Avatar billede Mads85 Nybegynder
27. august 2011 - 13:32 Der er 10 kommentarer

Dedikeret bit-hastighed på port / Ligelig deling af internet forbindelse???

Hej til alle.

Jeg bor i et hus med tre lejemål, hvor vi alle deler én 30/15Mbit forbindelse. Det foregår via en hub/switch hvor vi har hver vores port.
Der opstår tit et probleme med, at det ene lejemål sluger hele forbindelsen.

Er der nogle der ved, om man kan dedikere 1/3 del af forbindelsen til hver port. Så vi er sikrer på at have 10Mbit hver?

Med venlig hilsen

Mads Hansen
Avatar billede foodear Praktikant
27. august 2011 - 13:45 #1
Med den rigtige router kan du konfigure loadbalancing, måske din router allerede kan det ?
Avatar billede Mads85 Nybegynder
27. august 2011 - 14:03 #2
Hej Foodear

Tak for det hurtige svar.
Jeg får først adgang til routeren, når min udlejer dukker op. Så jeg kan desværre ikke tjekke det lige nu.

Men den indstilling jeg skal kigge efter hedder altså 'Loadbalancing'?
Kan du evt. anbefale en router som har muligheden?

/Mads
Avatar billede foodear Praktikant
27. august 2011 - 14:17 #3
ja kik efter det, og nej jeg kan ikke anbefale, men mange routere har det, bl.a levelone, dlink, edimax etc.
Avatar billede foodear Praktikant
27. august 2011 - 14:18 #4
Men find lige ud af hvilken router I har og skriv det herinde, så skal jeg nok hjælpe videre.
Avatar billede Mads85 Nybegynder
27. august 2011 - 14:25 #5
Det lyder godt, mange tak. Men det bliver nok først i løbet af den nye uge.
Avatar billede foodear Praktikant
27. august 2011 - 14:31 #6
ok Mads85
Avatar billede chalde Seniormester
27. august 2011 - 16:05 #7
Det er nok nærmere QoS (Quality of Service) du skal kigge efter.
Load balancing går ud på at fordele load over multiple enheder.
Avatar billede Mads85 Nybegynder
26. september 2011 - 13:48 #8
Hej Chalde, jeg har lige kørt QoS gennem Google. Men jeg er ikke sikker på, at jeg har fanget den.
Det er noget med den sikrer, at datapakker kommer ordentlig frem. Men sikrer QoS også at de gør det ved én bestemt hastighed, f.eks 10Mbit ?
Avatar billede chalde Seniormester
26. september 2011 - 13:58 #9
#8 QoS handler om prioritering på netværket for derved at kunne opnå  en ønsket effekt. I dit tilfælde er det ønsket om specifik hastighed/fordeling.
Men der er stor forskel på hvor specifikt QoS kan sættes op alt efter udstyr.
Avatar billede Mads85 Nybegynder
26. september 2011 - 14:15 #10
Okay, Jeg må se hvad routeren har af muligheder..