Avatar billede casper123 Nybegynder
03. september 2011 - 15:27 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Ubunto.

Hej eksperten.

Jeg vil gerne have linux ubunto som styreprogram på min lenovo ideapad u160. Jeg havde hentet det, og det gik fint. Så kom det første problem, nemlig at jeg ikke kunne gå på nettet. Den kunne simpelthen ikke finde ud af at gå på det trådløse. Jeg søgte så på nettet, og fandt ud af at den havde svært ved at kunne samarbejde med intel grafikkorts, som jeg har. Fik så at vide af en ven, at hvis jeg connectede via et lan stik, så kom den på. Ja det gjorde den også, og jeg hentet alle der der opdateringer den ville have mig til, hvorefter den genstartede og så gik den i sort. Jeg kan ikke åbne den opgraderet version, den står simpelthen bare i sort. Jeg kan godt stadig åbne den gamle model, men der er jo som sagt ikke net på, som jo er lidt vigtigt.

Er der nogle andre ting jeg kan gøre?

Vil meget gerne have det, men er ikke den store it fyr, så ved ikke så meget om hvordan og hvorledes. Så hvis nogle ved noget, så skriver på "idiot" sprog, så jeg kan følge med. :)

På forhånd tak.
Avatar billede casper123 Nybegynder
03. september 2011 - 15:50 #1
Det skal sige at jeg nu har afinstaleret ubuntu, men henter det gerne igen, hvis mine problemer kan løses! :)
Avatar billede claes57 Ekspert
03. september 2011 - 17:11 #2
Hvis du kopiere driverfilerne fra din windows (helst xp) og gemmer dem i en mappe i din ubuntu, og i ubuntu indlæser ndisgtk
se https://help.ubuntu.com/8.04/internet/C/ndiswrapper.html

Kopier nu endelig de rigtige drivere (32 bit xp til 32 bit linux).
typisk er det 3 filer (en .inf, en .sys og en .cat)
Avatar billede casper123 Nybegynder
03. september 2011 - 18:47 #3
Kan ikke finde de der inf. filer, jeg kan finde en hel mappe fuld af noget inf, men ikke de specifikke filer.

Kan du evt. være lidt mere præcis? - eller måske teamveiwer?

Har desuden win7.
Avatar billede casper123 Nybegynder
03. september 2011 - 18:55 #4
Og sorry men kan ikke finde ud af at hente det der ndisgtk nogle steder under system - administation.
Avatar billede zagger Juniormester
03. september 2011 - 19:45 #5
Hvilken version af Ubuntu har du hentet?

Jeg vil klart anbefale 10.04 LTS (Long Term Support).

Ubuntu er et dejligt styresystem, og utrolig brugervenligt. Men når det er sagt, så kommer du altså ikke udenom at det til tider kræver lidt it-viden og roderi i "maskinrummet". Og hvis du ikke er tilfeds med standardindstillingerne og samtidig ikke er frisk på at bruge den tid det tager at læse side op og side ned i forskellige forums på nettet når du har problemer, så vil jeg mene at du er bedst tjent med Windows.

Når alt kommer til alt, så er den eneste fordel ved Linux at det er Open Source (gratis).
Avatar billede claes57 Ekspert
03. september 2011 - 19:52 #6
jeg kiggede på min cd med drivere til mit wifi-kort - der lå en mappe (drivere) og i den opdelt i win-versioner.
Den til xp kopierede jeg så til min ubuntu.

http://consumersupport.lenovo.com/dk/en/DriversDownloads/drivers_list.aspx?CategoryID=455839
tjek lige hvilket wifi-kort du har, og hent den rigtige
jeg gætter her på Intel Wireless WiFi Link Driver
Den hentede fil højreklikkede jeg på, og valgte at udpakke til en mappe - i den kom så \IN1WIN01WW1\XP\x32\Drivers
og filerne i den er dem, der skal med til ubuntu.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. september 2011 - 20:00 #7
og du skal læse "Synaptic Package Manager"
som "Ubuntu softwarecenter"
i den skriver du "ndis" i søgefeltet, får mulighed for at installere "Trådløse windows-drivere"
og det er lige det, vi vil.
Når den er indlæst, så klikker du på "programmer" og finder frem til det - og indlæser de filer, du har kopieret ind i en mappe i forvejen. Efter genstart skulle det virke med trådløst net hvis det er aktiveret.
Avatar billede casper123 Nybegynder
04. september 2011 - 09:55 #8
Jeg vil meget gerne have ubuntu, og sidde og rode med det.

Men zagger du snakker om version 10,4, den kan jeg ikke vælge, når jeg vælger run with windows, hvad gør jeg så?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. september 2011 - 13:22 #9
installation af windows-driver er ens i versionerne - så bare tag den nyeste ubuntu, og følg guiden.
Avatar billede casper123 Nybegynder
04. september 2011 - 15:07 #10
kan ikke få de der drivers til at virke, ved godt det er meget at forlange, men kan du evt. hjælpe via. teamviewer? :)
Avatar billede zagger Juniormester
04. september 2011 - 15:43 #11
Det er denne version af Ubuntu jeg mener.
http://releases.ubuntu.com/lucid/

Den nye version 11.04 har fået en del kritik, og jeg synes personligt også at den opfører sig underligt til tider.

Hvilket netkort er det du skal bruge driver til? Så kan jeg se om jeg kan finde de filer du skal bruge.
Avatar billede casper123 Nybegynder
04. september 2011 - 18:07 #12
ja, men jeg skal bruge det der "run with windows" - sådan jeg bare vælger inden den starter.

jeg har Intel Wireless WiFi Link Driver :)
Avatar billede zagger Juniormester
04. september 2011 - 19:36 #13
Her er den driver du skal bruge:
http://www.digifile.dk/IN1WIN02WW1.zip

Du skal installere ndisgtk som claes57 siger. Den skal du bruge til at installere inf-filen til dit netkort.

Jeg har lavet en video hvor du kan se hvordan:
http://www.digifile.dk/wlan.avi
Avatar billede zagger Juniormester
04. september 2011 - 20:21 #14
"run with windows"??

Er det dual boot du mener?
Avatar billede casper123 Nybegynder
04. september 2011 - 20:31 #15
hvis det betýder at man fx. vælger hvilket man vil køre når man tænder computeren, ja. :)
Avatar billede zagger Juniormester
04. september 2011 - 21:12 #16
Der vil jeg anbefale at du installerer via Wubi, som installerer Ubuntu som et ekstra program i Windows, som du let kan afinstallere igen hvis du fortryder.

Wubi følger med på de nyeste Ubuntu installations cd'er, så den selv starter op når du sætter cd'en i.

Her er en guide (godt nok til Ubuntu Netbook Edition, men princippet er det samme).
http://www.howtogeek.com/howto/17486/install-ubuntu-netbook-remix-with-wubi-installer/
Avatar billede casper123 Nybegynder
15. september 2011 - 11:53 #17
Lav lige et svar, så jeg kan give point ;)
Avatar billede zagger Juniormester
15. september 2011 - 12:12 #18
Fik du det til at virke?
Avatar billede casper123 Nybegynder
16. september 2011 - 16:32 #19
Nej gjorde jeg ikke, på trods af jeg gjorde præcis som du viste og prøvede adskillige guides fra ubuntu selv. :)
Avatar billede zagger Juniormester
16. september 2011 - 17:35 #20
Okay, så ved jeg ikke lige hvordan jeg ellers skal hjælpe dig...  :)