Avatar billede aka2 Nybegynder
26. august 2011 - 11:05 Der er 10 kommentarer

Ubuntu

Hej er der en der har et godt kendskab til ubuntu?
Jeg kan ikke få ftp server til virke
Avatar billede Blueeyez Mester
26. august 2011 - 11:34 #1
Forbinder du til ftp server på ubuntu eller fra ubuntu? Hvilken program bruger du som ftp server/klient? Forbinder du til den lokalt eller offentlig IP? Er maskinen med ftp serveren ved et firma eller står den der hjemme?
Avatar billede aka2 Nybegynder
26. august 2011 - 11:47 #2
Jeg bruger proftpd  vil gerne forbinde den til den offentlig ip.
Den står der hjemme.
Avatar billede gchris5 Praktikant
26. august 2011 - 12:13 #3
Og du har konfigureret din router, så FTP trafik bliver videresendt til det rette IP nummer ?
Avatar billede aka2 Nybegynder
26. august 2011 - 12:16 #4
Ja det har jeg bl.a. port 21-22 ... men kan ikke kom i kontakt med server via ftp programmet. Alt ser ud til at være ok på serveren og den er skrever den er aktiv.
Avatar billede fordfairlane Nybegynder
26. august 2011 - 12:25 #5
Kan du på serveren ftp dig til localhost (eller til 127.0.0.1).
Hvis ja så virker ftp serveren og det er din router opsætning du skal have kikket på.
På din router skal der være åben for ftp i firewall og nat skal sættes til at forwarde alt trafik til 20-21 (ikke 22 da det er ssh)
Avatar billede aka2 Nybegynder
26. august 2011 - 12:31 #6
ftp er åben på firewall.. men hvis jeg sætte nat til forsvinder forbindelsen alt trådløse udstyr til routeren.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. august 2011 - 12:48 #7
I din router vil dine enheder have en lokal ip eksempel:

FTP server 192.168.1.104
PC 192.168.1.102

Så skal du i routeren åbne port 21 til: 192.168.1.104

Ud over det så er der en firewall i ubuntu, den vil jeg os tro du skal kigge i, mindes den hedder IPtable eller noget i den stil.. (Jeg bruger ikke linux så meget mere)

Du skal os prøve og opnå adgang til din ftp udefra med den offentlige ip og ikke indefra, kan ikke helt huske, men mindes ikke du kan bruge den offentlige IP når du selv sidder bag routeren, så du skal holde dig til den lokale IP når begge maskiner er bag samme  netværk.
Avatar billede aka2 Nybegynder
26. august 2011 - 13:29 #8
router porten 21 er åben.
firewall i ubuntu, gå jeg ud fra du tænker på:
$ sudo iptables -I INPUT 1 -p tcp --dport 21 -j ACCEPT
den lokale ip(LAN) virker ok det er den offentlige ip (WAN) der ikke virker
Avatar billede fordfairlane Nybegynder
26. august 2011 - 14:19 #9
Hvad siger din NAT regel ??
Kunne du lave en ftp til localhost ??
Jeg ville kikke rigtig godt på min router hvis det var mig.
Avatar billede Blueeyez Mester
26. august 2011 - 16:42 #10
Har du os henvist port 21 til serverens ip?