Avatar billede the_fox Nybegynder
18. september 2011 - 13:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

SQL SELECT fra 2 tabeller

Hej Eksperter

Jeg har 2 tabeller -  en med brugere og en med opgaver. Brugerne er inddelt i grupper. Det jeg gerne vil, er at hente de opgaver fra opgave-tabellen som omfatter en bestemt gruppe.

Tabel 1:
bruger_id, navn, gruppe
1, Bent, 1
2, Hans, 1
3, Keld, 2
4, Kurt, 2

Tabel 2:
opgave_id, bruger_id, tekst
1, 3, blabla
2, 4, blabla
3, 3, blabla
4, 4, blabla

Jeg vil gerne hente de opgaver_id'er fra tabel 2, hvor bruger_id'en har samme gruppe i tabel 1. F.eks. gruppe 2

Hvis jeg f.eks. henter alle opgaver fra tabel 2, hvor brugeren er i gruppe 2, så skulle alle 4 opgaver gerne komme frem.

Er vi ude i noget join, jeg er nemlig lidt blank :-)

Hvis det er helt volapyk, så bare skriv. :-)

Mvh Ole
18. september 2011 - 13:33 #1
SELECT * FROM Tabel2 JOIN Tabel1 ON Tabel2.bruger_id = Tabel1.bruger_id WHERE Tabel1.gruppe = 1
18. september 2011 - 13:36 #2
...eller hvis det kun er opgave_id'erne du vil have og det skal være for brugere fra gruppe 2:

SELECT Tabel2.opgave_id FROM Tabel2 JOIN Tabel1 ON Tabel2.bruger_id = Tabel1.bruger_id WHERE Tabel1.gruppe = 2
Avatar billede the_fox Nybegynder
18. september 2011 - 14:02 #3
Hej Christian

Det virker perfekt. Dog har jeg lige et ønske mere.

Hvis nu jeg kun vil have de records fra tabel2 hvor tekst=Bla, hvor skal jeg så placere WHERE henne?

Denne dur nemlig ikke:

SELECT Tabel2.opgave_id FROM Tabel2 WHERE tekst = 'bla' JOIN Tabel1 ON Tabel2.bruger_id = Tabel1.bruger_id WHERE Tabel1.gruppe = 2

Mvh Ole
18. september 2011 - 14:25 #4
Hvis vi går ud fra at tabel 2 er således:

Tabel 2:
opgave_id, bruger_id, tekst
1, 3, bla
2, 4, bla
3, 3, blabla
4, 4, blablabla

og du vil have opgave_id hvor tekst er 'bla' og brugeren er i gruppe 2:

SELECT Tabel2.opgave_id FROM Tabel2 JOIN Tabel1 ON Tabel2.bruger_id = Tabel1.bruger_id WHERE Tabel1.gruppe = 2 AND Tabel2.tekst = 'bla'
Avatar billede the_fox Nybegynder
18. september 2011 - 15:47 #5
Selvfølgelig! :-)

Jeg takker og bukker!