Avatar billede themapplz Nybegynder
29. juli 2011 - 09:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

tricky osx spørgsmål

Hej

Jeg sidder med følgende problem:

Jeg har et hjemmenetværk hvor den ene computer er en ældre macbook, hvor skærmen er gået. Den virker dog normalt fint som server og evt. med ekstern skærm.
Når jeg booter den i target-mode kommer den fint op; derigennem har jeg bl.a. installeret OS'et og selvfølgelig tændt for bl.a. fildeling og skærmdeling samt sat ekstern skærmarrangering til 'mirroring'.
Men når jeg så booter den op for sig selv kommer den bare ikke op på netværket.
Det er lidt tricky, da jeg ikke kan se hvad der sker på skærmen, den eksterne monitor tænder simpelthen ikke - som den slet ikke er bootet færdigt.

Hvordan kan jeg checke hvad der er galt? Måske i terminalen?

Jeg har også prøvet med direkte ethernet mellem to computere, men jeg ved ikke hvad den andens IP er.

Nogle ideer?

På forhånd mange tak
Andreas
Avatar billede aeblemand Nybegynder
29. juli 2011 - 10:08 #1
Har du slået "remote login" til under Sharing i System Preferences?  I så fald kan du logge ind via ssh og så kan du styre stort set alt på computeren. Det kræver dog at du ved hvordan ssh bruges, men det findes der masser af tutorials til på nettet - her er lige den første og bedste jeg fandt:
http://polydistortion.net/doc/ssh.html

Du burde kunne finde computeren via Bonjour (automatisk). Alternativt kan du forbinde den til din router og derefter logge ind på din router for at se hvilke IP-adresser er blevet delt ud, og derfra finde IP'en.
Avatar billede themapplz Nybegynder
29. juli 2011 - 11:57 #2
Yes, tak!

Nu har jeg den bootet i target igen over på en anden macbook. Den booter fint. Problemet er når den booter for sig selv. Det er som om den ikke logger ind - den er ihf ikke til at finde på routeren, både med airport og ethernet.
Jeg har også prøvet direkte med ethernet, men jeg ved ikke hvilken ip jeg skal forbinde til.

Jeg checker lige linket og prøver med bonjour. Jeg er ikke helt hjemme i ssh.

Tak igen!
Avatar billede themapplz Nybegynder
29. juli 2011 - 12:43 #3
GOT IT

Resettede bare NVRAM'en under startup og bingo!

Yes! Ny web server!

Tak for det prompte svar
Hilsner fra Virum

Andreas