Avatar billede Michael_123 Nybegynder
10. august 2011 - 14:05 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Overvåg uønsket brug af mit netværk

Hej,

Jeg har mistanke til at andre i min opgang bruger mit netværk og jeg vil nu gerne have dokumenteret dette så jeg kan konfrontere de implicerede. Jeg forstår mig ikke på computere så jeg ville høre om jeg kunne få lidt hjælp herfra.

Jeg er altså i første omgang ikke interesseret i at ændre min kode eller gøre netværket sikrere, men vil gerne have beviser for at mit net er blevet hacket og gerne også information om hvem der bruger det.

Jeg har prøvet at logge på routeren (Netgear CVG824G Wireless Cable Voice Gateway), men det ser ikke ud til at den logger trafik. Er det noget jeg skal aktivere?

Jeg har yderligere prøvet at downloade et program der hedder "Who is on my wifi" og her dukker en computer og andre enheder (telefoner mistænker jeg) op med computernavn, IP og MAC. Kan dette betragtes som bevis? Er der en anden simpel måde hvorpå jeg kan se om de er/har været på mit netværk?

Jeg vil selvfølgelig meget gerne være sikker i min sag inden jeg konfronterer vedkommende.

På forhånd tak.
Avatar billede micma18_ Nybegynder
10. august 2011 - 14:24 #1
Lad os nu bare sige, at dem der udnytter dit netværk, ikke er hardcore hackere...
Så kan du i routerens DHCP lease table, se hvem (mac adresse, og måske også NetBIOS navnet på enheden) og hvornår DHCP serveren har udstedt adressen til enheden.

Men ellers så var det måske en ide, at opsætte noget kryptering på netværket i stedet for.
Avatar billede Michael_123 Nybegynder
10. august 2011 - 14:52 #2
Hej macma18_

Jeg kan ikke finde en DHCP Lease Table i min router menu. Jeg kan dog finde et punkt der hedder "Connected Wireless Devices" under "Wireless Card Access List". Er det så noget jeg leder efter?

Mht. kryptering så bruger det WPA-PSK. Er det ikke tilfredsstillende? Det er måske ikke det du tænker på?

Min menu på routeren ser forøvrigt sådan ud hvis du/nogen vil komme med forslag til hvor jeg skal finde DHCP Lease Table eller den information jeg leder efter:

Setup:
    Basic Settings
    Wireless Settings
    Wi-Fi Multimedia
    Mta Status
Content Filtering:
    Logs
    Block Sites
    Services
Maintenance:
    Gateway Status
    Connection
    Set Password
    Backup
    Event Log
    Diagnostics
Advanced:
    MAC Filtering
    Port Blocking
    Port Forwarding
    Port Triggering
    DMZ Host
    LAN IP
    Remote Management
    UPnP

Mvh
Avatar billede micma18_ Nybegynder
10. august 2011 - 15:09 #3
Nu kender jeg ikke lige din router, men det kan være gemt under: LAN -> DHCP osv.
Avatar billede califfo Nybegynder
11. august 2011 - 10:55 #4
Hvis din router og PC understøtter det, kan du ændre sikkerheden til at bruge WPA2-PSK i stedet, samt ændre din nøgle til en lang og svær kode, bestående af tal, bogstaver (store og små) og tegn.