Avatar billede Tobber16 Nybegynder
31. oktober 2011 - 19:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Sum/buzz fra højtaler

Hej
Jeg har et problem med at mine højtalere summer/buzzer en del, de gør det også selvom de ikke er tilsluttet PC eller noget, så det er ihvertfald ikke pga. jack stik eller lign.

Højtalerne er passive og får derfor strøm fra en forstærker.

Men så fandt jeg ud af noget højst besynderligt. Jeg plejer normalt at have forstærkeren på halv styrke, halvt skruet op for begge kanaler. Men da jeg skruede helt op for dem begge forsvandt sum/buzz lyden næsten helt, man skulle sætte øret helt ind til højtaleren hvor man kunne høre det lidt. Da jeg skruer ned igen kom det tilbage.

Hvad kan årsagen være til dette?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2011 - 19:32 #1
Det lyder som om der bliver sendt noget trafo støj, ud gennem højjtaleren når der er skruet ned, og den forsvinder når du sjruer op for volumen.
Stopper støjen efer et stykke tid (når trafo bliver varm)?
Er der skidt og snavs på stikkene bagpå?
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
31. oktober 2011 - 19:54 #2
Hej :)

Nej umiddelbart stopper støjen ikke når trafoen er blevet varm tror jeg ikke, i hvert fald ikke efter den har kørt en halv times tid. Skal den være så varm at man ikke kan røre den uden ens finger koger? :)

Jeg har også prøvet at puste i stikkene, det virker ikke :(
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2011 - 20:02 #3
Prøv at sætte en ledning fra kabinettet på forstærker og til en jordet forbindelse (radiator). Forsvinder brumlyden så?
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
31. oktober 2011 - 20:22 #4
skal det bare være kobberet i ledningen direkte på forstærkerens kabinet og så hen på en radiator med den anden ende af kobberet i ledningen? :)
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
31. oktober 2011 - 20:33 #5
det forsvinder ikke når jeg gør dette heller :(
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
01. november 2011 - 15:34 #6
Jeg skal forresten lige sige at toppen, (den der plade der beskytter så man ikke kan kigge ned i hardwaren) på forstærkeren er pillet af, kan det være derfor? :)
(er ikke hjemme lige nu så kan ikke teste det, men spørger lige her :) )
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2011 - 15:50 #7
Tror ikke det betyder noget. Buger du line in på forstærkeren fra computeren?
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
01. november 2011 - 16:19 #8
højtalerne er koblet til forstærkeren med speaker kabler, dem man drejer fast ^^ og så har jeg et phono kabel (rød og hvid, stereo) som er koblet fra forstærker til en mixer i line in og så et kabel line out til PC phone -> mini jack
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
08. november 2011 - 15:48 #9
Jeg tror jeg har fundet ud af hvorfor der var denne sum/buzz lyd, jeg prøvede nemlig at sætte toppen på forstærkeren og det dæmpede på det, underligt nok.
Hvad kan årsagen være, går der noget strøm igennem der eller noget? :o
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2011 - 16:43 #10
Metallet skærmer for udstråling fra ringkerne trafo.
Når trafo laver strømmen om kan der komme elektomagnetiske impulser, som måske i dit tilfælde smitter af på signalet.
Eller også så jordes det hele bedre når kabinettet er monteret.
Avatar billede Tobber16 Nybegynder
08. november 2011 - 17:16 #11
Fedt nok, jeg er nu blevet klogere :D

Mange tak for din hjælp!
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2011 - 18:23 #12