Avatar billede twind Nybegynder
21. september 2011 - 22:46 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Fiber tv-boks kvæler trådløst netværk

Hej.

Efter en del (læs: ulideligt mange) forsøg på at få en på papiret simpel opsætning til at fungere, håber jeg på hjælp her. For overblikkets skyld er min opsætning som følger, forbundet med kabel:

                                              Netgear AP/switch - tv-boks1
                                              /
Waoo Fiberboks - Tilgin Router
                                              \
                                              tv-boks2

Tilgin routeren fungerer som DHCP server. Netgear (WPN824v2) har DHCP disabled og fungerer som trådløst acces-point og switch (AP/switch), dvs at kablet fra Tilgin går ind i én LAN-port i Netgear, og kablet fra tv-boks1 ind i en anden LAN-port i Netgear.

Problemet er følgende: Sålænge tv-boks1 er slukket, og altså ikke har fået en ip-adresse, fungerer Netgear upåklageligt som acces-point. MEN: Så snart tv-boks1 tændes, "dør" den trådløse forbindelse fra Netgear; man kan stadig få adgang til SSID'en, men der er ikke længere internetadgang. Genstart af fiberboks, Tilgin, Netgear og pc afhjælper ikke problemet.

Jeg har prøvet med to forskellige tv-bokse (AirTies og Motorola), samme resultat.

Hvis jeg derimod forbinder en pc med kabel til en LAN port på Netgear, er der glimrende adgang til internettet, uanset om tv-boks1 er tændt eller ej. Kun AP-funktionen i Netgear påvirkes altså af tv-boks1.

Tilgin routeren er også trådløs, og dette SSID fungerer upåklageligt, uanset om tv-boks1 og -2 er tændte eller slukkede.

Jeg har prøvet at sætte en simpel switch (D-link) ind, hvor kablerne fra Tilgin, Netgear og tv-boks1 mødes. Håbet var, at hvis tv-boks1 ikke var forbundet direkte til Netgear, kunne det måske hjælpe, men det gjorde det ikke ... Samme resultat.

For en god ordens skyld: jeg har brug for Netgear som access-point da det trådløse signal fra Tilgin ikke dækker hele huset.

Håber der er hjælp/erfaringer at hente ...

Mvh Troels
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 22:57 #1
Jeg har flere gange været ude for at trådløst udstyr ikke snakker helt godt sammen, specielt når der kommer meget belastning på.
Mit seneste eksempel er min lille MSI Wind bærbare, der ikke kan benytte Windows' standard driver til netkortet på mit D-link AP uden at crashe AP'et når der er belastning på.
Både AP'et og computeren skal genstartes for at opnå forbindelse igen.
Benytter jeg driveren fra BroadCom, så er der ikke nogen problemer.

Nogen gange har en opdatering af driveren til netkortet eller firmwaren i AP'et løst problemet og i dit tilfælde kan det også være en god ide at opdatere firmwaren i TV-boksen.
Avatar billede twind Nybegynder
08. oktober 2011 - 11:06 #2
Har droppet trådløs til fordel for powerline, ikke så praktisk, men det virker.