Avatar billede Segatoo Nybegynder
26. juli 2011 - 15:34 Der er 9 kommentarer

defragmentere

Hej

Hvad sker der helt præcis når man defragmentere, altså hvad gør det for computeren?
Sletter den også programmer osv?

Og hvordan gør man ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. juli 2011 - 15:44 #1
http://computer.howstuffworks.com/question548.htm

I korte træk - når du lægger filer på din harddisk, foregår det i et langt spor (som en gammeldags vinylplade). Når du sletter en lille fil, og bagefter lægger en større, vil windows først benytte det lille hul, hvor den slettede fil lå, og resten af filen lægges i næste ledige hul - eller i slutningen af "sporet".

Med tiden, med mange læsninger og skrivninger, vil de mange forskellige filer ligge i mange små huller - de er nu fragmenterede.

Et defrag program, tager de enkelte filer og samler, så harddiskens læsehoved ikke skal hoppe mellem de enkelte brudstykker, men kan læse filen samlet.
Avatar billede Slettet bruger
26. juli 2011 - 15:45 #2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. juli 2011 - 15:47 #3
...og hvordan du gør - i windows stifinder højreklikker du på eks. drev c: og vælger Egenskaber. På fanebladet værktøjer kan du starte defragmenteringsprogrammet.... - eller du kan hente og køre et 3. parts program som http://iobit.com/iobitsmartdefrag.html
26. juli 2011 - 16:32 #4
<Segatoo>: Velkommen til E. ...

Du/I skal altid skrive hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

For en go' ordens skyld -> Der bliver IKKE slettet noget som helst; og der bliver heller ikke bedre/størrer Harddisk plads...

Skal du vide mere ?
Avatar billede Segatoo Nybegynder
26. juli 2011 - 17:11 #5
Det er Win7

- Så hvad får man ud af det? køre computeren hurtigere eller noget? Fordi jeg synes min computer kører tildels langsomt på trods af den ikke er særlig gammel (købt i starten af marts)
26. juli 2011 - 17:19 #6
Har du nærlæst nævnte www.wintip.dk/xp/tools/defrag.htm ?

Men der er selvfølgelig mange elementer som kan få PC'en til at virke/blive langsom ...
Avatar billede Segatoo Nybegynder
26. juli 2011 - 17:29 #7
Tror jeg har alt jeg skal bruge her fra, tak for hjælpen
Avatar billede pstidsen Novice
26. juli 2011 - 17:35 #8
Nej du mangler. Lad være  med at bruge tredjepartsprogrammer til det. Tag at brug kommandoprompten/cmd.exe. Læs mere her: http://www.eksperten.dk/spm/939939#reply_7787707
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juli 2011 - 19:31 #9
Du forlænger også en harddisks levetid ved regelmæssigt at foretage en defragmentering.