Avatar billede Bebbez86 Novice
23. oktober 2011 - 10:41 Der er 14 kommentarer

Højttalere spiller ikke efter opgradering til Win 7

Hej, folkens.

Jeg har netop formateret min laptop og installeret Win7 Home Premium 64 bit. Men når jeg forsøger at afspille lyd, spiller højttalerne ikke. Windows fortæller mig, at lyd-driverne er installeret korrekt og opdateret, men der er bare ingen lyd. Det pudsige er, at lyden fungerer fint, hvis jeg tilslutter høretelefoner - så det er kun computerens indbyggede højttalere, der ikke spiller.

Det drejer sig om en Dell XPS M1330. Før jeg formaterede, kørte den på Vista Home Premium 32 bit.

Jeg håber, nogen kan hjælpe mig.

vh
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2011 - 10:49 #1
i kontrolpanel/lyd fanebladet afspilning markerer du højttalere - derefter 'konfigurer' og evt 'egenskaber' for at få dem til at virke - de skal også være markeret 'standardenhed'
Avatar billede Bebbez86 Novice
23. oktober 2011 - 11:06 #2
Tak for dit svar.

Under Sound har jeg (jeg bruger engelsk windows):
- Speakers (not plugged in)- med rød pil
- Speakers (default device) - med grønt flueben og udslag på "lyd-baren"
- Digital Audio (S/PDIF)(ready)
Digital Audio (HDMI) (not plugged in) - med rød pil

Jeg har prøvet at markere "Speakers (default device)" og trykke "configure" men det hjælper ikke
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2011 - 11:16 #3
prøv egenskaber - og så fanebladet niveauer
der skal være skruet op for den øverste - og cd-lyd og indgående linje skal være lidt oppe (hos mig 24)
center skal være 100
alle højttalerikoner pånær mikrofon må ikke have et rødt stop tegn (klik på ikonet for at skifte)
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. oktober 2011 - 13:04 #4
kun et eksempel du må ikke have lignende markeringer.
http://imageshack.us/f/17/enhedshndtering.png/
Se også om der er hjælp at hente her.
http://img267.imageshack.us/img267/2414/administrerlyd2.jpg
Avatar billede Bebbez86 Novice
23. oktober 2011 - 13:42 #5
Min enhedshåndtering og lyd ser sådan ud:

http://imageshack.us/photo/my-images/52/unled1sv.png/

http://imageshack.us/photo/my-images/215/unledild.png/

alt det med cd osv. kan jeg ikke finde...
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2011 - 13:49 #6
hent slimdrivers (gratis), og brug det til at opdatere alle drivere.
http://www.driverupdate.net/
Avatar billede Bebbez86 Novice
24. oktober 2011 - 09:34 #7
Nu har jeg prøvet med slimdrivers. Den fandt 28 manglende drivere, men ingen af dem havde noget med lyd at gøre, så jeg er fortsat uden lyd.

Andre forslag modtages med kyshånd! :)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. oktober 2011 - 10:42 #8
nogle af driverne kunne have med bundkortet at gøre, og være årsag til, at lydkortet ikke fungerede.
Hvorfor vil du køre på en nyinstalleret maskine med 28 gamle drivere til at trække hastigheden ned?
Avatar billede Bebbez86 Novice
24. oktober 2011 - 11:13 #9
Ok.

Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår dit spørgsmål. Men jeg har naturligvis kun installeret de drivere, der enten manglede eller fandtes i en nyere version...
Avatar billede claes57 Ekspert
24. oktober 2011 - 13:10 #10
Dell har ikke w7-64bit driver - men vista (win 6.0) er ofte det samme som w7 (win 6.1).
Prøv på http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?os=WV64&catid=-1&dateid=-1&impid=-1&osl=DA&typeid=-1&formatid=-1&servicetag=&SystemID=XPS_M1330&hidos=WLH&hidlang=da&TabIndex=&scanSupported=False&scanConsent=False
under audio - der er en driver som måske kan bruges.
Avatar billede Bebbez86 Novice
24. oktober 2011 - 17:32 #11
Så er der lyd. Tak, claes57, det virkede.

Jeg har ellers selv hentet driverne fra dells hjemmeside, men jeg kunne af en eller anden grund ikke finde de rigtige.

1000 tak for hjælpen :)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. oktober 2011 - 20:08 #12
det er det med win7 - det er en repareret vista, og intet andet, så hvis der mangler en driver til w7, så tag en vista.

dell selv går kun op til win7-32bit, så derfor mit forslag med vista-64bit.

bare læg et svar selv, og luk...
Avatar billede Bebbez86 Novice
24. oktober 2011 - 23:01 #13
Nu er jeg ny bruger her på forummet og er ikke helt klar over, hvordan point-systemet fungerer. Men jeg vil naturligvis gerne give dig, claes57, nogle point som tak for hjælpen, så du skal, så vidt jeg har forstået skrive et svar, som jeg kan tildele point...?

vh
Avatar billede claes57 Ekspert
25. oktober 2011 - 16:41 #14
du kan ikke give mig point, da jeg ikke har lagt et svar - så du skal bare accepterer dit eget nu.