Avatar billede MSkov Nybegynder
15. september 2011 - 08:32 Der er 8 kommentarer

100mb Reserveret.

Hej Eksperter.

Jeg har netop installeret min nye Microsoft Windows 7 Maskine og har sat raid 0 op på mine 2 SSD diske som jeg bruger til C, men på min lager disk har den smidt sine 100mb reseveret til systemet, men hvorfor er det den benytter dette og til hvad.

MBR osv ligger jo stadig på Systemdisken ?

Under Windows XP benyttede den det ikke, så tænke lidt on det var en Cache / mini swap eller noget i den stil ?

Hvad end det så er kan den så flyttes til primær diskene (SSD) uden det kræver totalt ominstallation/Partionering. ?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
15. september 2011 - 08:39 #1
Det er boot record og bootloader.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-performance/can-i-delete-the-system-reserved-partition-from/656014d2-a516-46e6-a841-d0f9333ecb48

Du vil ingenting få ud af at flytte den, da den kun bliver brugt under boot og har ikke umiddelbart kunne finde en løsning til at flytte den.
Avatar billede MSkov Nybegynder
15. september 2011 - 08:44 #2
Håbede lige nøjagtig på det ikke var det øv :/

Det er fordi jeg køre virtuelle PC'er fra mit lager, og det er job kune med til at gøre systemet mere skrøpeligt, hvis den "store" WD disk ryger smadre den jo så min boot.

Men tak for svaret.
Avatar billede MSkov Nybegynder
15. september 2011 - 08:46 #3
Det gik vist lige for hurtigt med at skrive, det jeg mente var :

Håbede lige nøjagtig på det ikke var det øv :/

Det er fordi jeg køre virtuelle PC'er fra mit lager, og det er jo kun med til at gøre systemet mere skrøpeligt, hvis den "store" WD lager disk ryger smadre den jo så min boot.

Men tak for svaret.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. september 2011 - 08:57 #4
#3 Hvorfor bliver systemet mere skrøbeligt af det?:S

Eneste der kan gøre det skrøbeligt er da enten Windows eller personen der styrer windowsen ?:)
Avatar billede MSkov Nybegynder
15. september 2011 - 09:13 #5
Hvis den mekaniske disk ryger tager den min Windows installation med som ligger på mine SSD diske, det er jo ikke optimalt at sprede det hele ud over flest mulige diske, så er der mere der kan gå galt.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. september 2011 - 12:05 #6
#5 Det bliver jo heller ikke spredt ud over flere diske, men derimod partitioner :)

Desuden hvis det ikke er optimalt så må du hellere gå tilbage til papir og blyant :) Det er mere stabilt end Windows samt harddiske nu til dags ;)

Et godt råd er du ikke skal være nærrig omkring din hardware :)
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
15. september 2011 - 12:19 #7
Microsoft har primært lavet partitionen på grund af bitlocker, som understøtter kryptering af hele partitioner.

Hvis du en dag ikke kan starte op, så kan du bruge startup repair til at genskabe dine opstartsfiler.
Avatar billede MSkov Nybegynder
15. september 2011 - 13:27 #8
Blueeyez :

Nu har jeg været uddannet datafagtekniker i over 5 år og ved godt jeg ikke skal være nærrig med hardwaren, jeg sælger edb systemer til Private og erhverv ... så har vidst den erfaring jeg har brug for der ...

Hvis du nu læser ordentligt igennem ville du se at mit C ligger på 2 SSD disk i Raid og min Boot på en WD Harddisk , så jo der er flere harddiske og partioner ...

hanspeter2 :

Det var lige det svar jeg søgte, kunne ikke se pointen i at det lå særskilt, men det er klart grundet bitlocker, den havde jeg ikke tænkt på. Tak for svaret.