Avatar billede lsskaarup Nybegynder
05. september 2011 - 17:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke se 4 GB ram på 64 bits maskine

Jeg sidder og roer med en HP bærbar, hvor jeg ikke kan få den til at vise alle 4 GB ram, der er installeret.

Den viser at kun ca. 3,75 GB er til rådighed, selvom der er 4 installeret.

Maskinen kører Windows 7 Home Premium 64 bit, så det burde ikke være fordi det er 32 bit.

Tilgengæld kan jeg ikke finde ud af, at tjekke om den bruger den interne bundkort/grafikkort eller det dedikerede grafikkort.

Hvor kan jeg tjekker det, og hvad kan der være galt?
Avatar billede mrtn Nybegynder
05. september 2011 - 17:49 #1
Måske kan CPU-Z hjælpe dig:
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Avatar billede wappa Nybegynder
05. september 2011 - 18:23 #2
tror det er onboard
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
05. september 2011 - 19:58 #3
Hvad skal jeg præcist kigge efter vha CPU-Z?

Jeg undre mig lidt over dens "opsætning". Når jeg kører en systemvurdering, scorer den 6,7 ud af 7,9, og det syned jeg tyder på at den arbejder på det dedikerede grafikkort, men som sagt bruger Windows ikke alle 4 GB, som om den reservere lidt til onbroad kortet.

Jeg har prøvet at opdatere BIOS uden held, og inde i selve BIOS kan jeg så nada. Aldrig har jeg set så ringe en BIOS, næsten intet ud over sprog og boot priorite kunne jeg ændre på, og i hvert fald ikke noget med grafikkort.

Men hensyn til drivere, så har jeg opså opdateret til den seneste AMD/ATI driver, er dog ikke helt sikker på HP driver. Har de ikke et værktøj, som automatisk kan scanne og finde eventuelle nyere drivere. Det er jo dødens pølse at skulle blander alt igennem på HP's hjemmeside.
Avatar billede wappa Nybegynder
05. september 2011 - 20:11 #4
hvilken hvilken model af HP er det ?
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
05. september 2011 - 20:58 #5
En Pavilion dv6, jeg kan ikke lige huske mere.
Avatar billede Biotwix Nybegynder
06. september 2011 - 08:43 #6
Det lyder som om det har reserveret noget af din hukommelse til et Grafikkort, så vil den ikke vise det i dig OS system :)
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
06. september 2011 - 10:56 #7
Ja, det tror jeg og nogle af de tidligere indlæg også, men hvordan slår jeg det fra, når jeg ikke kan gøre det i bios?
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2011 - 12:09 #8
ja men det kan du ikke, du har 4 gb ram, 3,75 bliver brugt som hukommelse på pcèn, de resterende 250 gb bliver brugt til grafikken. hvad er også foremålet med at ville det ?.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
06. september 2011 - 14:16 #9
Altså når man har en 64 bits maskine, så regner men jo også med at den kan udnytte det ekstra ram, som x64 giver mulighed for.

I dette tilfælde drejer det sig kun om ca. 250 MB, men det er mere princippet i det. Hvad hvis der engang bliver smidt 12 GB i. Kan den så fortsat kun brug 3,75 eller vil den bruge 11,75?

Samtidig er der jo et dedikeret grafikkort i med 1 GB, og så skal den altså ikke brug onboard grafikkort, som jo nok er noget mindre.

Hvis jeg hiver mit grafikkort ud af min stationær der hjemme, så vil den sikkert også reservere noget til motherboards grafikkort, men idet jeg har et dedikeret grafikkort, har jeg al RAM tilrådighed for systemet.

Så formålet er at få den ydelse, som der er blevet betalt for. Uanset hvor lille den ydelse så er.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2011 - 14:49 #10
Jeg tror det har noget med at gøre, at den har ` Diskret grafik processor`, det vil sige at når den virkligt skal arbejde grafiksk hårdt, så slår den over på det dedikerede grafikkort, ellers så bruger den bare 250 gb af rammen, jeg er helt sikker på at hvis du smider mere ram i, så vil det vises, altså minus 250 GB.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2011 - 14:50 #11
MB ram :-).
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
06. september 2011 - 15:48 #12
Det kan godt være en mulighed, det gør da at den prøver at spare på batteriet.

Men kan jeg teste det på en eller anden måde?

Må tilstå at jeg ikke lige frem bliver fan af HP, nå det skal være så "brugervenligt", at man ikke kan ændre på sådan noget. Det havde været nemmere, hvis de bare gad vise, hvad computeren brugte.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
06. september 2011 - 16:19 #13
Tror du har ret kimz, fandt langt om længe en omend kort beskrivelse heraf på HPs hjemmeside.

Skift mellem grafiktilstande (kun udvalgte modeller)
Computeren er udstyret med grafik, du kan skifte imellem og har to tilstande for behandling af grafik.
Når du skifter fra vekselstrøm til batteristrøm, skifter computeren fra High-performance tilstand til
Strømsparetilstand for at forlænge batteriets levetid. Og når du skifter fra batteristrøm til vekselstrøm,
skifter computeren tilbage til High-performance tilstand.

BEMÆRK: For at optimere computerens ydeevne får systemet muligvis ikke lov til at skifte tilstand,
eller du bliver bedt om at skifte tilstand. Det kan blive nødvendigt at lukke alle programmer, før der skiftes
tilstand.

BEMÆRK: HDMI virker kun i High-performance tilstand. Du kan ikke anvende HDMI i Strømsparetilstand.

Når du skifter mellem vekselsstrøm og batteristrøm, får du besked om, at computeren skal til at skifte
grafiktilstand. Hvis du ønsker, kan du vælge at fortsætte med samme grafiktilstand. Mens computeren
skifter tilstand, bliver skærmen sort i nogle få sekunder. Når der er skiftet tilstand, vises der en
meddelelse i meddelelsesområdet, og skærmbilledet vises igen.

BEMÆRK: Hvis udvalgte computermodeller er i tavletilstand, nulstilles skærmretningerne, når der
skiftes mellem grafiktilstandene.

Hvis du vil se, hvilken grafiktilstand der anvendes, skal du højreklikke på skrivebordet i Windows og
derefter klikke på Configure Switchable Graphics (Konfigurér grafik, der kan skiftes) eller Configure
ATI PowerXpressTM (Konfigurér ATI PowerXpressTM).

Nu skal jeg lige have min chef, til at teste det, da han tog maskinen med hjem til datteren i går.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
04. november 2011 - 09:54 #14
kimz -> ligger du et svar?
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2011 - 14:13 #15
Jamen det gør jeg da så.