Avatar billede sannathorium Nybegynder
21. oktober 2011 - 12:04 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Resize image og levels til sort/hvidt avistryk?

Hej,

er det nogen der kan hjælpe mig med at resize et billede ned til 20 x 30 cm i photoshop uden at det taber kvalitet og bliver præsis 20 x 30 cm. Jeg vil også gerne "sætte" levels eller curves (sort og hvid punkt) i forhold til at det skal blive til et stort/hvidt billede der skal trykkes i en avis?

Dette er billedet:
https://mah.itslearning.com/file/download.aspx?FileID=1324124

På forhånd tak!
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
21. oktober 2011 - 12:29 #1
Hej Sannathorium

Linket kræver et link, så hvis du kunne uploade billedet et andet sted så skal jeg nok prøve.
Jeg går ud fra at du gerne vil modtage billedet retur i sort/hvid i psd format. Er dette korrekt?
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
21. oktober 2011 - 12:57 #3
Ikke umiddelbart. Jeg har prøvet at åbne linket i firefox og IE, men ingen af dem viste billedet.

Prøv at uploade billedet til http://gratisupload.dk/ og skriv linket til filen i dette emne.
Avatar billede sannathorium Nybegynder
21. oktober 2011 - 13:00 #4
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
21. oktober 2011 - 13:13 #5
Jeg har downloadet billedet og går i gang.
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
21. oktober 2011 - 13:19 #6
For at beholde proportionerne i billedet så har jeg lavet 2 versioner.
Filerne "palmer mono" og "palmer resize" er proportionelt korrekte, men måler 22.5 X 29.99 cm.
Filerne "palmer mono2" og "palmer resize2" er proportionelt ikke korrekte, men de måler 20 x 30 cm.

Link til zip-arkiv med alle billederne i
http://gupl.dk/667649/
Avatar billede sannathorium Nybegynder
21. oktober 2011 - 13:35 #7
Ok tak, men sagen er den at det skal være helt proportionelt, så dvs at den skal beskærers i kanterne efter at den er resized. Og det skal have en lpi i forhold til avis papir. Den skal ikke miste nogle pixler og photoshop må heller ikke finde på nye, så at sige. Format det skal enden med i en tiff eller psd.
Avatar billede sannathorium Nybegynder
21. oktober 2011 - 13:38 #8
Altså "format skal ende i en tiff eller en psd":)
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
21. oktober 2011 - 13:46 #9
Okay. Intet problem.
Laver dem til .psd filer i stedet.

Men hvilken dpi vil du have dem i? Lige nu er de i 72.
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
21. oktober 2011 - 14:17 #10
En zip med psd filer i mono og i farver på 72 dpi fylder 72 MB
En zip med psd filer i mono og i farver på 300 dpi fylder 117 MB
Avatar billede sannathorium Nybegynder
21. oktober 2011 - 17:51 #11
Ok, jeg tror at det er bedst hvis det er en psd med 72 dpi, som den er i forvejen. Hvis man sætter den til 300 finder vel photoshop bare på pixler eller?
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
23. oktober 2011 - 20:52 #12
Det kan du have ret i. Aviserne trykker i dag i mange forskellige opløsninger. Men det er op til dig. Du kan få en mellem ting i en dpi på 144.
Jeg har begge dele klar i zip filer. Hvis du alternativt har en ftp-server eller noget itl rådighed, så kan jeg uploae dem direkte dertil.
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
24. oktober 2011 - 13:07 #13
Jeg har uploadet dem med 72  dpi og dem med 300 dpi til wetransfer.
Her er linket til at downloade de to zip-filer med.
http://wtrns.fr/UNdrpopiIFX_Eq
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
24. oktober 2011 - 13:08 #14
Ved ikke lige hvad der er sket med linket, men det fungerer fint. Her er den med en opløsning på 144 dpi

https://www.wetransfer.com/dl/IL0yiH77/4c8fb7d8c040ee91c2648c1cf0d365b04af024bec4b5eec778f95f3ee49fbc48b9e43598174072a
Avatar billede sannathorium Nybegynder
24. oktober 2011 - 15:15 #15
Tak...Jeg har nu kigget på dem men de er stadig en lille smule større end 20 x 30 cm. Kan du måske ikke bare forklare for mig hvordan jeg ændrer på "curves" i forhold til at det er et sort hvidt billede. Hvor skal den sorte punkt "stå i" og hvad skal den hvide punkt "stå i"?

På for hånd tak!
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
24. oktober 2011 - 15:25 #16
Billederne ved der har et "2"-tal efter navnet måler 20X29.99 cm.
Hvordan du ændre i "curves" er der ikke som sådan en formel for. Det er jo alt afhængigt af hvorden du vil have dit billede til at se ud.
Derfor kan jeg ikke fortælle hvor det "sorte" og det "hvide" punkt skal stå, da det er en smagssag.

Umiddelbart vil jeg sige røv dig frem. Du kan jo altid starte med at kopiere det jeg har sendt. Så arbejder du i en anden kopi og ikke i originalen. Så kan du altid hurtigt og nemt starte forfra.

Prøv lige at kigge påd denne forklaring angående curves.

http://help.adobe.com/en_US/photoshop/cs/using/WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-7671a.html
Avatar billede sannathorium Nybegynder
24. oktober 2011 - 16:16 #17
Ok jeg forstår, tak for al hjælp!
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
25. oktober 2011 - 12:02 #18
Intet problem. Sørger du for at lukke dette emne?
Avatar billede sannathorium Nybegynder
25. oktober 2011 - 12:51 #19
Hvordan gør jeg det?:) Hvordan giver jeg dig de 15 points? Sorry, men jeg er næsten helt ny i dette forum....
Avatar billede sannathorium Nybegynder
25. oktober 2011 - 12:53 #20
Hovsa, det var jo ikke et svar, men en kommentar....
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
25. oktober 2011 - 12:56 #21
Jeg ligger et svar, hvilket du accepterer.
Det svar du har lagt gør at vi deler pointene. Du kan derfor vælge enten at afvise dit eget svar og derefter accepterer mit. Dette tildeler mig alle pointene.
Eller du kan vælge at tildele pointene til os begge, hvor vi så deler dem lige over. Det er helt op til dig.

Prøv lige at kigge på denne før du gør noget. Det forklarer hvordan point tildeles.
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-1
Avatar billede Martin-Rene Nybegynder
25. oktober 2011 - 13:05 #22
Kan se du fandt ud af det.