Avatar billede weblance Nybegynder
26. september 2011 - 17:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan en hacker ændre cronjobs?

Hej,

Jeg har UnoEuro som webhotel og der har jeg i dag oplevet at et cronjob "automatisk" er lavet om fra at køre hver time til at køre hvert minut.

Jeg har været i kontakt med UnoEuro efter at jeg slettede cronjobbet, og derfopr kunne de ikke se hvad der var sket.

Mit spørgsmål er så: ville det kunne lade sig gøre for en hacker at hacke sig ind på webhotellet og ændre cronjobbet? Hvor usandsynligt er det? Kan ændringen være opstået som følge af en fejl på serveren?

Håber I kan hjælpe!

/Carl
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. september 2011 - 18:15 #1
Et cronjob er jo bare en fil på apache, så ja, det kan en hacker godt ændre på.
Avatar billede weblance Nybegynder
26. september 2011 - 18:24 #2
Cronjobbet kører nogle scripts der laver nogle entries i en database, 15 stk i timen. Problemet er bare at når cronjobbet kører hvet minut, så kommer der 900 i timen.

Men jeg er meget i tvivl om hvad der er sket og UnoEuro kan ikke forklare mig hvad der er sket. Spørgsmålet er så bare om det er et hackerangreb eller en fejl i serveren.

Nogen der kan bidrage med en teori?
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. september 2011 - 18:32 #3
Tror mere på det er en fejl 40.
Avatar billede weblance Nybegynder
26. september 2011 - 18:44 #4
Med al respekt - en fejl 40 kræver at jeg har været inde på cronjob administrationen og lavet om, og jeg har ikke logget på administrationsdelen af webhotellet siden engang i starten af august. Fejlen opstod i dag kl 10:37.
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. september 2011 - 18:49 #5
Eller nogle af dem der håndterer serverne ;o)
Avatar billede weblance Nybegynder
26. september 2011 - 18:55 #6
Ja det kan det selvfølgelig godt være.

Men hvis det skulle være et hackerangreb, ville det så ikke være bedre at smadre filerne på serveren frem for at ændre et cronjob?
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. september 2011 - 18:59 #7
Det er det jeg tænker ;o)
Avatar billede weblance Nybegynder
26. september 2011 - 19:02 #8
Det håber jeg.
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
26. september 2011 - 19:09 #9
Du kunne evt. indbygge en fejlsikring i din kode, som afgør, om der skal indsættes data i databasen
Avatar billede kjeldsted Novice
28. september 2011 - 21:06 #10
Hvis UnoEuro benægter at have lavet en fejl vil de ikke være de første. Så mon ikke at #5 michael_stim har fat i noget.
Avatar billede weblance Nybegynder
29. september 2011 - 07:14 #11
Ja det håber jeg. Problemet er bare at jeg slettede cronjobbet før jeg kontaktede dem, og derfor kan de ikke se hvad der er sket.
Avatar billede kjeldsted Novice
29. september 2011 - 09:59 #12
Nu kender jeg ikke så meget til UnoEuro, men jeg ved med sikkerhed at One.com har løjet et par gange over for mig om server ændringer, hvor jeg har haft beviserne på min side, men det er altid mig der åbenbart "i søvne" har logget på serveren og ændret mærkelige ting så mine sider ikke virke. For One.com har ALDRIG ændre i deres server indstillinger.
Nej. Så længe man hoster server må man finde sig i den slags. Suk
Avatar billede weblance Nybegynder
18. december 2011 - 15:01 #13
Tak for inputs alle sammen. Smid et svar så får i lov til at deles om point.
Avatar billede weblance Nybegynder
13. november 2013 - 22:37 #14
Lukker.