Avatar billede don_q Nybegynder
03. august 2011 - 22:38 Der er 10 kommentarer

Audio-splitter

Hej eksperter

Jeg vil gerne slutte 2 sæt højtalere til min computer, altså 2 forstærkere og 4 højtalere.

Først troede jeg man "bare" kunne købe en jack-stik splitter der deler jackstik signalet op i 2. Dette virker desværre ikke efter hensigten. Har prøvet at få hjælp i både HiFi-klubben og Brinck, de mener begge det burde virke. Problemet er at den åbenbart deler lyden op?!?! I hvert fald kommer der kun lyd ud af én højtaler på hvert anlæg!

Nu har jeg købt en "plug-n-play" USB-device der giver mig en ekstra minijack udgang. Problemet er nu at jeg ikke kan få lyd i begge forstærkere på én gang.

...eller det kan jeg på en måde godt. I windows lydkontrol kan jeg vælge hvilket lydkort der skal være "default", men ikke begge på én gang!

Hvordan får jeg lyd begge steder på enten den ene eller anden måde?

På forhånd tak.
Avatar billede tiger_dk Mester
03. august 2011 - 23:09 #1
prøv at se på den her http://www.av-connection.dk/?CPage=CWizard&ML=873 måske der kan hentes hjælp der !
Avatar billede don_q Nybegynder
03. august 2011 - 23:21 #2
Den giver desværre ingen hjælp når der skal sluttes 2 forstærkere til computeren :-(
Avatar billede teknik Juniormester
03. august 2011 - 23:21 #3
Brinck/Hi-Fi klubben har ret, det burde virke.

Når mini-jack splitterne ikke leverer lyd til begge kanaler, så er den antagelig
1. selve splitteren som er defekt.
2. en "forhindring" gør at splitteren ikke kan komme helt i bund.
prøv et headset i hvert af splitterens to stik, og tænk ved om ikke det er (fx)venstre kanal som spiller i begge stik.

Går ud fra at du får samme resultat med både det interne lydkort, og din USB enhed,
det gør "2." ret usandsynlig

3. "softwarefejl" (læs fejl40)...lavere sandsynlighed.
Det kan være balancen som blot er skruet helt til den ene side.
modsat hvad man skulle tro, så kan balancejustering kan findes flere steder,fx. i windows mediaplayer, og i software(mixer) til selve lydkortet.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
03. august 2011 - 23:22 #4
hvis du har et mixer-program kørende, så vil det oftest have et ikon i systray
Avatar billede don_q Nybegynder
03. august 2011 - 23:24 #5
Hej Teknik

Ved ikke hvad jeg skal gøre, men du har sikkert ret. Jeg har nu købt 3 forskellige splittere. Alle med samme resultat. Nægter at tro de alle er defekte :-) Til gengæld kan det ene mini-jack stik ikke komme helt ind i splitteren på nogle af splitterne... Det kan måske være det der er fejlen? Hvad gør jeg så? Det er et okay dyrt phono til mini-jack kabel fra HiFi-klubben.
Avatar billede teknik Juniormester
03. august 2011 - 23:28 #6
hvis du får lyd i begge kanaler når du sætter én af forstærkerne direkte til, så er odds 98% på defekt splitter.
...eller en mere sjælden "mono-splitter" (oddse 1%).
er splitteren stereo, sr)å skal der være tre adskilte metalsektioner på stikket (som på stikkene fra forstærke
Avatar billede teknik Juniormester
03. august 2011 - 23:32 #7
Foretrækker du at gå "den anden vej"..og få begge lydkort til at spille samme lyd-output, så kan du hente
media afspillerne winamp, og den plugin som hedder
"Multiple Output Plugin"
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2011 - 19:04 #8
Nu skriver du ikke størrelse på din opsætning?

Så jeg lægger ikke en løsning men muligheder ;-)

Kabler:
http://www.av-connection.dk/?PGr=78&ML=935 (20,-) og
2 x http://www.thansen.dk/product.asp?c=5637580776&n=1200267213&pn=1220607317 (120,-)

Eller Discotek, 3 zones Mixer?
http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?products_id=5011&gclid=CJjiu4WNtqoCFYZJ3godzEzC5Q (2000,-)

Eller Forstærker, 4-kanals?
http://www.disconetto.dk/shop/img-stage-line-22502p.html (2000,-)

Jeg bruger selv PC og 3 zones Mixer + 3 x Forstærker.
Avatar billede max-payne Nybegynder
05. august 2011 - 04:50 #9
en jack-stik splitter der deler jackstik signalet op i 2.
Derefter skal du bruge en buffer så de 2 forstærkere ikke har elektrisk forbindelse med hinanden, ellers kan de nemt brænde sammen.
Skal du have flere forstærkere tilsluttet så skal der bruges flere buffere.
Avatar billede teknik Juniormester
06. august 2011 - 10:59 #10
hmmm...
ja 3 splittere...så er jeg helt enig i at de kan/bør udelukkes som fejlkilden

Hvis forstærkerne godt kan køre enkeltvis, når de tilsluttes til et vilkårligt af stikkene i en vilkårlig splitter, ja så funker både splittere og forstærkere.
og så er der nok noget i forstærkernes opbygning, som får dem til at "genere" hinanden...selv om jeg ikke lige kan se hvad det "noget" skulle være.

...har du testet løsningen m. at anvende winamp
http://download.nullsoft.com/winamp/client/winamp5621_lite_all.exe

og "multiple output plugin"
http://www.softpedia.com/progDownload/Multiple-Output-Plugin-Download-115563.html