Avatar billede Brian Nybegynder
18. oktober 2011 - 16:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Backup af NAS

Hej

Jeg har en NAS hvor backup fra forskellige PC´er bliver lagt. Desuden indeholder den en del billeder og musik mm.

NAS´en indeholder 2 harddiske der spejler hinanden. Men problemet er hvis denne NAS bliver stjålet, eller udsat for brand eller lign.

vi har privat og firma liggende i 2 separate bygninger. Findes der en løsning, hvor en anden NAS placeret i den anden bygning f.eks. kan tage backup af den primære? Så de to også spejler hinanden?
Avatar billede Brian Nybegynder
18. oktober 2011 - 16:14 #1
Glemte at sige at den NAS jeg har nu, er en Western Digital, My Book World
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. oktober 2011 - 19:30 #2
"spejle hinanden"  ... uklart udtryk, men at spejle er ingen god backupmetode, men derimod en metode til at minimere nedetid.
Avatar billede juleulven Nybegynder
18. oktober 2011 - 19:36 #3
der findes masser af produkter...
grundlæggende skal du jo bare have et program stående der synkronisere de 2 "netværks drevs" indhold...

det gøres f.eks via en computer ... ellers skal du se om der ligger en feature i selve NAS'en...

synkroniserings programmer kunne være et program som "Allway sync"
Avatar billede Brian Nybegynder
19. oktober 2011 - 19:50 #4
Dvs. at al synkroniseringstrafikken skal igennem den Pc hvor f.eks. Allway sync er installeret?

Det smarteste er jo hvis de to netværks drevs selv kan finde ud af at synkronisere hinanden. Så vil det også ske løbende, og ikke kun når den PC hvor allway Sync er installeret, er tændt.

Jeg har endnu ikke købt NAS nr. 2. Så hvis nogen kender en model, der evt. har sådan en sync funktion, hører jeg meget gerne nærmere...
Avatar billede juleulven Nybegynder
19. oktober 2011 - 20:41 #5
mit eneste bud er, at kigge lidt på Qnap eller Synology ... f.eks Qnap der ligger en "USB Auto Copy" ... men det gælder kun for "from usb attached" ...
Avatar billede Brian Nybegynder
19. oktober 2011 - 21:17 #6
Har søgt en del på nettet nu, og har fundet ud af at f.eks. Iomega StorCenter har en rsync funktion. Men umiddelbart ser det ud til at jeg så skal have 2 Netværksdrev af dette mærke, for at kunne bruge denne funktion.
Avatar billede Brian Nybegynder
25. oktober 2011 - 09:12 #7
Indtil videre bruger jeg "Allway Sync", så lægger du lige et svar juleulven?
Avatar billede pemo123456 Novice
07. november 2011 - 21:50 #8
Jeg har selv brugt http://memeo.com/ til at tage backup til en nas. Med det program kan du sætte så mange backup profiler op, som du ønsker på hver enkelt computer, hvor programmet er installeret. Dvs. at du bør kunne sætte det om, at fra pc A bliver det samme indhold backuppet til nas 1 og nas 2.
Avatar billede Brian Nybegynder
19. december 2011 - 10:32 #9
Da juleulven ikke har lagt et svar, lukker jeg selv spørgsmålet.
Avatar billede juleulven Nybegynder
19. december 2011 - 17:38 #10
heh... den notifikation har jeg misset :) men alt vel behold du bare dine point ...