Avatar billede ivanouw Novice
20. august 2011 - 12:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forkerte danske tegn i ældre program: NVivo 2

Jeg har først nu taget et ældre program (NVivo) i brug.
Til min overraskelse virker de danske tegn ikke. I stedet for æøå får jeg c med apostrof, r med en apostrof og et 1-tal.
Endvidere virker de særlige karakterer med Alt grey ikke.
Når man er i et dokument, kan man vælge mellem skrifttyperne 'Centraleuropæisk' og 'Kyrillisk', men det er nok noget mere grundlæggende vedrørende tastaturets funktion.

Er der nogen der har en ide om hvad der er i vejen og hvad man kan gøre for at få det til at fungere?

mvh
Jan Ivanouw
Avatar billede ivanouw Novice
20. august 2011 - 12:41 #1
Det var ikke helt rigtigt, det jeg skrev: i stedet for ø får jeg bogstavet l med apostrof. De store ÆØÅ giver de samme tegn i stort incl apostroffer. Det er vel at mærke tegn som ikke findes i ASCII-tegntabellen.

Jan Ivanouw
20. august 2011 - 13:19 #2
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede ivanouw Novice
20. august 2011 - 14:16 #3
Nå ja. Jeg bruger XP professional
Avatar billede Achchaos Nybegynder
20. august 2011 - 17:53 #4
Har du før kunnet bruge disse bogstaver i førnævnte program?
Uden for programmet kan du der bruge æ, ø og å?
- Hvis ikke: Kig nede i proceslinjen ved siden af uret og ikonerne, står der "DA"?
Avatar billede ivanouw Novice
20. august 2011 - 21:40 #5
Jeg har ikke brugt programmet før, så jeg har heller ikke tidligere kunnet bruge danske tegn i det.
Jeg har ikke nogen problemer med danske tegn i andre programmer, heller ikke programmer udviklet i USA, og der står DA på proceslinien.
Avatar billede Achchaos Nybegynder
20. august 2011 - 23:02 #6
Det kan være programmet der er programmeret med en specifik tegntabel der gør at dine knapper bliver mappet anderledes end normalt, hvis du kender nogen der før har brugt det vil jeg foreslå at spørge dem om de kan/har kunnet bruge æøå. Hvilken version af dette NVivo bruger du? (Eller rettere ved du fra hvilket år lige præcist den version er fra?)

Nu hvor jeg tænker over det, et indlysender spørgsmål er da: Er programmet på dansk, eller har du oversat udtrykkene 'Centraleuropæisk' og 'Kyrillisk' selv? Og har du prøvet at bruge Centraleuropæisk?

Jeg kan ikke hjælpe meget mere, men har på fornemmelsen at det er lige præcist det program der er blevet programmeret på en måde der gør at de taster bliver til noget andet (dette er ofte tilfældet med ældre programmer fra USA og omegn (ældre som i meget gamle nu).
Avatar billede ivanouw Novice
04. september 2011 - 10:24 #7
Tak for kommentarerne. Det er ikke muligt at løse problemet, så jeg har nødtvunget i stedet for investeret i en opdatering der ikke har de problemer.
Tak igen.