Avatar billede tmor Nybegynder
06. september 2011 - 16:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilket Webtrends tag?

Jeg har en side, hvorpå der er 2 links med den samme URL. Jeg vil gerne vide, hvor mange der klikker på link 1 vs. link 2. Kan man det vha. et Webtrends tag, når de 2 links har den samme URL?
Avatar billede Stefan_Lindor Nybegynder
08. september 2011 - 22:40 #1
Hejsa - det er lidt svært at sikre fyldestgørende svar uden at kende din version af script og webtrends, men 1) herunder er den meget simple løsning og 2 peger dig i retning af tagget du efterspørger.

Her er et par løsninger
1) Tilføj hvadsomhelst på hvert link(?link=1 og &link=2) og se i webtrends antal besøg til hver side

2) Webtrends har et par tags til banner impression og banner cliks som er hhv. WT.ad og WT.ac - du kan bruge de samme.  DVS brug WT.ac til at registre klik på links.
Husk en rapport for disse skal tilføjes din analyseprofil.
https://tagbuilder.webtrends.com/Help/Miscellaneous/AdSearch.aspx?keepThis=true&TB_iframe=true&height=450&width=650

Bemærk at webtrends opsamler dem automatisk fra URL eller Meta tags i kildekoden eller hvis du vælger at skyde dem af med et et eventkald/virtuel sidevising. Hvis du bruger Webtrends script indeholder det en funktion der hedder DCS multitrack, som bruges til dette.-

https://tagbuilder.webtrends.com/Help/EventTracking/DcsMultiTrack.aspx
Avatar billede tmor Nybegynder
11. september 2011 - 19:32 #2
Tak for hjælpen. Nu har jeg sat ?link=1 efter de links, jeg vil måle på, men når jeg søger på URL'erne i "Analytics Reports / Site design / Pages and files / Segments / All visitors (pages)", så findes der ingen data på dem. Jeg satte dem på i forgårs, og der er helt sikkert klikket på dem - hvad gør jeg forkert?

Jeg bruger Marketing Lab v. 8.5.
Avatar billede Stefan_Lindor Nybegynder
11. september 2011 - 20:41 #3
Årsager kan være
1) URL parametre er frasorteret i analysepofil. dvs der vises ingen URL der indeholder ? eller &
Løsning kan findes i URL rebuilding
2) Hvis du har andre parametre i pages rapporten og mange dynamiske URl, så kan der være ramt en table limit for pages rapporten. Dvs der en grænse for hvor mange forskellige urler der vises i rapporten og nye URL vises ikke når grænsen er nået.
Har du en software udgave kan du selv hæve table limits og skal ellers kontakte webtrends hvis du har en Ondemand udgave.
PS: Vær forsigigt med at hæve table limits på ældre hardware, da analysetid og hardware belastning kan øges voldsomt afhængigt af trafik og websitets URL-struktur

3) Der findes også en URL truncation i Webtrends, som måske har trunkeret din URL. Igen det kan ændres.

NB: Fordelen ved løsning 1) er at den er hurtig og nemt til rapportering, men rummer en ulempe ift til SEO idet hver ny URl-parameter skaber en ny side med samme indhold og det regnes som duplicate content i søgemaskinerne.

Hvis du vil være helt sikker på at få en god rapport der måler korrekt uden at generere duplicate content, vil jeg anbefale at du kontakter www.visionize.dk som er den danske Master Reseller af Webtrends. Der er rigigt mange settings der kan arbejdes med i Webtrends, så en erfaren konsulent sparer meget tid ift til opsætning.

PS: Hvis du har Marketing Lab 8.5 vil jeg også anbefale at få vurderet mulighederne for en opgradering og om du har en standard eller Advanced/commerce udgave. I sidstnævnte kan der bygges custom dimensions og measures, så du kan egentligt oprette en Custum Pages report der kun vise URL der indeholder eks .*link.*
Avatar billede tmor Nybegynder
15. september 2011 - 12:50 #4
Tak for hjælpen. Sender du et svar?
Avatar billede tmor Nybegynder
21. oktober 2011 - 17:28 #5
Jeg lukker den..