Avatar billede bramming Nybegynder
12. september 2011 - 14:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Packet Tracer - DHCP + VLAN setup

Hej Folkens,

Jeg har rigtig mange problemer med at få nedestående setup til at virke. Jeg har en DHCP server som skal spytte nogle ip adresser ud til nogle forskellige VLAN's. Dette gøres igennem nogle switche og routere.

I får lige tegningen her, så i kan se hvad jeg mener;
www.fuzzi.dk/DHCP.jpg

Det jeg har brug for er den fulde konfiguration af hver enhed.
Håber der er noget der er skrappe og lige kan notere det ned så det bare spiller.

Gerne enhed for enhed (Router1, router2 osv.).

Mange tak.
Avatar billede skau Nybegynder
12. september 2011 - 19:39 #1
Jeg ville meget gerne hjælpe og har endda packet tracer og det hele - men desværre kan du ikke have det samme net på 2 sider af en router - du kan med andre ord ikke have vlan 10 på mere end 1 ben.

Jeg kan sagtens give dig et eksempel hvor du bruger ip helper-address hvis det er det der er formålet, men du kan ikke lave et netværksdesign hvor det samme vlan routes på begge ben uden at Natte eller andet halvgrimt.

Jeg kan lavet et til dig hvor du på switch0 har vlan 10 og 20 og på switch1 har vlan 30 og 40 og hvor DHCP serveren står feks på vlan 10 og servicerer det hele - bare for at demonstretre ip helper funktionen.

Sig til hvis det er interessant.
Avatar billede bramming Nybegynder
13. september 2011 - 08:42 #2
Det er stadigvæk super interessant hvis du gider :)!

Så kan jeg jo stadig arbejde med sticky ports og sikkerhed osv bagefter. Jeg får bare ikke den opdeling som jeg først havde ønsket.
Men det er sku bedre end ingenting!

Så det må du meget gerne!
Avatar billede skau Nybegynder
13. september 2011 - 15:46 #3
Hej Bramming,

Hent den her: http://www.skau.dk/eksperten.pkt

Når den er startet op skal du nok lige kontrollere at pc'erne har fået ip (de starter nemlig betydelig hurtigere op end trunkforbindelserne mellem router og switche)

Så har du lidt at gå ud fra ;)
Avatar billede bramming Nybegynder
13. september 2011 - 17:59 #4
Det der er dælme godt gået!

Jeg har efter set din opstilling fået sat et par trådløse routere på og fået lavet et VLAN til dem også samt fået DHCP'en til at smide ip's derud også!

Mange tak! - Du er da rimelig hård til Cisco!
Avatar billede skau Nybegynder
13. september 2011 - 21:30 #5
Arbejder med det til daglig og er igang med at tage CCNP (Har CCNA)
Så jeg har da prøvet det før - er bare glad for at det gir mening og fedt du har kunnet bygge videre på designet ;)
Avatar billede bramming Nybegynder
14. september 2011 - 12:53 #6
Skau, hvis du ser dette, kan du så svarer mig på hvorfor du ikke bruger Route RIP f.eks.? Synes altid jeg plejer at benytte denne?

Er det fordi du bare nøjes med ip route eller hvordan?
For hvilken protokol bliver der ellers brugt i dette setup??
Avatar billede skau Nybegynder
17. september 2011 - 19:28 #7
Hej Bramming,
Det er fordi jeg ikke havde brug for en automatisk routing protokol i det her lille setup.
Der ville jo ikke komme nye netværk og det koster lige så mange linier i de 2 routere at slå det til som bare at lave statiske routes.

Skulle jeg vælge ville jeg nok bruge OSPF eller EIGRP istedet for RIP.

Men som sagt overkille i det her tilfælde (det var jo bare et hurtigt mockup)