Avatar billede daniella86 Nybegynder
12. september 2011 - 20:37 Der er 25 kommentarer

Køb af ekstern harddisk

Hej,

Jeg vil gerne købe en ekstern harddisk med stor GB , mellem 320-1TB .. jeg er i tvivl om hvilke er bedst ...jeg vil gerne have en der kan holde i mange år, for at ikke miste min ting og at den ikke bliver defekt. for ellers kommer jeg til at miste alt på en gang.. så jeg vil have en der mod støv osv..

jeg så at der tilbud i bilka ca. 400 kr for en packard bell 400 kr, og så en western digital 1 TB, og så en verbataim 500 gbStore 'n' Go ..

hvilke af de 3 synes I er bedst?? jeg er ligeglad med pris, er ikke ude efter spare..men det bedste..

for at være ærlig, jeg kunne lide packard bells navn og ikke western..
Avatar billede edinmdk Nybegynder
12. september 2011 - 20:49 #1
Ifølge det jeg ved så Western digital det bedste inden for harddisk og ekstern harddisk. De holder i lang tid, for har selv kendskab til det. For har nemlig selv haft en i mere en 2 år, også har jeg også hørt andet fortælle om de er tilfredse med western digital!

Mine blogs:
www.edinm.dk
www.beboo.dk
Avatar billede Blueeyez Mester
12. september 2011 - 20:52 #2
Skal det være USB 3.0 eller 2.0 ?

Skriv hvor mange GB du helst ser den er (320 - 1 TB er et rimelig stort spring)

Jeg holder mig generelt fra bilka's elektrik produkter.. så jeg vil med glæde finde noget ved en web shop til dig :)

Jeg vil os understrege at hvis du køber en ekstern så uanset mærke så kan den godt gå i stykker nemt.. eller blot blive defekt.. (Købte engang 2 x 750 GB Maxtor eksterne.. den ene stod af efter 3 dage (Heldigvis brugte jeg den som backup for ekstern1, men stadig)

Derfor når du modtager den bedes du køre en fuld formatering og ikke en ekspres formatering. (Hændelsen jeg oplevede er ikke mere end 2 år siden ca)
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2011 - 20:54 #3
Der er et par ting du skal være opmærksom på. Det vigtigste er, at selv om en harddisk bør kunne holde i mange år, og forhåbenlig også gør det, Så kan den - uanset mærke - gå i stykker, selv inden for kort tid. Derfor bør du altid have backup dvs. du bør have alle dine vigtige data 2 steder på een gang. Det andet er mere praktisk og handler om den tid det tager at overføre data fra computeren til ekstern HDD. De fleste HDD er USB2 men man kan nu købe USB3. Det har jeg selv. Og kan ens computer udnytte USB3 , går det meget hurtigere, og det er nærmeste fremtid. USB2 udgår. Den computer du har nu, kan måske ikke udnytte USB3, men den kan godt kører med det, og når du får ny computer skal den kunne udnytte USB3.
Hvis du har en stationær computer, kan man sætte et pci USB3 kort i, og udnytte USB3 med det samme. De 3 mærker du nævner er alle udmærkede.
Avatar billede daniella86 Nybegynder
12. september 2011 - 20:56 #4
hvad er forskel mellem 3.0 og 2.0 ? jeg har ikke forstand på de eksterne harddiske..jeg vil bare have en god en der kan holde længe, er bange for at miste mine filer
Avatar billede edinmdk Nybegynder
12. september 2011 - 20:56 #5
Synes nu Bilka er fine vedrørende elektronik!! Du vil aldrig aldrig få bøvl med reklamationen ;)
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2011 - 20:58 #6
Jeg mener at der var en skandale omkring Bilka for nogle år siden, fordi de solgte brugte Harddiske som nye?
Avatar billede edinmdk Nybegynder
12. september 2011 - 21:01 #7
Det problem var der ved alle for nogle få år siden!! Elgiganten gjorde det samme :S
Avatar billede Blueeyez Mester
12. september 2011 - 21:02 #8
#5 Når man køber et produkt skal det helst ikke sendes til reperation igen ;) Og på det område er Bilka virkeligt sløve (Egne oplevelser, derfor jeg ikke køber elektronik ved dem)
Avatar billede edinmdk Nybegynder
12. september 2011 - 21:04 #9
Men sjovt nok har operation X (programmet fra tv2) fået ændret på dette, så man skal ikke skrammes af det mere...
Avatar billede Blueeyez Mester
12. september 2011 - 21:05 #10
#4 Forskellen på 2.0 og 3.0 er overførelses hastigheden.. 3.0 er op til 10 gange hurtigere end 2.0 (Du skal dog huske du skal have 3.0 i din pc for at kunne udnytte funktionen :)
Avatar billede edinmdk Nybegynder
12. september 2011 - 21:05 #11
Har selv smadret min egen Ipod touch 3 gange og fik den reklameret 3 gange selvom jeg ikke havde forsikring på den :S
Avatar billede edinmdk Nybegynder
12. september 2011 - 21:06 #12
Køber selv elektronik ret tit hos, bilka og Elgiganten!! Tro mig er virkelig tilfreds med disse forretninger ;)
Avatar billede Blueeyez Mester
12. september 2011 - 21:23 #13
Vil os lige høre om den skal fylde så lidt fysisk som muligt eller om  det er underordnet?
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2011 - 21:24 #14
#4
Det har jeg jo redegjort for i #3, men den nåede du måske ikke at se?
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2011 - 21:33 #15
Der er forresten een ting mere - strømforsyningen. Mange HDD kræver en ekstra strømforsyning, følger normalt med. Men nogle oplever det som upraktisk, og man kan få en HDD, som får strøm fra USB stikket.
men hvis det er en bærbar computer, skal den muligvis være tilsluttet el. nettet under overførsel af data.
Jeg vil ikke direkte råde til en bestemt HDD, men denne her fra Fona er ikke helt tosset. Den fås i flere farver. http://fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=4002680330
Avatar billede Pylos Nybegynder
12. september 2011 - 21:55 #16
Kan ikke udtale mig om hvilken der er bedst, men oplyse at jeg selv har en nyere WD 500Gb som fungerer super, og en lidt ældre (også WD) på 320 Gb, som der aldrig har været problemer med.
Avatar billede edinmdk Nybegynder
12. september 2011 - 22:00 #17
Pylos WD har altid været på toppen :P
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2011 - 22:10 #18
Man kan finde anprisninger og dårlige erfaringer for alle HDD mærker. Så jeg mener man bare skal gøre sig klart, hvad man gerne vil have, og så se efter et godt tilbud.
I Kvikly købte jeg selv en 3.5 Verbatim HDD på hele 2TB USB3, med strømforsyning, for bare 700 kr. Jeg havde nu været lige så tilfreds med en 1TB, jeg kan slet ikke bruge al den plads til noget. Kvikly har ikke flere af dem.
Avatar billede buttwipe Juniormester
12. september 2011 - 22:30 #19
"... 3.0 er op til 10 gange hurtigere end 2.0 "
For en god ordens skyld er det en teoretisk overførselshastighed.

Man kan ikke overføre data 10 gange så hurtigt til en harddisk med USB3 som til en med USB2.
2-3 gange hurtigere er nok mere sandsynligt.
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2011 - 00:08 #20
#19
Det er rigtigt. Det er kun i laboratoriet og vist også med SSD disk 10x hastigtid er mmuligt. Derfor skriver jeg selv i #3 - meget hurtigere. Mine data overførsler ligger max på 120MB/sek men ofte på 80+MB/sek afhængig af hvor mange mindre data som overføres.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. september 2011 - 00:22 #21
#19 Der er jo altid en flaskehals...
Avatar billede daniella86 Nybegynder
13. september 2011 - 00:46 #22
nu ved jeg altså ikke hvad jeg skal tro på... om bilkas elektronik er fin ell ej
jeg er bare i tvivl om det skal være packard bell ell verbataim ell western digital
Avatar billede Blueeyez Mester
13. september 2011 - 01:17 #23
#22 Harddiske er meget svære og vælge imellem nu til dags, så jeg vil sige du skal vælge en forhandler som du ved tilbyder den rette reklamation og ikke lader dig vente i evigheder, du skal dog os sikre dig at forhandler sælger "hardware som er iorden"

Jeg har selv harddiske fra følgende mærker:

Western Digital
Maxtor
Seagate
Hitachi
samsung

Hvor nogle fejler på et område, andre på andet, men det er de top mærker som jeg er stødt på og som efter min mening ligger meget tæt og hvor du faktisk skal til og sammenligne tekniske data for og kunne skelne dem hvor de os er ret tæt på hinanden (Nu skal vi ikke sammenligne en 2 TB hdd med en 250 GB hdd)
Avatar billede buttwipe Juniormester
13. september 2011 - 01:23 #24
Seagate og WD har stort set købt alle harddiskproducenterne (med undtagelse af Toshiba).
Hverken Verbatim eller Packard Bell laver harddiske. De laver bare "kassen" og monterer en harddisk i den og den kan sagtens være fra WD.
Markedet er så konkurrencepræget at jeg tvivler på at den ene er bedre end den anden.
Jeg har selv eksterne diske fra Iomega, Seagate, Simpletech, Packard Bell og WD og de virker lige godt allesammen.

Elmutanten har den her på tilbud og der er, så vidt jeg husker, fri fragt:
http://www.elgiganten.dk/product/pc-hardware/harddisk/WD500GBMOBELE/wd-elements-se-500gb-harddisk
Avatar billede daniella86 Nybegynder
13. september 2011 - 01:38 #25
tusind tak for svaret :) jeg må så købe den fra bilka packard bell til 400 kr så længe d r d samme og de laver kun kassen;)