Avatar billede Loejes Nybegynder
28. august 2011 - 17:49 Der er 19 kommentarer

Problem med stationær

Hej allesammen,

Jeg har mildest talt et problem med min computer; Den slukker efter 20-30 sekunder. Jeg har åbnet kabinettet og blæsere kører som de skal.
De sidste 1-2 uger har jeg haft problemer med at den blev langsom og hakkede når jeg spillede spil. Har siden snakket med ven der mente det kunne have noget med overophedning at gøre. Så jeg åbnede kabinettet og støvsugede forsigtigt, afmonterede en blæser (den anden kunne jeg ikke komme til, så brugte vatpinde til at afstøve), gøre den ren og montere den igen. Det skal lige siges at jeg ALDRIG har gjort noget ligende, nok er jeg gamer, men har ikke pillet ved computer på denne måde. Jeg er dog ret sikker på jeg har monteret den korrekt (Skal dog lige høre om en løs blæser kan have noget med det at gøre? Den var jo ikke løs før jeg afmonterede den og syntes heller ikke at være det nu). Efter at jeg afstøvede den har jeg ladet den stå 2 timers tid og har lige forsøgt at tænde den. Den foreslog så noget "Startreparation", som jeg sagde ja til og efter at have lavedet det 3-4 minutters tid slukkede den bare igen. Havde kabinettet åbent, blæserene kørte hele tiden og da jeg mærkede undervejs og tilsidst da den slukkede var den ikke synderligt varm.
Jeg har ærligt talt ikke nogen som helst idé om hvad jeg skal gøre. Det skal lige siges at det er en byg-selv computer, som en ven "samlede" for mig for 4 års tid siden. Han valgte delene på nettet og den kom færdigbygget til mig. Som sagt ved jeg dog intet om byg-selv, computer dele osv. så har ikke meget lyst til at hive ting ud og sætte dem i igen.
Den eneste udvej jeg kan se lige pt. er at hive den ned til et pc-reparations sted og se hvad de kan gøre.
Jeg vil gerne kunne spille spil igen, men det kan fikses ved at købe en ny computer. Det er bekymrer mig mest er mine filer, dokumenter, billeder osv. som jeg egentlig gerne vil have ud.
Håber I kan hjælpe og hvis I har brug for at vide mere skal jeg gøre hvad jeg kan! Kan dog ikke huske "specs" :/

Mvh.

Philip
28. august 2011 - 17:58 #1
Virken MEGET som et Varmeproblem

... har du "afmonterede en blæser", så meget at der var 'åben' Pasta ?
Var det CPU blæseren ?
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
28. august 2011 - 18:03 #2
Det kan være mange ting men det kunne godt tyde på at din strømforsyning er røget. det er dog ikke noget jeg kan være sikker på uden at lave nogen test på den.

vis du ønsker en computer kan jeg tilbyde at du sender dine hdd til mig og så smider jeg dem over på din nye computer som du selvfølge også kan købe hos mig. jeg har et link til en side hvor du selv samler de dele du ønsker og så samler jeg den og sender den lige til din dør.

men vis du har nogen spørgsmål så ring til mig på 28 97 28 78..

du må dog lige bære over med mig da jeg er hjemme og der godt kan være lidt larm i baggrunden (ungerne larmer jo)

Hilsen Joachim
Avatar billede Loejes Nybegynder
28. august 2011 - 18:20 #3
#1

Jeg kender desværre til "pasta" eller "CPU", ved det virker dumt, men har slet ikke haft med nogen af delene at gøre. Jeg har taget et billede af mit kabinet:

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/546/img0294qu.jpg/][IMG]http://img546.imageshack.us/img546/9514/img0294qu.jpg[/IMG][/URL]

BLÅ CIRKEL: Det var den blæser jeg afmonterede og satte på igen. Sidder på en ret stor kvadratisk "plade"

RØD FIRKANT: Ved ikke hvor tydeligt det er, men det er nogle små flade metal "stænger" og de bliver ret varme ret hurtigt når jeg tænder for computeren.

GUL REKTANGEL: Blæser nummer 2, som sidder på en anden, smallere "plade". Den kunne jeg ikke afmontere, krævede en skruetrækker jeg ikke lige havde ved hånden. Børstede støv af og sugede med støvsuger bagefter.

#2

Tak for tilbudet, vil jeg huske :)

Og tak for de hurtige svar !
Avatar billede Loejes Nybegynder
28. august 2011 - 18:21 #4
Kan åbenbart ikke smide selve billede op, her er et link (håber det virker så)

http://imageshack.us/photo/my-images/546/img0294qu.jpg/
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2011 - 19:10 #5
EDB-Eksperten #2
Det virker mere som forretning end et forsøg på at hjælpe. Det er vist ikke meningen med Eksperten.
Avatar billede EDB-Eksperten Nybegynder
28. august 2011 - 19:18 #6
TA13!
Hmm er det ikke en hjælp og tilbyde at smide alle hans gamle filer over på en eventuel ny pc?

Loejes!!

Vis du har pillet CPU køler af som du har sat en blå cirkel om i dit billede så SKAL du have ny køle pasta på inden du kommer køleren på igen!! dette er vigtigt og det skal der ikke tages let på. især ikke når den er så gammel så er det gamle pasta tørt og køleren får ikke rigtig kontakt med CPU´en

og så er der den på nord broen der er ikke køler på men den ser rimlig ren og fin ud.

Den på grafikkortet ja ikke så vigtig. vis du har et onbord grafik kort så prøv og pil dit grafikkort ud og set skærmen til det onbord og se om den slukker.. vis ikke så ved du det ikke er noget med grafikkortet.

MEN få fikset det med køle pasta på CPU´en
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2011 - 19:22 #7
Loejes
Når det der bekymrer dig mest er dine data, vil jeg foreslå dig, at hive dem ud på en USB stick.
Du kan prøve med en Live-CD at åbne windows. F.eks Poppy-Linux. Det er en Isofil, som brændes til en bootfil. Den køres direkte fra et CD/DVD drev. Hvis du ikke kender en Iso-fil, så bare spørg.
http://puppylinux.org/main/Download%20Latest%20Release.htm
Eller fra USB
http://www.pendrivelinux.com/puppy-linux-on-usb/
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2011 - 19:31 #8
#6
Det gælder naturligvis kun hvis cpuén har været taget af, hvis det kun er ventilatoren som har været afmonteret, er der ingen grund til ny kølepasta.
Hvis du har mistanke om at der er en snavset ventilator, som du ikke kan komme til, så køb en dåse med trykluft og giv den et pust.
Avatar billede infested Nybegynder
28. august 2011 - 19:46 #9
HVIS du nu stadig har ham der vennen som samlede den for dig så kan han højst sansynlig hjælpe dig. den letteste måde og finde fejlen på er ved og skifte 1 del af gangen over i hans comp hvis han vil ha noget for det så ville jeg sige at hvis du skal gi mer end 4-500kr så ville jeg skide den com i skralde spanden pille HDD ud og købe ny
Avatar billede Loejes Nybegynder
28. august 2011 - 19:59 #10
Takker igen for svarene.
Er dog lidt forvirret mht. kølepastaen som I snakker om. Jeg har IKKE pillet andet ud end den blæser der er sat blå ring om, den kunne let afmonteres og sættes på igen. Har altså ikke haft CPU'en ude af maskinen. Skal der ny kølepasta på eller ej?

Jeg har også gjort blæsere rene allerede #6, så det burde ikke være problemet nu :s Der sad en hel del støv på før, men nu er de ret pæne og, hvad jeg kan se, ublokerede.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2011 - 20:06 #11
"Jeg har IKKE pillet andet ud end den blæser der er sat blå ring om, den kunne let afmonteres og sættes på igen"
Du har altså ikke har haft cpuén af, så skal der IKKE ny kølepasta på.

Man kan i øvrigt afprøve et varmeproblem ved, at tage en side af kabinettet og så lade en kraftig bord ventilator blæse for fuld drøn ind på bundpladen. Så vil det i alt fald vare meget længere før computeren slukker.
28. august 2011 - 20:22 #12
Tihi - ...og så lade en kraftig bord ventilator blæse for fuld drøn ind på bundpladen... - det har jeg været med til engang for laaaaang tiden siden. En Server med 4 x HD i et (foreløbigt) Serverrum - vi måtte pille siden af og en STOR bordventilator direkte på den i samarbejde med nogle papstykker og Gaffatape. Det så spøjst ud... men det kørte sådan i >1 år ...
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2011 - 20:30 #13
#12
Fint at få at vide, at nogen har erfaring med det. I det her tilfælde fungerer det formodenlig uden papstykker og tape, men ellers har spørger så her fået recepten *G*
Avatar billede Loejes Nybegynder
28. august 2011 - 20:32 #14
#11

Hvis det så er varmeproblemer og jeg ikke har lyst til at have en stor ventilator stående under mit bord har du så et foreslag til noget jeg så kan gøre :)?
Avatar billede Loejes Nybegynder
28. august 2011 - 20:34 #15
Og hvor skal jeg mærke efter om der bliver varmt eller ej forresten? Som jeg skrev tidligere bliver "Pladerne" med blæsere på ikke meget varme, men den røde firkant bliver utroligt varm rigtig hurtigt.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2011 - 20:47 #16
Det er selvfølgelig ikke meningen, at du permanent skal have en stor ventilator stående. Det er kun et eksperiment for at se, om det kan være et varmeproblem. Ventilatorerne kører ok, men kører de hurtig nok? Den plade som bliver varm, er formodenlig en passiv køler af alluminium, den skal blive varm. Og ventilatoren til cpuén du er vel 100% sikker på, at den blæser ind på cpuén og ikke suger?
Avatar billede Loejes Nybegynder
28. august 2011 - 20:58 #17
Æhm, går da stærkt ud fra den blæser ind på cpu'en, har kun pillet den af og sat den på igen på samme måde. Den har siddet sådan siden jeg fik den for 3-4 år siden og har ikke haft problemer som det her før.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2011 - 21:08 #18
Ja det er klart, hvis du har sat den som den sad så sidder den rigtigt. Så er det bare om den stadig blæser som den skal.
Men ellers kan man vurdere blæse retningen ved at holde et stykke let papir hen til ventilatoren. Så skal papiret blive suget ind til ventilatore.
Men hvad med det andet #7 vil du prøve at redde dine data eller ej?
Avatar billede Loejes Nybegynder
28. august 2011 - 21:15 #19
Vil prøve det med papiret, bare for at være 110%
Ja, det vil jeg, men ville først lige se hvad jeg evt. kunne gøre problemet og måske endda løse det.
Mange tak for alle svarene. Vender tilbage lidt senere.