Avatar billede diite92 Nybegynder
24. august 2011 - 22:19 Der er 8 kommentarer

DNS og Local DNS

Hej jeg sidder og har 2 server local og 1 ude hos en webudbyder det jeg gerne vil havde lavet er 2 subdomains som skal gå til vær deres server som jeg har på min inderside af netværket
Avatar billede triton Nybegynder
25. august 2011 - 03:32 #1
Hej, det skulle ikke vaere noget problem. Det skal du oprette to nye A records paa din lokale DNS server med IP'erne paa serverne.

Hvilken DNS server koerer i med?
Avatar billede diite92 Nybegynder
25. august 2011 - 07:58 #2
vi køre med linux ubuntu privat jeg ved ikke hvad vores webhost køre med
tror bare at der jeg ser problemet er at jeg stadig gerne ville ha "mian" domained til at henvise til hjemmesiden mens subdomain ska henvise til 2 server jeg privat køre

min webudbyder er surftown
Avatar billede triton Nybegynder
26. august 2011 - 01:32 #3
Hej, du skriver ikke noget om stoerrelsen af netvaerket eller om i har intern DNS server koerende?

Jeg laeser det saadanne at de to web servere er interne og kun skal tilgaas fra interne maskiner?

Hvis dette er tilfaeldet skal du opdatere jeres interne DNS server til at have den A record for sub domains.

Det vil sige at hvis du har domaenet "it.dk" eksternt skal du oprette "it.dk" paa den interne DNS server og saa tildele den foelgende DNS entries.

.it.dk (extern IP)
subdomain1.it.dk (intern web server1)
subdomain2.it.dk (intern web server2)

Fordi DNS serveren kun er intern kan externe brugere ikke benytte den.

Du kan alternativt opdatere hosts filen paa de lokale maskiner.

Giver det mening?
Avatar billede diite92 Nybegynder
26. august 2011 - 23:03 #4
okay jeg har muligvis udtrykket mig forkert

privat netværk med planer om at havde 2 server kørende inde på vores eget netværk 1 ftp og en web/ftp vi ska bruge 2 domains til dem

vi har på det udvendige netværk hos webhost endnu en server som er web/ftp/mail/database

vi har altså ialt 3 server som skal havde 2 domains og 1 subdomain

det jeg gerne vil opnå er at jeg kan på min ftp server på mit private netværk også kan køre noget dns og sende request den rigtige vej mellem de 2 private server altså den selv eller den anden
Avatar billede triton Nybegynder
29. august 2011 - 01:21 #5

privat netværk med planer om at havde 2 server kørende inde på vores eget netværk 1 ftp og en web/ftp vi ska bruge 2 domains til dem

to domains? altsaa ftp.domain1 + web.domain2
eller mener du to subdomains?

Er det meningen at de to interne servere skal kunne naas udefra, eller er det kun internt?

vi har på det udvendige netværk hos webhost endnu en server som er web/ftp/mail/database

OK

vi har altså ialt 3 server som skal havde 2 domains og 1 subdomain

det jeg gerne vil opnå er at jeg kan på min ftp server på mit private netværk også kan køre noget dns og sende request den rigtige vej mellem de 2 private server altså den selv eller den anden

[b]
Jeg forstaar ikke hvad du mener med saetningen ovenfor? Vil du koerer DNS servere paa begge linux hosts, altsaa primaer + sekundaer? og saa benytte dem som interne DNS servere?
Avatar billede diite92 Nybegynder
29. august 2011 - 18:23 #6
mine 2 lokal server skal kunnetilgås ude fra med så som ftp.domain.dk +ftp.domain2.dk
Avatar billede triton Nybegynder
30. august 2011 - 01:28 #7
OK, nu forstaar jeg bedre.

Se dette diagram af loesningen:
http://pix2links.com/images/99474533554075802750.jpg

Der er et par ting du skal goere for at det fungere.

-------------------------------------------------
1. Opret forward + (firewall regel) fra extern IP til intern IP paa FTP porten. Dette goeres paa firewallen. Det skal forstaas saaledes at naar en extern bruger fra internettet forsoeger at tilgaa port 21 paa den externe IP, forwarder firewallen adressen til den interne IP.

2. Opret Externe DNS records. Dette goeres hos jeres externe DNS udbyder. I skal benytte de to externe IP (se diagram).

---------------------------------------------------

Jeg vil raade ker til at oprette en DMZ til de to FTP servere.
Avatar billede triton Nybegynder
06. september 2011 - 02:26 #8
Hej Ditte

Gav mit svar mening, eller har du flere spoergsmaal?