Avatar billede Fistermand Novice
11. august 2011 - 12:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Adobe Photoshop Elements 7 - fjerne baggrund

Fjerne baggrund i et bilede med mit program Adobe Photoshop Elements 7.

Med udgangspunkt i Adobe Photoshop Elements 7 savner jeg en klar vejledning (meget konkret) i hvordan jeg fjerne en forstyrrende baggrund i et billede.

1. Eksempel: Jeg har fotograferet i NEF/RAW-format en vase med blomster. Jeg vil gerne have vasen med blomsterne stående alene tilbage i billedet med en måske hvid baggrund eller en anden farve i baggrunden.

2. Eksempel: Jeg har scannet et billede fra et fotoalbum i TIFF format via en Canon Scanner (Pixma MP800). Scannerbilledet bliver selvsagt ikke optimal - også fordi det oprindelige billede ikke er af bedste kvalitet. Jeg vil forbedre billedet via en behandling i Adobe Photoshop Elements 7, blandt lave et udsnit fra billedet indeholdende en person. Baggrunden vil jeg gerne fjerne, så personen fremstår helt uden unødig baggrund. Men hvordan?

Jeg mener at have søgt grundig i manualen. Men mit overblik over den omfattende manual og mit lidt ringe kendskab til fag-engelsk gør nok, at jeg ikke har fundet løsningen.

Jeg savner for øvrigt lidt nogle let forståelige tema-vejledninger i Photoshop Elements 7, for eksempel hvordan jeg fjerner støj i et bilede, hvordan jeg kan skifte en farve, hvordan jeg med få klik ændre hvidbalancen, hvordan jeg kan renovere gamle fotos osv.

Hvis der findes et mere relevant Forum end Eksperten.dk, hører jeg også gerne om det.

Hilsen
Jørgen P.

(mit OS: win7 64 bit)
Avatar billede KHHP Juniormester
11. august 2011 - 13:31 #1
I dit photoshop elements skulle du gerne have noget der hedder Magic Wand Tool, som kan fjerne baggrunden. Hvis den fjerner for lidt/meget, kan du trykke og holde musen på Magic Wand Tool i din venstre menu og vælge Quick Selection Tool i stedet.
Der findes en del videoer på YouTube der viser hvordan det virker
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. august 2011 - 14:08 #2
Hvis du i Elements har de samme værktøjer som i Photo Shop er her en lille vejledning. med tryllestav og lasso! Desuden er der viskelæder.Ps.Det er et kæmpe arbejde hvis der er mange detaljer.
http://gratisupload.dk/vis_billede/63882/
Avatar billede Fistermand Novice
11. august 2011 - 17:28 #3
OK - tak for links.
Jeg vil foreløbig forsøge mig.

Hilsen

Jørgen P
Avatar billede Fistermand Novice
11. august 2011 - 17:29 #4
OK - tak for links.
Jeg vil foreløbig forsøge mig.

Hilsen

Jørgen P
Avatar billede Fistermand Novice
11. august 2011 - 17:33 #5
OK - tak for links.
Jeg vil foreløbig forsøge mig.

Jeg havde faktisk intention om at give point til indlæg #1.
Men jeg kommer - hver gang jeg skal give point - til at gøre det forkert.
HJÆLP!

Hilsen

Jørgen P
Avatar billede KHHP Juniormester
11. august 2011 - 17:42 #6
Nu skal du få lidt hjælp.
Jeg har kun skrevet en Kommentar, så derfor er du nødt til at smide et svar.
Når du selv skal skrive indlæg, skal du huske at vælge Kommentar og ikke Svar.
Hvis du vælger Svar, så tror andre at dit spørgsmål er besvaret og derfor springer de dig over, og så går du måske glip af det svar du søger.

Her har du ihvertfald et svar fra mig, så skal du bare sætte flueben i boksen udfor dette indlæg og trykke på afgiv point. Så har du lukket spørgsmålet.

Se evt. eksperten.dk's FAQ: http://www.eksperten.dk/faq