Avatar billede ekorsgaard Nybegynder
02. august 2001 - 13:33 Der er 5 kommentarer

Problem med RAM opgradering

Jeg har en PC med et FIC PA-2013 bundkort. Jeg har 256 MB SDRAM PC100 bestående af 2 moduler hver på 128 MB Det virker fint. Jeg har i dag forsøgt at sætte et 128 MB modul mere i. Det går ikke. Maskinen starter og tæller RAM op til 384 som den skal, så finder den harddisk og cdrom drev og så får jeg sort skærm med blinkende cursor.
Jeg gik så ind i BIOS chipset features og ændrede SDRAM bank interleave til disabled. Så startede den igen med at tælle ram og finde drev og meldte så fejl i optælling. Jeg gik ind i BIOS igen og satte SDRAM bank interleave til 2 og fik det samme som før. Så gik jeg ind og satte den til 4 og fik så igen sort skærm med blinkende kursor. Så gik jeg i BIOS og fortalte at den skulle springe over optælling. Det gav også sort skærm.
Så tog jeg et RAM modul ud og så var der ikke flere problemer. Det er også ligegyldigt hvilket RAM modul jeg fjerner, maskinen kører fint. Det er også ligegyldigt hvordan BIOS er sat op med hensyn til SDRAM bank interleave og om den skal springe over optælling. Den kører bare der ikke er mere end 256 MB ram i. Bundkortet understøtter 3 ram moduler og op til 768 MB. Hvad hulen gør jeg.
Avatar billede sunlock.dk Nybegynder
02. august 2001 - 13:34 #1
Er det PC133 de nye???
Avatar billede poull Nybegynder
02. august 2001 - 13:35 #2
Prøv at bytte rundt på modulerne, det kan sommetider løse det
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. august 2001 - 14:04 #3
Memory Parity skal disables.
Prøv at sætte DRAM timing til 10Ns.
SDRAM Cycle lenght til 3
DRAM Clock til Host CLK
Memory Hole til disabled

Blot nogle forslag der har med ram at gøre.
Avatar billede makse Nybegynder
03. august 2001 - 16:24 #4
Ekorsgaard > Prøv at hente den nyeste bios opdatering.
Den kan du finde på http://www.fic.com.tw/techsupport/drivers/searchbios2.asp?selectedmodelname=PA-2013
http://www.fic.com.tw/techsupport/bios/procedure.htm kan du læse hvordan det gøres.

Avatar billede ekorsgaard Nybegynder
09. august 2001 - 17:17 #5
til alle tak for hjælpen. Det hjalp bare ikke. Det der var galt, var at min PC ikke ville acceptere det isatte RAM modul. Den talte det med i optælling, men det viste sig at den ikke accepterede det. Så modulet ombyttes.