Avatar billede ds-zim Nybegynder
08. januar 2000 - 12:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Pladsmangel til System-MSExchange(WinNT Partitionering)

Jeg har opdelt harddisken(9,3 GB) paa serveren i 3 partitioner (SystemDisk,ProgramDisk & DataDisk) med det formaal at kunne reetablere NT efter et evt. haendeligt uheld forholdsvist hurtigt. Nu kommer problemet saa :(
Virksomhedens administration er baseret paa Office2K og MSExchange, og sidstnaevnte valgte under optimeringen at placere sig paa systemdisken. Dokumentationen til MSExchange anbefaler 250MB fri diskplads & yderligere 50MB til page-filen. Efter optimering af Exchange er der kun 128MB fri plads paa systemdisken, og nu er jeg saa kommet i tvivl. Har Exchange foretaget en pladsberegning nu hvor installationen er komplet eller skal jeg starte helt forfra og soerge for at allokere nok plads til systemet.
Avatar billede ds-zim Nybegynder
08. januar 2000 - 12:43 #1
Umm .. Mener at have laest et sted at den anbefalede maksimum stoerrelse paa et logisk drev er 4 GB i NT. Kommentarer udbedes !
Avatar billede ds-zim Nybegynder
08. januar 2000 - 15:00 #2
Kort og godt .. Har Exchange gjort krav paa de anbefalede 250 MB ?
Avatar billede chruker Nybegynder
08. januar 2000 - 17:18 #3
De 4GB er for FAT16 drev (med 64 KB cluster størrelse). NTFS formatet kan klare 16 EB (Exobyte ?) = 16000 TB (Terrabyte), men få du lige en harddisk der kan klare med end ca. 130 GB (begrænsning i LBA) :-)

De 50 MB i page-filen burde du kunne se hvis page-filen har ændret størrelse, men det forudsætter selvfølgelig at du kan huske det. Jeg tvivler dog lidt på at MSExchange automatisk ændre på størrelsen af swap-filen.

250 MB:  Hvor meget fri plads var der på disken før optimeringen ?
Avatar billede duff Nybegynder
08. januar 2000 - 17:38 #4
Praktisk erfaring har lært mig at der SKAL være min 10 mb HD fri for at de services der har med exchange at gøre kan starte op...
Det med at exchange gør krav på HD plads tror jeg ikke. og i stedet for at starte forfra kunne du jo bruge pation magic og lave om på disken den vej.
Avatar billede sjensen Nybegynder
09. januar 2000 - 01:23 #5
På en NT server er det kun de uvidende der kører med en swapfil på under 1,5-2 gange den mængde memory der er i maskinen, og en server uden min. 128mb kører ikke ordentligt, så swapfilen er på plads. Den er rigeligt stor i forvejen.

Exchange har taget den plads den skal have, eller ville den gå ned med pladsmangel.

Men du kan desuden let se det:

i stifinderen, brug højreklik og egenskaber for hvert dir på systemdisken og se hvor meget det fylder.

Desuden kan du i Administrative tools, diskadministrator se hvor meget plads der er på hele partitionen. Så burde du kunne konstatere ved selvsyn at pladsen ganske rigtigt er taget.

sjensen
Avatar billede ds-zim Nybegynder
09. januar 2000 - 10:22 #6
Jeg har ikke vaeret istand til at finde en version af partion magic der kan koere paa en NT Server :( Skulle det ske poster jeg et link