/product.aspx?prodid=104089

Der stå, at den har:
Tv-tuner  1x analog, 1x digital
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 17:11 #16
Kunne det her ikke være et bud, som også fungerer efter januar?
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/tv/32PFL4606H/philips-32-full-hd-fladskarm-32pfl4606h
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 17:39 #17
Efter hvad jeg kan se, har forslag i #15 og #16 ikke DVB-T2
Mener I jeg tager fejl der?
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 17:42 #18
Det er mig, spørger, der spørger om det kunne være et forslag.. men det har åbenbart ikke hvad der skal til :(
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 17:46 #19
Sorry, så ikke lige at det var spørger som var på banen.  :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 17:50 #20
Her kan du se en liste over TV med DVB-T2, men jeg ved ikke hvor opdateret den er: http://digitalt.tv/dvb-t2/
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 17:53 #21
Tak.. men det er vel ikke kun den ene ting man skal kigge efter?
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 17:56 #22
Hvad jeg lige kan se, koster 32'' min. 5-6000.. Er det så ikke billigere at købe en boks ved siden af?
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 17:58 #23
Kommer jo an på dit behov.
Har du læst artiklen som 220661 linkede til?
Avatar billede haverslev Novice
01. november 2011 - 18:00 #24
Øhh indlæg #15 er jo det samme link som spørger har i sit indlæg, og allerede i indlæg #1 får han det svar, at han ikke kan se digitalt tv på dette !!!
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 18:04 #25
Ser du i det hele taget TV fra Boxer? Hvis ikke er der heller ingen grund til at bekymre sig om DVB-T2 som er lang dyre end det du vil betale. Det er også et spørgsmål om du synes 50Hz, som du har nu, er Ok. Altså hvad har du egenlig brug for?
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 18:04 #26
Vejmand: Ja, har jeg.. men lærer det aldrig.. skal bare have noget der fungerer.. kan ikke passe det skal være så dyrt
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 18:07 #27
Det vil sikkert være billigere med en boks ved siden af, og TV uden DVB-T2 vil sikkert også blive billigere, når det går op for folk at de skal bruge DVB-T2 for at se HD kanaler.
Pointen var jo at finde et TV som opfyldte dit behov, uden ekstra boks. :-)

Som skrevet før, kun du kan afgøre hvad dit behov er.
Hvis du er ligeglad med HD kanaler, kan du nøjes med DVB-T i et ukendt stykke tid. Man ved aldrig hvornår de slukker for det signal.

Min pointe er, at det er meget svært at vide hvilke teknologiske fremskridt der kommer i fremtiden, og hvor hurtig de kommer. Men jeg mener det er dumt at købe noget man ved ikke opfylder de teknologiske krav om bare et halvt år.
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 18:11 #28
Jeg får mit TV fra Glentevejens Antennelaug. Jeg ved ikke om det har noget med Boxer at gøre?
Er mit 37'' Panasonic kun 50Hz? :S.. det synes jeg fungerer ganske udemærket til sport
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 18:17 #29
32 Tv med DVB-T 100HZ MPEG4 til 3.000 så er du kørende - uden Boxer HD, fra Elgiganten. http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/tv/32PFL4606H/philips-32-full-hd-fladskarm-32pfl4606h

Jeg har fuld HD fra yousee kabel på Samsung 40 Led. Men jeg kan sgu ikke se at HD er bedre end den almindelige kanal, og det kan min nabo heller ikke. Mon ikke den HD kvalitet er noget overdrevet?
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 18:25 #30
Så har du ikke Boxer TV, men er du i tvivl, så ring til foreningen.
http://glenten.dk/hvem-er-vi
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 18:28 #31
Tak for svaret.. du vil mene det Phillips 32'' er pengene værd og ikke noget der pludselig går i sort?
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 18:42 #32
Jeg tror ikke nogen af de nye TV pludselig går i sort pgr. af signalerne. Men hvad der sker om bare få år, er jo umulig at vide.
Mit eget TV, som ikke er så gammelt har heller ikke DVB-2. Om 5 år skal vi måske have nye TV igen. Det skulle ikke undre mig.
Hvis du ser på TV hos Elgiganten, så hold dem fast på net-prisen.
Jeg har læst, at de i forretningen kan finde på at forlange en højere pris.
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 18:48 #33
Okay, du kan se bort fra alle mine indlæg, som var baseret på egen antenne.
Nu kom det frem, at du modtager signalet fra en antenneforening.

Så vil jeg mene dit TV skal indeholde DVB-C, så skulle det funke....men som skrevet før, ring til antenneforeningen.
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 18:52 #34
Har hele tiden skrevet, at jeg modtager signal fra anetenne ;).. Kan det hvide, som indlægget egentlig handler om så bruges alligevel?
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 18:57 #35
kristian_halte >> nemlig, det var der fejlen lå, du skrev fra antenne, men faktisk modtager du fra antenneforening. En meget afgørende forskel.  :-)

Hvis du ikke kan se forskel på HD og almindlig TV, må der være noget galt med dit udstyr.
Jeg kan se endog meget stor forskel.....jeg modtager fra TDC Home Trio.
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 18:59 #36
Ang. det hvide TV du henviser til: Jeg kan ikke se det indeholder DVB-C, og det tror jeg er nørvendig.....
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2011 - 19:06 #37
Og så lige en vigtig ting til. Hvis det brugte TV fiser af kort efter du har købt det, hvad så? Det kan ikke engang betale sig at reparere det. Med et nyt TV får du dog  en garanti med i prisen.
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 19:13 #38
DVB-C er måske ikke nødvendig alligevel, vil stadig anbefale du ringer til din antenneforening.....
Avatar billede store-morten Ekspert
01. november 2011 - 20:43 #39
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 20:50 #40
store-morten >> Godt link, viser netop at det kommer an på hvilke kanaler man vil se, hvad udstyret skal indeholde. :-)
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 21:57 #41
Så det er kun de blå og grønne der kræver noget specielt? For bruger ingen af de kanaler
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 22:02 #42
Ja, og A la carte kanalerne (de sorte i højre side)
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 22:30 #43
Okay.. Så et hvilket som helts TV vil kunne tage de andre kanaler?
Avatar billede vejmand Juniormester
01. november 2011 - 22:42 #44
Ja, øverst til venstre, lige under linjen med denne tekst: Pakke 12345    TV 2011
kan du se der står "Analog" lige under TV 2011

Alle disse kanaler, med et kanal nr. under "Analog" kan ses af et hvilket som helst TV. Det er kun et spørgsmål om hvilken pakke du betaler for.

Hvor længe antenneforeningen bliver ved med at sende analog, kan kun antenneforeningen selv svare på.  :-)
Avatar billede kristian_halte Nybegynder
01. november 2011 - 23:53 #45
Jeg skal have den store pakke, men så længe den kan tage alle de vigtige kanaler, så er det fint..
Men så vil vi miste TV2?
Avatar billede vejmand Juniormester
02. november 2011 - 00:05 #46
Nope, du beholder TV2.

Glentens bestyrelse har besluttet, at TV2 bliver ved med at være i grundpakken (pakke 1), og at pakkeprisen kun hæves med den abonnementsbetaling TV2 opkræver. Dertil kommer afgifterne til Copydan Verdens TV.
Sådan som det ser ud nu, kommer det til at koste alt i alt 14 kr. om måneden i 2012 i Glenten for at se TV2. Bestyrelsen arbejder hårdt på at finde besparelser for at minimere denne prisstigning. Der sker ingen tekniske ændringer, så du kan se TV2 som du altid har gjort. Også efter den 1/1-2012.

Sakset herfra: http://glenten.dk/forside