Ang. datamatiker: Klik ind på http://www.brock.dk, vælg punktet \"Videregående uddannelser\" og \"Datamatiker\". Klik derefter på links\'ene ude i højre side. Dér kan du få et rimeligt godt indblik i fagene på uddannelsen samt hvilke jobmuligheder, den giver.
Jeg ved fra erfaring som konsulent, at mange steder har man dataloger og data ingeniører ansat til at lave analyse og design fasen. Og når programmeringen skal laves sættes en datamatiker til det. Årsagen er at til store projekter kræver analyse og design stor teoretisk baggrund som datamatikere ikke har. pga. deres korte uddannelse, som tit er overfladisk i forhold til de 2 andre.
Dermed ikke sagt at datamatiker uddannelsen er dårlig, men den er mere praktisk end teoretisk.
disky -> Mååååske, årsagen til at Datamatikeruddannelsen er en af de uddannelser hvor flest springer fra, er faktisk fordi at eleverne mener at der er alt alt for meget teori fremfor praktisk programmering...
htx98i17: hold da ferie, så skulle de folk prøve at læse data ingeniør eller datalogi istedet. Så fik de da først et problem. For på de uddannelser er der meget meget mere teori.
Men du har nok ret, mange jeg kender som selv startede på datamatiker og sprang fra, var selvlærte programmører (troede de selv) men de kunne bare ikke fatte man faktisk skulle tænkte sig lidt om inden man begyndte at lave rigtig software.
hmm.....kan ikke give htx98i17 ret. Jeg er selv datamatiker studerende på 3. semester, hvad angår programmering, ud af ca. 21 elever er der ca. 5-6 der kan programmere, resten gennemfører pga. projektopgaver og det at selv om man dumper i programmering kan man fortsætte hvis man får 7 i et andet fag. Så årsagen, i hvert fald på min skole til den store dumpeprocent, som jeg har set indtil nu er at folk ikke kan finde ud af programmering og ikke bruger tid nok på det. De fleste tror de kan lære Java ved at side i sofaen og læse i bogen. Datamatiker er en OK uddannelse, den giver overblik og berører alle emner lidt. En god mulighed for at finde ud af hvad man bedst kan lide .....om det er nu systemudvikling, projektledelse, systemdrift, internet programmering eller java c++ osv.....
Selv vil jeg fortsætte på datalog studiet når jeg er færdig med datamatiker (dog som aften/fjern undervisning). Datalog er lidt tør, og der er meget teori, så jeg synes at det er en god ide at starte med datamatiker, fordi de 2 1/4 år jeg læser på datamatiker kan jeg få godkendt på datalogi-studiet, og kan fortsætte med at læse datalogi på 3.år, dvs. blive bachelor på 1 år. Så har man tid nok til at finde ud af om man har lyst til at læse datalogi i 5 år....eller det måske er lidt for meget for en.
teorien er jo en ekstremt vigtig del af det at være en GOD programmør. Igennem teorien lærer man bla. at strukturere sin kode på en fornuftig og overskuelig måde. Man lærer at analysere en problemstilling rationelt før man kaster sig over over tasterne. Det glemmer mange selvlærte, der ofte kaster sig over programmeringen med det samme. Det er i sådanne situationer man ser at et program pludselig bliver uoverskueligt, og umuligt at overgive til andre programmører.
Utroligt at de lader folk gå igennem som dumper. Det er jo det samme som at man dumper til en køreprøve, men de siger du var god til teori så du får dit kørekort alligevel.
Jeg ville nok være betænkelig hvis jeg skulle ansætte en systemudvikler som havde fået 5 i programmering, da jeg er af den overbevisning at en systemudvikler er bedre hvis han også kan programmere.
men det kan så være at den person som har fået 5 i programmering, har fået 10 i analyse og design! Er det ikke muligt halfblind? findes der ik sådan nogle...
Jeg er enig med halfblind i, at mange studerende på datamatikeruddannelsen har meget svært ved at finde ud af det med programmering. Jeg læser selv datamatiker på aftenskole (er i gang med 4. semester). Min erfaring er, at det er på programmeringsfaget at størstedelen af eleverne falder fra. Det er helt almindeligt, at ud af 30-35 elever ved fagets start, ender kun 4-5 stykker med at gå op til eksamen. Jeg har endda hørt om klasser, hvor kun 2 er gået op - og den ene dumpede! Så at eleverne på datamtikeruddannelsen falder fra fordi der er for meget teori - og for lidt praktisk programmering - er ikke et mønster, jeg kan genkende.
ja, men desværre er det sådan. Selv får jeg 10-11 tæller i programmering, men på mit hold er der mindst 10 som ikke engang kan \"programmere\" sådan noget som \"Hello World\"...(nok den mest berømte sætning i alle programmeringsbøger. Det er endnu værre når man til projekteksamen skal være min. 3, og så er det naturligt at man ikke kan være så heldig at alle kan noget. Til sidste eksamensprojekt var vi tre, den ene kunne absolut ingenting, så os to lavede hele projektet. Så gik vi op til den mundtlige eksamen, og \"den som ikke er god nok\" fik lov til at fortælle om programmet, og vi tog spørgsmålene, for vi vidste han ikke kunne svare på dem. Det endte med at vi fik 10 og han fik 9!!!!......Jeg var lige ved at sige farvel til skolen....
htx98i17........jo det er muligt, men du skrev: \"årsagen til at Datamatikeruddannelsen er en af de uddannelser hvor flest springer fra, er faktisk fordi at eleverne mener at der er alt alt for meget teori fremfor praktisk programmering... \".......og praktisk programmering er vel ikke analyse???
halfblind, nej nej det er det ik, det var blot en kommentar til diskys kommentar om at være mistænkelig ved at ansætte en systemudvikler der fik 5 i programmering :))
Men jeg synes alligevel og giver disky ret i......at det er simpelthen uacceptabelt at folk som dumper og få 7 i f.eks. virksomhedsøkonomi kan fortsætte......Kan godt forstå at der så er mangel på IT-folk.
htx98i17...........nej, det betyder at folk ikke knokler godt nok.....de venter på at læreren skal give dem løsning på alle opgaver og man lærer kun ved at løse dem selv og laver 100vis af fejl......
disky ->ja lektierne skal sq laves :-) Men jeg kunne forestille mig at hvis man slet ikke havde programmeret før, at det så ikke var nok at læse i en bog. At man så skulle have hjælp fra en lærer som kan forklare eleven det. En bog er ikke lige god på alle elever jo, hvorimod en lærer hurtig kan fornemme hvordan eleven skal have det serveret :)
disky......det er også derfor jeg har tænkt mig at lave hovedopgaven selv, om jeg så få 6 eller 11, så ved jeg i det mindste at det har jeg fortjent og kun knoklet for min egen karakter.
Nu hvor vi er i gang, jeg skal til at tage et fag på datanom-uddannelse, men kan ikke rigtigt beslutte mig. På datamatiker er det jo Java jeg er i gang med. Hvor smart/dumt er det at tage C++ på datanom??....Jeg har ikke ret meget praktisk erfaring, og vil gerne høre hvad dem der har arbejdet lidt med det synes?
På en kortere og længere videregående uddannelse, kan man ikke forvente at man kan bruge læreren som en programmeringspartner. Man bliver nød til at arbejde og tænke selv, altså læse bogen og lave de opgaver der er i bogen. Får man stadigvæk kun 5, har man valgt en forkert uddannelse.
Hvis man ikke synes bogen er god nok, må man bare købe en anden, læreren hjælper sikkert gerne med at finde en anden, ellers må man besøge det nærmeste tekniske bibliotek.
htx98i17......ved du overhovedet hvordan det er i vores computererum? Dem som kan noget sider og kæmper med det, de andre gider ikke engang tænde for sin egen computer og prøve at lave noget, de sidder bare ved siden af ham/hende der kan, og siger \"Jamen, kunne man ikke......\" \"Vil den ikke......\" \"Hvor er java dum.....\" \"Smutter lige over i den anden lokale og se om der er nogen der har fundet ud af det......\"
\"og man lærer kun ved at løse dem selv\"... sludder og vrøvl :)) hvad skulle vi så med lærere? :o)
Jeg stiller mig ikk på bagbene for alle argumenter I kommer med, de lyder fair nok. Jeg er bare selv meget interesseret i denne diskussion da jeg har overvejet at tage datamatikeruddannelsen... :)
htx98i17 >> Jeg synes egentlig ikke, at der er for lidt praktisk programmering på Datamatikeruddannelsen. Problemet er snarere, at der for mange elever, der ikke ejer nogen som helst talenter indenfor programmering - og som ikke er villige til at ofre den tid, det vil tage at opnå det fornødne kendskab til det. Så vælger de \"den lette løsning\" - og hopper fra!
disky...... ja, jeg ved ikke rigtigt om det er smart at bruge tid på at kunne to sprog, det er vel ikke så tit man arbejder med to eller????? eller om jeg skulle lære noget mere om systemdrift
htx: læreren gennemgår teorien og kan hjælpe med småting. Men de har ikke tid til at være personlig instruktør til samtlige elever.
Husk man er voksen eller tæt på når man starter, og når man er færdig har man ikke en hjælpe lærer hele tiden.
Derfor er man nød til at lave noget selv også.
Men afhængigt af hvad du gerne vil arbejde med, er datamatiker en udemærket start. Jeg arbejde selv sammen med 2 stk, som konsulent. Den ene er \'kun\' datamatiker men hamrende dygtig til java. Den anden er nu igang med datalogi (og ikke så god til java) Jeg er selv Data Ingeniør.
htx........ vil du læse til datamatiker, så skal du regne med 20-25 undervisningstimer......og mindst lige så mange timer foran computeren hjemme, hvis du vil være god til programmering. Læs altid mere end du skal, og køb med det samme en anden bog....dem på uddannelsen er der ikke ret meget i.
halfblind -> roolig nu :) Jeg er fuldt ud forståelig med hva du mener, og jeg er enig. Sådan var det også på IT-College som jeg har gået på... mange folk tror at man kommer sovende til tingene. Jeg er heldigvis ikke selv en af dem...
Jeg ville personlig fortsætte i Java, men jeg kan c++ i forvejen :)
Men som sagt tager man c++ og fjerner alle de grimme ting (pointere osv) og tilføjere buffer over/under run sikring på buffere osv. så har man java. Der er kun små forskelle.
Så det er nok enten systemdrift eller java der er mest smart.
p.s. flere og flere bruger java frem for c++, bortset fra til embeddet software, selvom man kan få embeddede systemer med java se f.eks. http://www.disky.dk:1080
Jeg er hverken datalog eller datamatiker. Jeg kan ikke programmere noget seriøst. Men igennem erfaring, er jeg blevet god til at opstille kravsspecifikationer og i samarbejde med dygtige folk, at skabe gode resultater. Men det kræver væsentlig mere end en der kun kan programmere at nå de ønskede resultater. Vedkommende skal kunne forstå hvad det er jeg har brug for, og omsætte dette til et håndgribeligt program (kan software være håndgribeligt?). Dette kræver at vedkommende har en særdeles solid teoretisk erfaring, men samtidig også kan programmere. Jeg har arbejdet på projekter, hvor der både har været nyuddannede datamatikere, dataloger og gamle selvlærte programmører.
De bedste resultater vil jeg sige er opnåede med folk med datalogibagrund der har en del års praktisk erfaring. Det kan være en stor fordel, at disse folk kender til almindelige arbejdsgange i den virksomhed der skal benytte programmet.
Disse ting kan man meget sjældent opnå med en nyuddannet datamatiker, eller for den sags skyld en selvlært programmør. Det kræver simpelt hen den solide teori, det gode håndværk (programmeringen) og så erfaring.
ja, det kan godt være. Teknik på sidste semester var rimelig spænende, så er det måske bedst at tage noget systemdrift på datanom og så blive rigtig god til Java på datamatiker...nu skal jeg også have algoritmestrutkur og datatyper som valgfag, så det vil nok hjælpe meget.
halfblind -> jeps, jeg har rimelig styr på datamtikeruddannelsen, altså hvordan forløbet er, og jeg har snakket med mange datamtikere om det. Har sågar oprettet et spm her på eksperten om emnet:) Jeg vil ikke mene at jeg får problemer med programmeringen. Jeg har haft VB i 3 år på It-college hvor jeg fik et 11 tal (hvad det så end er værd) og jeg laver freelanceopgaver i PHP.
Jeg tror at datamatikeruddannelsen er lige noget for mig og jeg glæder mig til at komme igang.
Nanoq.......det giver jeg dig ret i. Datamatiker er god til at danne sig et billede af hvad der findes \"derude\", men uddannelsen i sig selv er ikke nok til at være god til noget af det....
Halfblind << Er du datanom eller datalog, du vil fortsætte med, når datamatiker er overstået? Du skriver begge dele i de ovenstående indlæg...
Såvidt jeg har forstået er datanom en videreuddannelse for edb-folk, som foregår på ca. de samme skoler som datamatiker, og derfor ofte kan tages som aften- eller fjernundervisning.
Datalog er en universitetsuddannelse. Men jeg ved ikke, om den kun kan tages som fuldtidsuddannelse (med SU) eller om den også findes som Åben Uddannelse (dvs. aftenskole, uden SU)?
htx98i17.......så kan jeg kun sige held og lykke. Du bliver i hvert fald ikke en af de 3. semesters studerende der spørger Hvad er PHP? eller endnu være (nu er personen i familie med mig og skal ikke være alt for grov), men det er en 4. semesteres studerende som tit kommer over og siger \"Har fået et nyt program, gider du komme og hjælpe mig med at installere det?\"
lrp.......jeg er datamatiker studerende og vil nu tage nogle datanom fag, da f.eks. vi ikke lærer ret meget om operative systemer, og det ahr de lidt mere om på datanom. Men når jeg er færdig med det og har fået job vil jeg tage datalogi som fjernstudium. Det findes bla. i Ålborg. At blive bachelor tager 1 år, hvis man har taget valgfaget algoritmestruktur og på fjern tager det så 2½ år og koster 8000 pr. semester.
Halfblind >> Ok, så forstår jeg bedre... Det lyder interessant, at man kan blive bachelor på fjernundervisning, det skal jeg helt sikkert undersøge nærmere.
Til undervisningen i operativsystemer har jeg brugt bogen \"Modern operating systems\" af Andrew S. Tanenbaum. Den handler ganske vist SLET ikke om moderne operativsystemer (!) - det nyeste den nævner er vist DOS... men den gav mig nu alligevel en rimelig god fornemmelse af, hvordan et operativsystem er skruet sammen.
En datamatiker ved hvad knap han skal trykke på for at få det til at virke. En datalog ved hvad der sker når han trykker på knappen og hvorfor den knap er den rigtige.
meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget meget groft sagt.
Jeg er uddannet datamatiker, og jeg kan ikke programmere, eller dvs. næsten ikke. :o) Jeg fik 5 og 6 i programmering så det var tæt ved at jeg ikke kom videre. Men som det er med en del videregående uddannelser, så er det ok at have et enkelt 5-tal, men man må ikke få 03. Jeg kom videre pga. de andre fag vi havde, som ikke var så programmerinsbaserede, såsom organisation.
Datalog - Meget teori, som der plejer at være på universitetsuddannelser. Datamatiker - Ikke nær så meget teori, men praktiske øvelser er faktisk kun noget man laver i sin fritid når man får lektier for.
Efter datamatiker-uddannelsen kan man læse videre og blive bachelor i datalogi. Vil man have en god løn når man er færdig med uddannelsen, og kan man klare at lære meget teoretiske ting samt at lære i en lang periode, så er datalogi helt klart det bedste.
disky: Mangler i en IT-sikkerhedskonsulent? :o) Jeg overvejer også at skifte arbejde, men er dog ikke nået længere end til at sige at det er svært at finde noget omkring fyn :o)
disky: Hvad laver du egentlig...konsulent, men i hvad? Og hvorhenne? Bare geografisk placering. :o) Hvilken uddannelse og arbejdserfaring haves, for at få den løn?
Er der ikke mange som har svært ved at finde et arbejde bagefter af dem som har taget en sådan uddannelse, det har jeg nemlig hørt nogle sige. Er det rigtig.
vest: Kommer an på om man skal arbejde vest eller øst for storebælt. :o) København og Århus, så er det ikke særlig svært, men fyn, så kan det nemt give problemer. Over to trediedele af den klasse jeg gik i, fandt et arbejde før de var færdige, så var der et par stykker der ikke havde søgt, og resten kunne ikke lige finde deres drømmejob, og sagde nej til hvad de ellers kunne have fået...
Jeg har selv taget it-supporter uddannelsen, og har fået fast arbejde. Hvor meget er min uddannelse værd? og hvad kunne jeg gøre for at \"bygge\" vidre på den, for at dygtiggøre mig.
disky: Det er vel kun af det beløb der overstiger ca. 300.000 man skal betale meget skat af. Det var noget andet hvis man ved at tjene over 300.000 lige pludselig skulle betale 60% istedet for 40% af HELE beløbet. :o)
helt enig, grænsen er vist nok 278000 mener jeg men pyt.
Men det er skide uretfærdigt at jeg skal straffes extra hårdt for at have en god løn, for jeg får jo ikke fortrinsret på sygehus, eller mere i pension når jeg engang bliver gammel osv.
Men tro mig det er surt at se, 16000 per måned forsvinde i skat og afgifter til skattevæsenet.
disky: Hvis det ikke var sådan, så skulle der enten være brugerbetaling, eller så skulle rige som fattige betale lige meget, hvilket ville betyde ar rige blev rigere og fattige blev fattigere. Sådan er det selvfølgelig nu, men der ville være større forskel hvis det blev ændret.
det er så en politisk diskussion vi er på vej ind i, men det tror jeg ikke ville ske.
Jeg synes et bruttoskatte system er det eneste retfærdige.
f.eks.
alle har et skattefrit beløb på lad os sige 50000,- om året. alt hvad man tjener derudover skal der betales 25% i skat af. Alle former for fradrag fjernes ! Til gengæld skal ting som ejendomsskat osv også væk.
Så har man pludselig et system der er lige hårdt for den rige og den fattige. Idag har mange rige jo rodet rundt med tingene så de reelt har et kæmpe fradrag og derfor ikke betaler særligt meget i skat :(
Disky: Det ville være rart, og meget overskueligt, hvis det blev sådan. Men jeg tror desværre at der ville lyde et ramaskrig fra de rige, og dvs. også politikerne hvis der kom et sådant forslag.
så er jeg tilbage igen....og nu er det vist penge der er det emnet her. Det er dejligt med penge, men man skal ikke tilrettelægge sin uddannelse efter det. Jeg synes at man bare skal vælge noget man kan lide, gøre sit bedste og være den bedste (eller blandt de bedste) så tror jeg nok et godt tilbud altid vil komme.
Mærsk er sikkert et rigtigt godt sted at starte, da de har procedurer for alt. Så men begynder ikke at lave dumme ting, men deres løn er noget totalt hø :(
Datamatiker- og datalogiuddannelsen minder om hinanden, men datalogiuddannelsen er længere og mere dybdegående. Til gengæld kræver den også at man har mere selvdisciplin i og med at der ikke er nær så stærk en klassestruktur som på datamatikeruddannelsen.
Jeg har været i gang med begge uddannelser og synes umiddelbart at datamatikeruddannelsen er den bedste, især fordi den er mere målrettet mod erhvervslivet (praktisk orienteret) fremfor datalogiuddannelsen som er MEGET teoretisk orienteret. Til gengæld lærer man ikke at programmere på datamatikeruddannelsen! Som et eksempel på dette kan jeg nævne at der i min klasse var 3 der tidligere havde været i gang med datalogistudiet... disse 3 personer fik de markant bedste karakterer i programmeringseksamen i klassen.
En anden fordel ved DM-uddannelsen er i øvrigt at niveauforskellen fra gymnasiet/HF/HTX osv. ikke er så stor som fra gym til universitetet. Sidst men ikke mindst er DM-uddannelsen jo under halvt så lang - noget der i øvrigt søges lavet om på... man stiler mod at få dispensation fra regeringen så DM bliver en kortere videregående uddannelse på 2½-3 år (KVU\'er må normalt kun vare 2 år).
Maersk er et godt sted at være, da de har et særdeles godt renommé - her tænker jeg på karrieremuligheder hvis man skulle få lyst til at skifte firma. Det er da muligt at lønnen ikke er den bedste men det opvejes langt af personalegoderne og arbejdsmiljøet.
plot >> Acceptér venligst ét eller flere svar, så dette spørgsmål bliver lukket.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.