Avatar billede jrk Nybegynder
18. august 2011 - 09:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

.psd vs. .tif i fil til tryk m.m.

Hej Eksperter
Jeg er igang med et større katalog der skal sendes til trykkeriet. Jeg har aldrig før sendt et katalog til trykkeri og har derfor nogle spørgsmål som jeg er sikker på at der er nogle af jer der kan svare på(og jeg synes ikke jeg vil ulejlige trykkerierne med mit spørgsmål da jeg ikke ved, hvor den skal trykkes henne endnu....)

Kataloget laves i InDesign...

Indtil videre har jeg gemt de fritlagte billeder som .psd-filer selvfølgelig i CMYK - men er nu i tvivl om om jeg skal have lavet dem alle om til .tif filer for at det giver det bedste resultat?? og hvorfor??

Der står på de forskellige trykkeriers hjemmeside at man skal lave dokumentet 3mm større end det som man vil lave.

Mit katalog skal laves A4 format - skal jeg så lave den i målene: 21,6x30,3 i stedet for 21x29,7 - eller kan deres maskiner ikke finde ud af at lave det korrekt i forhold til marks og bleeds??

Håber der er nogen der kan hjælpe :o)
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. august 2011 - 10:14 #1
Jeg tror alligevel du skal finde ud af hvilket trykkeri du skal/vil bruge jeg har lige hjulpet en der skrev sine erindringer med billedmateriale implementeret og hans bogtrykker forlangte at det blev konverteret til Adobe PDF.
Avatar billede jrk Nybegynder
18. august 2011 - 10:26 #2
Jeg vil konvertere det til pdf under alle omstændigheder - jeg ved bare ikke om det har noget at sige, om jeg bruger .psd filer frem for .tif :o) her tænker jeg også på at de fleste billeder er fritlagte og ved ikke om transparency opfører sig på samme måde ved begge fil typer
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. august 2011 - 10:31 #3
Der var Transparente biloleder iblandt  dem jeg arbejdede med  bl.andet våbenskjold fra hans militærtid jeg lavede alle billederne i PNG. uden problemer.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
18. august 2011 - 15:00 #4
Absolut kontakt trykkeriet før du gør det færdig.

Jeg kan allerede se eet stort problem: du skriver du har konverteret til CMYK ...jamen hvordan, hvilken profil ??

Du risikere at få nogle farver du slet ikke kan genkende, hvis du ikke tager den kontakt.
Avatar billede jrk Nybegynder
24. august 2011 - 11:36 #5
Ok tak for svarene (selvom det ikke var det jeg havde spurgt om :o) ) - er der ikke nogen af jer der kan svare på om det er nogen forskel at billederne ligger i .tif eller .psd inden kataloget konverteres til pdf??

Hmmm - der kommer vist ikke flere bud på spørgsmålene så smid svar så får i 100 hver, så jeg kan få lukket spørgsmålet igen...
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. august 2011 - 21:30 #6
En gang imellem får man ikke svar fra Eksperten før meget senere på dagen nogle gange først næste dag :-( jeg vil mene at TIF billeder er af en betydelig ringere kvallitet. jeg samler ikke point :-)
Avatar billede HenningOT Nybegynder
24. august 2011 - 22:20 #7
Hej - du skal bare bibeholde din grafik i psd - det er alligevel det format der fungerer bedst ift. Indesign.

Mht. de 3 mm - skal du bare oprette dit dokument i Indesign i A4 - når du vælger nyt dokument, skal du vælge "more options" og så sætte Bleed til 3 mm. Derved kan dit artwork gå 3 mm ud over papirkant, så der er noget at skære væk af. Derved bliver der ikke hvid kant.

Jeg er grafiker, og arbejder med det hver dag ..
Avatar billede jrk Nybegynder
25. august 2011 - 21:04 #8
Tak for svaret - det var dejligt med noget eksperthjælp :o)