Avatar billede mrxanderson Nybegynder
17. september 2011 - 15:46 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

SUM i Excel

Hej eksperter.

Jeg har et problem i Excel, som jeg håber i har en løsning til.

I mit ark har jeg en masse data som jeg skal samle og fordele på måneder og årstal.

Celle A1 = jan 2 1970
Celle B1 = fx 12

Celle A2 = jan 9 1970
Celle B2 = fx 15

Celle A3 = jan 16 1970
Celle B3 =  fx 18

Celle A4 = jan 23 1970
Celle B4 = fx 12

Celle A5 = jan 30 1970
Celle B5 = fx 20

Sådan fortsætter arket frem til sep 2011.

mit store problem er nu, at jeg skal have taget et gennemsnit af januar 1970 ud fra tallene i celle B1+B2+B3+B4+B5, men hvordan gør jeg det nemmeste så Excel beregner det selv igennem hele arket.

Jeg har prøvet at se om jeg kan udtænke en hvis formel, men det er ikke rigtig lykkeds mig.

indtil nu har jeg tastet for hele 1970, men det tager meget lang tid, er der ikke en som kan en snu genvej?
Avatar billede Bjarneib Nybegynder
17. september 2011 - 21:55 #1
Jeg ville gå i gang med en pivot tabel, men først efter at have omregnet tal og bogstaver i andre kolonner.

Celle C1 =    =VENSTRE(A2;3)    [du isoler måned]
Celle D1 =    =HØJRE(A2;4)    [du isoler år]
Celle E1 =    =HØJRE(B2;2)    [du isoler antal]

Herefter er det bare at sætte en pivottabel op og bede den regne gennemsnit fremfor sum af værdierne.

Hvis det ikke virker (viser #DIV/0!), så er det fordi E kolonnen ikke er tal. Der findes sikker en fiks måde at konverter til tal, men jeg plejer at kopierer og derefter indsæt som værdier (rediger/indsæt specielt/værdier i 2003 udgaven eller "sæt ind/værdier" i 2007. Herefter kommer en grøn trekant i cellerne og en gul advarsel. Her klikker du på gul advarsel og vælger "konverter til tal"

Opdater din pivot tabel og så skulle den være i vinkel og du har dine gennemsnit.
Avatar billede Bjarneib Nybegynder
17. september 2011 - 21:59 #2
Du kan downloade et ark med beregningerne her:
https://www.yousendit.com/download/bHlDNWNqMGNOMUJMWEE9PQ
Avatar billede mrxanderson Nybegynder
18. september 2011 - 00:14 #3
Mange tak for hjælpen Bjarne.

Jeg fik lavet et pivodigram, med alle mine data, indddelt på måned, og år, og til sidst et gennemsnit, for hver måned i hvert år, det spiller bare nu.

Jeg havde slet ikke tænkt på i en pivott løsning til at begynde med.

Fortsat god weekend.