Avatar billede califfo Nybegynder
11. august 2011 - 10:48 Der er 4 kommentarer

Anbefalinger til overvågning af netværk

Hej gutter

Jeg har den seneste tid testet NagiosXI som overvågning af mit netværk. Jeg administrerer et netværk med omkring 500 enheder (routere og switche). Umiddelbart får Nagios og NagiosXI en masse god omtale for features og pris. Jeg er dog blevet temmelig skuffet, da jeg har en del problemer med at få det til at virke optimalt og jeg synes også at der mangler en del fleksibilitet og automatisering i måden det skal administreres. Jeg vil derfor gerne høre om jeres erfaringer indenfor netværksovervågning og hvad I vil anbefale.

I NagiosXI har jeg en del problemer i deres prøveversion og jeg tvivler lidt på at de bliver afviklet tilfredsstillende hvis jeg betaler for en licens som inkluderer service.

Mit behov er at finde noget som kan hive informationer primært via SNMP, kan vise statistikker og trafikgrafer. Det vil også være rart med noget som kan bruges i en servicedesk så vi hurtigt kan se hvis der er problemer et sted.

Det skal selvfølgelig også være til at betale og altså ikke koste en sydeuropæisk statsgæld.

Giv los. Jeg ved ikke om I går op i point, men jeg vil gerne forsøge at fordele til dem som vil have dem.
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2011 - 14:00 #1
Jeg må jo indrømme at jeg bruger selv Nagios til at overvåge pt. 523 "services" fordelt på 126 hosts, det er jo lige fra ping tider til om en specifik port svarer på en server til faktisk hvor mange SMSer der er tilbage på en forudbetalt SMS account ude i byen.

Du får en ekstremt fleksibel løsning med Nagios (Kender ikke deres NagiosXI da jeg er så nørdet at det blev deres Nagios Core som er Gratis) efter min mening da du selv kan lave dine egne checks som fx. vi har gjort ifb. med at tælle SMSer og det er både via LAN og WAN vi kontrollerer ting.

Jeg bruger et lille php script (Naglite) som fra en dedikeret maskine viser mig konstant hvilke services eller hosts som er nede, der findes endda et lille program til Android (Forudsat at webserveren med Nagios er tilrådighed udefra) som kan vise mig status.

Dog til Trafikgrafer ville jeg bruge Cacti (Ja, jeg elsker ting jeg ikke skal betale for og som kan installeres med en "aptitude" på en Debian eller Ubuntu) som er lavet lige netop til grader.

Det værste med sådan noget her er at næsten uanset hvad du gør så vil der være en stejl oplæring/opstart da alt skal konfigureres. Dog med Nagios hvis man bruger at ligge en Host ind i en HostGroup så vil man kunne definere at X hostgroup har altid de her faste check (Forudsat at hardwaren er konfigureret ens) således at man da hurtigt nok faktisk kan begynde at kontrollere en enhed.
Avatar billede califfo Nybegynder
11. august 2011 - 15:38 #2
Jeg har det fuldstændig som dig, med at jeg elsker gratis løsninger og det er også den vej jeg altid starter med før jeg kigger efter kommercielle produkter. Jeg har pillet ved forskellige Nagios distributioner i en periode, men har ikke haft held til at finde den helt rigtige løsning for os.

Min udfordring er at mit netværk er under konstant udvidelse og af og til også ændrer sig. Mit netværk består af 99% Cisco-udstyr, dog af forskellig årgang. Der er altså både enheder af gammel og ny årgang.

Jeg ønsker mig et værktøj til at monitorere mit netværk og som selv kan lure hvis jeg f.eks. flytter en switch til et andet sted i mit netværk (altså skifter uplink). Derudover vil det være rart hvis værktøjet også kan præsentere informationer så min servicedesk nemt kan få et overblik over hvor det går galt.

Jeg synes Nagios virker rigtig interessant, men det er nok mest fordi det er gratis eller i hvert fald billigt, samt at det kan køre på en åbensovs-platform.
Avatar billede leif Seniormester
11. august 2011 - 18:45 #3
Jeg vil mene at med Naglite er man godt på vej for sin HelpDesk måske kombineret med mails og/eller SMS til de relevante personer som skal tage sig af problemet.

Som jeg plejer at sige at problemet med at et system selv finder enheder som skal overvåges er at man risikerer hurtigt at blive "doven" i sin dokumentation af udstyr. Ved at det er manuelt er det også en process at hele tiden være sikker på at ens dokumentation er opdateret.

Med Nagios Core arbejder du jo i udgangspunkt direkte i Conf filerne dvs. du bestemmer hvad der står og hvad den gør. Der findes så sikkert som du har fundet ud af forskellige add-ons til at webadministrere den. Men jeg må indrømme fordelen er ved at kode den direkte er at du har 100% kontrol over installation og hvad den foretager sig.

Jeg kender det ikke selv men har du kigget på BigBrother ?
Avatar billede califfo Nybegynder
21. november 2011 - 08:41 #4
Hej

Jeg endte med at vælge PRTG Monitor som faktisk er et udmærket produkt.

Det var fint med dine input. Send et svar, så er pointene dine.