Avatar billede belso Nybegynder
08. januar 2000 - 16:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Søgerobotter: (ÆØÅ?) problemer når "keywords" skal passe til web-sidens indhold

Jeg har to identiske sider blot er den ene på dansk den anden på engelsk, begge med respektive de samme "keywords".

Min danske side rangere lavt på de internationale søgemaskiner da de tilsyneladende mener, at mine "keywords" passe dårligt til min sides indhold (jf. testeren nederst på http://www.northernwebs.com/set/setsimjr.html).

Årsagen MÅ være ÆØÅ-problemer da den engelske side rangere højt.

Er der nogen som forstår sig på ÆØÅ-"keywords", samt forholdet mellem "keywords" og indhold (udover at man naturligvis ikke skal have "falske" keywords, og at rækkefølgen på siden og i keywords-listen er af betydning) ?

Jeg giver 100 points for god generel forklaring!
Avatar billede olebole Juniormester
08. januar 2000 - 22:09 #1
Internationale søgerobotter læser formodentlig ikke skandinaviske tegn. Hvis du bruger 'ø' nede på siden - og du skriver 'ø' i dine 'keywords', kan de nok ikke finde overensstemmelse.
Muligvis skal du bruge escaped oktaltal istedet (ligesom i f.eks. JavaScript). Her følger de skandinaviske tegn:
æ = \346
ø = \370
å = \345
Æ = \306
Ø = \330
Å = \305
Håber, du kan bruge dette til noget.
/VH
Ole Clausen
Avatar billede olebole Juniormester
08. januar 2000 - 22:10 #2
escaped oktaltal = escaped oktaltal til tegnets ANSII-værdi.
Avatar billede belso Nybegynder
08. januar 2000 - 22:25 #3
Nej det har jeg allerede styr på, og har både prøvet at benytte kun ÆØÅ samt kun omtalte koder dvs.:
Æ=Æ
Ø=Ø
Å=Å
æ=æ
ø=ø
å=å

Men det giver samme resultat (Keyword relevancy to page content: Poor) på http://www.northernwebs.com/set/setsimjr.html, for den danske side men ikke den engelske.

Så devære er det ikke løsningen…
PS.: hvad mener du med "escaped oktaltal = escaped oktaltal til tegnets ANSII-værdi."
Avatar billede olebole Juniormester
08. januar 2000 - 22:54 #4
Det var bare en uddybning af mit eget svar.
Bogstav 'Æ' har ANSII-koden 'Æ'. Oktalværdien af '198' er '306'. Det er dette tal du bruger til at repræsentere 'Æ' i JavaScript.
Skriver du f.eks: alert("306"); returneres: '306'.
skriver du derimod: alert("\306"); returneres: 'Æ'.
Her holder 'Æ' IKKE.
Så prøv derfor de omtalte oktaltal, men husk en backslash foran (= escaped).
Avatar billede belso Nybegynder
08. januar 2000 - 23:04 #5
Vil det sige at hvis jeg vil have et keyword æble så skiver jeg i mit meta tag: alert("\306")ble...Nej vel,

Undskyld min uvidenhed, jeg er IKKE programør men hæftig bruger søgerobotter!
Avatar billede olebole Juniormester
08. januar 2000 - 23:11 #6
Så lad os slå os sammen! Så bli'r vi sgu nok et meget godt team på JavaScript og søgerobotter…LOL ;-)
Avatar billede belso Nybegynder
08. januar 2000 - 23:24 #7
Fint, hvad vil du have fundet eller vide om søgerobotter (empirisk ej teknisk).

Jeg, er politolog, med specialisering i international politik med en supplerende bachelorgrad i datalogi der dog er 15 år gammel - dvs. ubrugelig, udover at den har givet mig et job som IT-politisk rådgiver i Nordisk Ministerråd.

Men pas på, jeg har en umættelig interesse for at indhente manglende hele web-udviklingens tekniske sider, siden jeg forlod datalogien i 1985

Men pas på, jeg har en umættelig interesse for at indhente manglende viden om web-udviklingens tekniske sider, siden jeg forlod datalogien i 1985
Avatar billede olebole Juniormester
09. januar 2000 - 01:21 #8
Fint, men hvor st…st…stam…stammer du fra?…just joking - men prøv det ovenstående - eller måske ASCII koder???
Jeg har en forbindelse til Yahoo, så jeg prøver at checke først i næste uge.
Avatar billede belso Nybegynder
09. januar 2000 - 10:00 #9
st…st…stam…stammer - upss.. en smutter.
Men, tak skal du ha, hvis du spørger din forbindelse. Der er stadig 100 piont på højkant!
Avatar billede mjl Nybegynder
16. januar 2000 - 13:49 #10
Man oplever også en "lavrangering", fordi de ikke forstår danske ord!
Avatar billede belso Nybegynder
16. januar 2000 - 19:40 #11
Ok...!, ja, jeg har hørt at de prøver at "analysere sig frem til en kategori"...det må være noget med kundstig intelegense mv., og så kun på engelsk.

Tak!, jeg skal tænke lidt mere over hvordan man kan minimerer betydningen af dette.
Avatar billede belso Nybegynder
19. januar 2000 - 19:08 #12
Opgivet !