Avatar billede visto Professor
19. august 2011 - 17:48 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Hvilken firewall er bedst, Windows 7 eller BullGuard?

Hvilken firewall er bedst, den i Windows 7 indbyggede eller BullGuard Internet Security 10?
Jeg går ud fra, at man kun bør køre med den ene? Eller kan man bare lade begge være aktive?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2011 - 18:08 #1
Et bud: Bulguard fordi den samarbejder bedre med resten af din sikkerhedspakke.
Nej du skal ikke køre med begge. Normalt bliver Windows firewall deaktiveret ved installation af en ny firewall.
Man kunne måske fryte nogle konflikter hvis begge kører.
Avatar billede visto Professor
19. august 2011 - 18:31 #2
...med resten af min sikkerhedspakke? Hvad mener du? Maskinen kører udover Windows med BullGuard, nix weiter.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2011 - 18:38 #3
Ja men din bullguard indeholder jo flere sikkerhedselementer der er udviklet til at fungere sammen.
Det er derfor jeg mener den er bedst.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2011 - 18:40 #4
Avatar billede PacManiac Nybegynder
20. august 2011 - 10:22 #5
Kald det uvidenhed, men det første jeg gør hvis der er pre-installeret andet ind Windows firewall og anti-virus på min computer er at afinstallere det.

Jeg selv køre med Windows firewall og Avast (free user) antivirus.

Jeg bruger Avast fordi det er gratis for private brugere
Jeg har brugt det i flere år nu, og har aldrig haft nogen problemer, så går ud fra det virker som det skal :)

Jeg har selv en betalt version af Bullguard, men syntes det er mere uoverskueligt ind Windows firewall og Avast, hvis man skal ind og pille lidt. Desuden har Avast et "Silent mode" så man slipper for pop ups og lyde konstant når der opdateres.

Som 220661 rigtig nok siger:
At lade begge programmer køre side om side vil højst sandsynligt modvirke hinanden, og derved skabe mere irritation ind gavn.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. august 2011 - 12:53 #6
Jeg er enig i at man sagtens som privat bruger kan nøjes med et freware alternativ. Og det er rigtigt at nogle af de store beskyttelses pakker har en omfattende brugerflade at justere i. Nu kender jeg ikke BullGuard på dette område, men den er jo på dansk,så det burde man kunne finde ud af. Selv bruger jeg AVG pro sammen med Comodo firewall
Avatar billede visto Professor
20. august 2011 - 17:28 #7
Også jeg er enig i at mange kan klare sig med en gratis løsning. Men nu er det ikke det, det drejer sig om, idet det ikke er min maskine, jeg laver den bare i stand for en anden. Og han kører med og har betalt for Bullguard, som jeg da personligt også ville være mere tryg ved, specielt med unge mennesker i huset.

220661, lægger du et svar til point? Og tak til jer begge for inputs.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. august 2011 - 16:22 #8
ping
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2011 - 17:14 #9
jeg synes bestemt ikke om bullguard! er rigeligt med windows 7 firewallen!
Avatar billede Perhaps Nybegynder
21. august 2011 - 23:01 #10
Nogle gange skal man knibe sig i armen for at se om man ikke drømmer. Når man læser:

"jeg synes bestemt ikke om bullguard! er rigeligt med windows 7 firewallen!"

så er det det samme som at sige:

"jeg synes bestemt ikke om fodbremsen i bilen! er rigeligt med håndbremsen"

Det hedder aldrig "Hvilket antivirus skal jeg bruge?" så hvis du hører nogen sige sådan noget vås så ryst på hovedet. Det hedder "Hvilken sikkerhedspakke skal jeg bruge?"

og når nogen siger: "Jeg bruger Avast fordi det er gratis for private brugere. Jeg har brugt det i flere år nu, og har aldrig haft nogen problemer"

så smil lidt overbærende, da det her drejer sig om en person der ikke ved at trojaner, keyloggere mv. ikke råber "Her kommer jeg", men pænt holder sig gemt i det skjulte, muligvis i et rootkit. Rootkit er ikke malware, men værktøj til at gemme f.eks. malware i :-))
Avatar billede PacManiac Nybegynder
22. august 2011 - 00:21 #11
#10

Hvad pokker får du ud af det der?
Er du bare her for at nedgøre andre og tro at du kender folk ud og ind på grund af to posts. lol!

Du kommer ikke engang med noget der ligner en løsning eller et alternativ.

Som erhvervskunde, kan det betale sig at betale for et godt sikkerhedssystem / pakke med flere TB's backup 3 steder.

Men som privatperson. Absolut ikke. Der kan man sagtens klare sig med Avast, Windows firewall og CC-cleaner.
Hvis man har bare en lille smugle styr på hvad man laver, og ikke bare klikker ja tak til at der popper op på skærmen, eller ruller ind i indbakken, eller downloader hvem ved hvad fra piratebay, så er man ganske godt sikret i sig selv.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 06:28 #12
tak PacManiac!

det er så ikke første gang jeg nedgøres - sker næsten hver eneste gang jeg kommer med en kommentar til trods for, at jeg kun gør det når jeg er sikker på mit svar er rigtigt!
har en fornemmelse af at det her drejer sig om kamp og albuer istedetfor den fine hensigt jeg troede der var med siden: AT HJÆLPE ANDRE I PC-NØD! konkurrencen herinde (mellem experterne) er ben-hård og tonen er for manges vedkommende meget ubehagelig!
så jeg dropper ud af siden! og vil overgi´mine egne pc-problemer til google-søgningen!
tak til karise_larry som er knusende-dygtig og som skulle være et exempel for andre m.h.t. fin adfærd og som ved hvordan en side som denne bør køres!

hilsen
it-nørden
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 07:19 #13
for mig at se er ideen med siden alletiders og jeg opfatter ideen som værende den, at man udveksler erfaringer!
og ikke den, at det gælder om at hive flest points hjem!
DROP DA DET POINTS-SYSTEM!
Avatar billede Perhaps Nybegynder
23. august 2011 - 09:57 #14
Spørgsmål: Hvad pokker får du ud af det der?
Er du bare her for at nedgøre andre og tro at du kender folk ud og ind på grund af to posts. lol!

Svar: Hvis man ikke provokerer når man ingen vegne, desværre. Det er min mangeårige erfaring. Det jeg håber at få ud af det her er at åbne brugernes øjne for at man IKKE bare kan sammensætte en række gratisprogrammer og så tro at det virker og at sikkerheden er i orden. I rigtig mange tilfælde ender det op i en konflikt i form af en langsom computer. En konflikt som ingen "hr. og fru Danmarker" ved stammer fra deres samling af gratisprogrammer. I rigtig mange tilfælde ender den sikkerhed som brugeren troede sikrede ham/hende op med rogue software. Hvordan kunne det dog ske når jeg havde ti gratisprogrammer på computeren?

Spørgsmål: Du kommer ikke engang med noget der ligner en løsning eller et alternativ.

Svar: Det har jeg gjort i årevis nu, både på tv (DR Kontant - DR Nyhederne samt flere andre programmer) i artikler på f.eks. BT, Ekstrabladet, hos Dansk Industri samt mange andre steder som foredragsholder bl.a. hos større sikkerhedsproducenter herhjemme og i udlandet.

Spørgsmål: Som erhvervskunde, kan det betale sig at betale for et godt sikkerhedssystem / pakke med flere TB's backup 3 steder. Men som privatperson. Absolut ikke. Der kan man sagtens klare sig med Avast, Windows firewall og CC-cleaner.

Svar: Din vurdering :-) Hvorfor findes der så mange her i forum som har fået snavs indenbords? Det er vel det helt tydelige bevis for at det kan betale sig med en god sikkerhedspakke hvad enten man er privatperson eller firma.

Spørgsmål: Hvis man har bare en lille smugle styr på hvad man laver, og ikke bare klikker ja tak til at der popper op på skærmen, eller ruller ind i indbakken, eller downloader hvem ved hvad fra piratebay, så er man ganske godt sikret i sig selv.

Svar: Det må stå for din regning. Uvidenhed kan være direkte skadelig især hvis den publiceres videre. En inficeret computer kan gennem et botnet ganske nemt "smitte" tusinder af computere.

Hvis vi alle sørgede for ordentlig sikkerhed så var der ikke brug for en kategori "Sikkerhed" herinde, lige som det heller ikke var brug for Spywarefri.dk

Et par gode links til artikler (til dels skrevet af undertegnede selv)

http://www.spywarefri.dk/forum/viewthread/80602/

http://www.spywarefri.dk/artikel/gratis-sikkerhedspakke-der-virker-170910/

http://www.crn.com/news/security/231500321/kaspersky-report-most-pcs-contain-12-vulnerabilities.htm;jsessionid=x9AoLbjn3fM9SJxic6XkeA**.ecappj02

http://www.softwareguides.dk/Sikkerhedskursus1.pdf

http://www.softwareguides.dk/Sikkerhedskursus2.pdf

Ha' en god dag

Perhaps
Member of Alliance of Security Analysis Professionals
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2011 - 15:12 #15
endnu engang fra perhaps flg.:

citat #14: "Hvad pokker får du ud af det der?
Er du bare her for at nedgøre andre og tro at du kender folk ud og ind på grund af to posts. lol!"

ubehagelig adfærd! og det at du tror andre nedgør nogen er så din mening men alene med disse ord i dine kommentarer er det da digselv som nedgør andre! er no. 2 jeg har læst med så nogenlunde samme ordlyd i løbet af kun 2 dg.
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2011 - 15:31 #16
undskyld perhaps1 - er vist dig og pacmaniac der "har noget kørende" skal jeg ikke blande mig i!
Avatar billede Perhaps Nybegynder
23. august 2011 - 15:53 #17
Nåh, det behøver du ikke undskylde, men det var ikke mig som sagde det, hvilket du jo også fandt ud af. :-))

Jeg har i mange år arbejdet professionelt med computersikkerhed og jeg har intet større ønske end at sikre den private forbruger tilstrækkelig, men det er utroligt svært at komme igennem med sandheden om den optimale sikkerhed, og min tid rinder ud, desværre :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2011 - 16:28 #18
hvad mener du med, at din tid rinder ud? forlader du experten? - det vil vi bare ikke ha´- er jo experter vi har brug for her!
håber da du vil sikre mig som privat-bruger fremefter. trænger virkelig meget til sikkerhed omkring min pc - den ta´r styringen fra mig indimellem!
Avatar billede Perhaps Nybegynder
23. august 2011 - 16:49 #19
@jegerdiana: Jeg har desværre en agressiv kræft som hedder Mantlecellelymfom, men kæmper til det sidste :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2011 - 17:37 #20
har sendt et brev til perhaps1
Avatar billede Vandreren Novice
23. august 2011 - 22:38 #21
Hvis man vil tillade mig en høflig forespørgsel:

Er jeg den eneste, som finder det påfaldende at en person, der erklærer at gratis sikkerhedsprogrammer ikke er tilstrækkelige, samtidig henviser til sin - ganske vist lidt forældede - guide til at sammenstykke en pakke af gratis sikkerhedsprogrammer?

Udsagnet at man IKKE bare kan sammensætte en række gratisprogrammer og så tro at det virker og at sikkerheden er i orden. danner en kontrast til Gratis sikkerhedspakke der virker!

Hvorfor dette dobbelte budskab?
Avatar billede Perhaps Nybegynder
24. august 2011 - 07:25 #22
Det er ikke noget dobbeltbudskab. Så har du bare ikke læst hvad jeg skriver.

Jeg skriver: "Det kan lade sig gøre med gratisprogrammer, men det er meget svært." For det første gælder det om at finde gratisprogrammer der ikke indbyrdes konkurrerer. Det er der rigtig mange som gør og udløser konflikter. For det andet gælder det om at finde programmer, der komplimenterer hinanden, altså sådan at forstå at hvor det ene har mangler skal det andet ta' over. For det tredje så må "pakken" ikke være så svær at konfigurere og bruge så kun avancerede brugere kan benytte den.

Det har taget mig over et halvt år at samle en sådan pakke, fordi alle ønsker ikke bare kunne opfyldes. Især den med konflikter er svær fordi programmer i dag er meget bedre end tidligere og dermed meget mere fintfølsomme og går ind i hinanden og dermed udløser konflikter f.eks. i form af en langsom computer. Du kan ikke bare sammensætte hvilke som helst programmer. Det har jeg undersøgt meget grundigt. Hvorfor tror du vi har alle de langsomme computere som vi har? Aldrig har der været så mange af den slags som nu. Hvorfor tror du at man ofte ikke bare kan installere en ny pakke når man har brugt en anden? Det skyldes rester som ikke bare lader sige fjerne. Det har vi jo også set meget ofte og ser det stadig. Der efterlades mange fragmenter.

Sådan er der mange ting som skal passe sammen. Det er lykkedes mig at finde en pakke som næsten passer sammen. Eneste minus: Den kan være lidt svær for den ikke-avancerede bruger både i installationen, konfigurationen og det daglige brug.

Håber det besvarede dit spørgsmål. Dobbeltbudskab kan jeg ikke se det er, i hvert fald ikke hvis du læser hvad jeg skriver rundt omkring ;-)
Avatar billede Perhaps Nybegynder
24. august 2011 - 08:12 #23
Min gratispakke består i dag af flg. programmer og er ikke out-dated. Kan ikke forstå hvor du har det fra:

Avast + ThreadFire + Online Armor eller PCTools firewall + Norton DNS

men som nævnt, så er den ikke lige at gå til. Er du ikke avanceret bruger bør du købe en god samlet sikkerhedspakke. Her er alle dele afstemt efter hinanden.

At samle en række tilfældige gratisprogrammer er ikke løsningen, hvad du også kan se her i forum, hvor brugerne alligevel får alt muligt snavs ind og hvor programmerne konflikter på livet løs.

Mange har den indstilling at bare det er et gratis antivirus/antispyware så klarer den det nok. Det er IKKE tilfældet, hvilket jo tydeligt er bevist herinde i et utal af tilfælde. Men det kan lade sig gøre at holde sig helt fri for snavs i årevis. Ingen tvivl om det. Brugerne vil bare ikke. Mange vil bare ha' noget som er gratis. Om det virker eller giver en mængde bøvl er ligyldigt, bare det er gratis :-)

Jeg kan ikke være med herinde resten af dagen.
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2011 - 09:27 #24
sp.mål til perhaps1:

min windows7-firewall, microsoft security essentials samt ccleaner funker super sammen på min HP p6361 - og de er alle gratis-programmer. er den dækning så OK? er ganske alm. privat bruger!
Avatar billede Perhaps Nybegynder
24. august 2011 - 18:35 #25
@jegerdiana:

Ccleaner er ikke et sikkerhedsprogram så det holder vi lige uden for.

Jeg bruger ikke selv Windows 7, så derfor kan min omtale af dette styreprograms firewall kun være hvad andre inden for vores gruppe siger.

Windows 7 -firewallen er en fin firewall, men den kræver at blive konfigureret. At den ikke kommer med popups er både godt og skidt. Jeg er ikke selv vildt begejstret for den slags firewalls, der automatisk klarer det hele selv, eller ikke klarer det. Hvad bliver sendt?, hvad bliver ikke sendt? Hvad bliver accepteret? Hvad bliver ikke accepteret? Men det er selvfølgelig dejlig nemt for brugeren, og hr. og fru Danmark betegner altid den slags firewalls som god, lige netop fordi den ikke spørger.

MSE burde kunne køre fint sammen med Windows 7 firewallen, men hvis du spørger mig til den samlede kvalitet af de to programmer (firewallen i default) ja, så ses det ofte at denne sammensætning ikke klarer det vi kalder rogue software.

Du bør i hvert fald som minimum tilføje en god DNS server, f.eks. Norton DNS. Det vil hjælpe på sikkerheden http://www.nortondns.com/ (gratis, gør din computer hurtigere ved sideskift, konflikter ikke med noget andet sikkerhed)

mange hilsner
Perhaps
Avatar billede Perhaps Nybegynder
24. august 2011 - 18:36 #26
Hov, jeg ser nu det er Vistos tråd. Beklager at vi har spammet den. Stopper her :-)
Avatar billede Vandreren Novice
26. august 2011 - 16:56 #27
Kære Perhaps Emeritus,

Du omformulerer dine påstande hurtigere end jeg kan følge med, så bær over med mig, hvis jeg ikke besvarer den nyeste version af Perhaps Emeritus.

Den 23. august skriver du: "man IKKE bare kan sammensætte en række gratisprogrammer og så tro at det virker og at sikkerheden er i orden."

En dag senere, den 24. august, bliver det korrigeret til "Det kan lade sig gøre med gratisprogrammer, men det er meget svært."

Om din egen sammensatte pakke af gratis sikkerhedsprogrammer hedder det: "Den kan være lidt svær for den ikke-avancerede bruger både i installationen, konfigurationen og det daglige brug."

I løbet af to dage fremsætter du tre forskellige påstande: 1. Det kan bare ikke lade sig gøre. 2. Det er meget svært. 3. Det kan være lidt svært. - Åbenbart bliver det nemmere og nemmere, jo længere tid der går.

Det lyder ærlig talt som et tvetunget budskab. Du opfordrer mig til at læse hvad du "skriver rundt omkring", for at få et mere nuanceret indtryk af dit dobbeltbudskab. Godt, lad os se hvad du ellers skriver. :-)

Den 24. august pointerer du, at problemet med gratis sikkerhedsprogrammer er, at de "går ind i hinanden og dermed udløser konflikter f.eks. i form af en langsom computer." Endvidere skriver du, at alle har langsomme computere pga. konflikter mellem programmer: "Hvorfor tror du vi har alle de langsomme computere som vi har? Aldrig har der været så mange af den slags som nu."

Få dage forinden, den 21. august, opfordrer du til at smile overbærende ad dem, der ikke oplever konflikter og langsommere computere: "når nogen siger: "Jeg bruger Avast fordi det er gratis for private brugere. Jeg har brugt det i flere år nu, og har aldrig haft nogen problemer" så smil lidt overbærende, da det her drejer sig om en person der ikke ved at ...".

Så her er budskabet: 1) vi alle har langsomme computere pga. konflikter mellem programmer; 2) dem, som ikke har langsomme computere, er uvidende. Man skulle umiddelbart tro, at der trods alt er andre muligheder end kun de to. Heldigvis opdaterer du det binære budskab med en erklæring om, at man kan betale sig ud af konfliktproblemerne: "købe en god samlet sikkerhedspakke. Her er alle dele afstemt efter hinanden."

En fjerde mulighed må da være at anvende din guide for sammensætning af gratis sikkerhedsprogrammer, ikke? Men samtidig skal vi smile overbærende ad dem, der følger din guide, fordi de ikke har langsomme computere, ligesom vi alle - ifølge dig - har.

Lad mig igen påpege, det er vanskeligt for mig at følge med i alle dine modifikationer og revideringer. Måske du kunne lave en ordning med at udsende RSS-feeds eller twitter-beskeder, hver gang du ændrer mening? Eller de hyppige meningsskift er måske en form for provokation, der er så væsentlig for dig? "Hvis man ikke provokerer[,] når man ingen vegne, desværre. Det er min mangeårige erfaring."

Tillad mig at ignorere hvad du ellers præsenterer af provokationer, upræcise formuleringer, absurde generaliseringer, vendekåbeholdninger etc. Jeg vil nøjes med at følge din egen opfordring og smile overbærende. :-)

Forhåbentlig kan vi være enige om, at når det kommer til gratis IT-sikkerhed, kræves teknisk viden af computerbrugeren. Men sådan er det på alle fagområder, Perhaps Emeritus. Hvis jeg vælger at reparere en PC selv, i stedet for at betale en tekniker, forudsætter det at jeg besidder en vis fagteknisk viden inden for området. Vælger jeg at male mit hus selv, kræver det at jeg har en viden om hvordan man maler, hvilken type maling der egner sig til hvilke materialer etc. Basal viden om refleksion af sollys vil også være nyttig, når en passende farve skal udvælges.

Tilegnelse af viden kræver på sin side en vis portion intelligens, tid, kildekritisk læsning, praktisk erfaring, og evt. sprogkundskaber ud over modersmålet. Jeg kan kun gentage hvad jeg lige har skrevet: Sådan er det på alle områder.

Alligevel skiller IT-sikkerhed sig ud som et ganske særligt fagområde. For det kan åbenbart kun formidles qua provokationer, dobbeltbudskaber, endeløse modifikationer, latterlige abstraktioner og hvad en Perhaps Emeritus ellers kan finde på.

Til sidst kan jeg give dig et gratis råd: Lær at formulere dig i et klart og præcist sprog. Dine provokationer opvejer kun alt for ringe svaghederne ved din skriftlige kommunikation. Måske - kun måske - kunne vi slippe for dine evindelige revideringer, hvis du tilegnede dig et mere præcist sprog. :-)

God weekend.

PS. Din guide er forældet, fordi den anbefaler ClearCloud DNS (webfilter). Igen forventer du at vi skal holde styr på alle dine revisioner og opdateringer, denne gang ved at læse indlæg for ca. et kalenderår. Det ændrer desværre ikke ved at guiden i sig selv er forældet.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2011 - 17:27 #28
kære visto!

prøv mit forslag #24 - du´r til en privat bruger!
og til vandreren #27: "lige i øjet"!
perhaps har "vist" helt personlige interesser i at anbefale det han gør!
Avatar billede visto Professor
26. august 2011 - 18:02 #29
Jeg har ikke brug for forslag til sikkerhedspakke. Se venligst #7 for detaljer.

Hvad angår diskussionen, der følger efter, har jeg ikke fulgt med i detaljerne, da mit spørgsmål blev besvaret før #7, men jeg kan da bidrage med en erfaring, nemlig at på den computer jeg har sat op til min svigermor, som har et meget "simpelt" og - skulle jeg mene - "ufarligt" internetforbrug, har Avast og Spyware Terminator sammen med Windows Firewall holdt hendes maskine ren i årevis, og den er lynende hurtig. Så jeg vil tro - uden at jeg vil gå ind i den detaljeringsgrad I lægger for dagen - at en stillingtagen til, hvad der er tilstrækkeligt bl.a. handler om hvilken slags forbrug man har. Og så må man jo erfare sig til om tingene arbejder ok sammen eller spænder ben for hinanden. Jeg ville dog ikke anbefale svigermors løsning til min bror med teenage-børn, som utvivlsomt opfører sig langt mere risikabelt på nettet end svigermor. Her er nævnte BullGuard sikkert et fornuftigt valg.

Nu hvor jeg har ordet, så vil jeg opfordre jer til at tale ordentligt til hinanden. Blot fordi man har forskellige synspunkter, kan man godt udveksle dem på sober og saglig maner. Herunder hører i min verden altid at gå efter bolden og aldrig efter manden.

Jeg ønsker jer alle en god weekend.