Avatar billede trold Nybegynder
08. januar 2000 - 16:14 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Resolution i Phostoshop

Jeg er ny bruger her på Eksperten, og glæder mig til at hjælpe / få hjælp

Jeg har pludselig fået et problem med mit Photoshop når jeg scanner billeder ind, det bliver kæmpe stort. Når jeg har færdig scannet og går klikker på image size, så står der Pixel Dimensions og Print Size, under Print size  er der Resolution - der står der nu 200 Pixels/inch, førhen stod der kun 72, når jeg ændre mit billeds størrelse passer det ikke nogen steder når der står 200 Pixels/inch, men ændrer jeg det til 72 Pixels/inch igen, passer pixels med CM igen, når jeg ændrer.

Jeg er ingen Ørn til Photoshop, så hvordan får jeg ændret Resolution tilbage til altid at være 72 pixels/inch
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
08. januar 2000 - 16:38 #1
Du kan ikke få opløsningen til altid at være  DPI. Når du scanner billedet kan du vælge hvilken opløsning du vil bruge, og her skal du sætte den til  DPI
Avatar billede bbe1379 Nybegynder
08. januar 2000 - 16:39 #2
Ups....NUM LOCK manglede...

Jeg mente

Du kan ikke få opløsningen til altid at være 72 DPI. Når du scanner billedet kan du vælge hvilken opløsning du vil bruge, og her skal du sætte den til 72 DPI
Avatar billede chruker Nybegynder
08. januar 2000 - 17:35 #3
Pixels er pixels når du ser billederne på skærmen. Photoshop husker bare DPI til når billedet skal printes ud igen. Jeg bruger mest Photoshop til webgrafik, så derfor bruge min konfiguration udelukkende pixels til alt målsætning.

Men har du eksempelvis et billed i 400x400 (200 DPI) må billedet være 2x2 tommer. Ændre du billedets størrelse til 200x200 (200 DPI) må billedet nu være 1x1 tomme. Ændre du derefter DPI fra 200 til 100, må billedet på 200x200 pixels (100 DPI), nu igen fylde 2x2 tommer når du printer den ud.

Håber du forstod.
Avatar billede nielsbjerre Nybegynder
08. januar 2000 - 19:41 #4
Kommenterer kun da bbe & chuker faktisk har svaret. Opløsningen er det vigtigste og skal sættes allerede ved
scanningen. Til webbilleder eller skærm
brug 72 dpi - til print skal du helst bruge 300 dpi. Kan evt. reguleres under
Image - Image size - prøv der at lege med at sætte resolution op og ned, så
kan du fremover bedre styre det ...
Avatar billede goofy Nybegynder
08. januar 2000 - 20:32 #5
Jeg ville forsøge flg.: Glem Photoshop et øjeblik og start i stedet dit scannerprogram (det, som fulgte med scanneren i sin tid). Dette program har næsten sikkert nogle valgmuligheder ("Properties" eller "Preferences" eller lign.) Indstil programmet til at scanne "Millions of colours" (ell. lign) samt opløsningen ("resolution") til 72 DPI. Måske står der ikke noget om DPI - måske får du en liste over printere - hvis det er tilfældet, så vælg "Screen" i stedet for én af printerne.
Du kan sikkert også angive en "default" billedstørrelse. Dette er en kæmpefordel, hvis man overvejende laver billeder i samme str.
Herefter skulle grundindstillingerne gerne være sådan, at når du scanner fra Photoshop eller andre programmer, der kan importere (eller "aquire") fra dit scannerprogram, ja så får du billedet ind i Photoshop i 72 grydeklare dpi - hver gang.

Good luck.
GOOFY

Avatar billede trold Nybegynder
10. januar 2000 - 09:55 #6
Takker alle for hurtig respons :-)