Avatar billede troels54 Nybegynder
03. september 2011 - 22:06 Der er 2 kommentarer

Prioritering af read/write på et share (Server 2008)

Jeg har en server der er sat op som filserver. Fildelingen er kun lokalt over en 1gbit forbindelse.

Problemet er at når der bliver uploadet til serveren så falder read performance for andre klienter drastisk og genoptager normal hastighed sekundet uploaden er færdig.

Er der er en mulighed for at give read større prioritet end write på et share?

OS: Windows Server 2008
Raid5 med 4 aktive og en spare
OS på Raid1 2x15krpms diske.
Avatar billede triton Nybegynder
06. september 2011 - 02:34 #1
ikke mig bekendt, en mulighed kunne vaere at aendre paa cache indstillingerne paa dit din array controller. Saa der er mere cache til read. (read 75% write 25%)

Men det lyder foroevrigt underligt at dit disk system skulle vaere flaskehalsen her. Hvorledes diognostiserede du problemet?
Avatar billede troels54 Nybegynder
06. september 2011 - 11:03 #2
Hmm, ja det var måske en mulighed.

Jeg har "som sådan" kun kigget lidt på symptomerne. Der er konstant 2 SD film streams kørende plus det der bliver genereret af brugere, hvilket kan være intet til et par HD/SD film streams eller data. Og hvis hvis jeg så ligger ting op på drevet falder read til under 1MB/s, i forhold til 20MB/s f.eks.

Tænker lidt det måske er harddiskene der er for langsomme til at finde dataene (random access) og nogle af trådene så ryger i kø. Det er ikke "server" diske der sidder i raid'et, bare almindelige desktop diske.