Avatar billede radisson Nybegynder
16. juli 2011 - 10:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk

Hej alle.

Jeg har en ekstern harddisk med alle filer fra min tidligere PC. Jeg vil gerne lægge udvalgte filer over på min nye Mac og herefter slette filerne fra den eksterne harddisk. Jeg kan imidlertid ikke få lov at slette filerne på den eksterne harddisk. Hvad gør jeg?

Den eksterne harddisk er en König USB 2.0 HD External Box.

Mvh
Radisson
Avatar billede jakobdo Ekspert
16. juli 2011 - 11:28 #1
Hvilket format er din eksterne HD?
NTFS, FAT16, FAT32 osv..
Avatar billede radisson Nybegynder
16. juli 2011 - 12:23 #2
Ingen anelse - hvordan ser jeg det?
Avatar billede jakobdo Ekspert
16. juli 2011 - 12:30 #3
I windows kan man højre klikke og se egenskaber.
Ved ikke hvad man gør på mac. (men det er jo nok tæt på samme løsning)
Avatar billede radisson Nybegynder
16. juli 2011 - 12:41 #4
Tjek - det er NFTS :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
16. juli 2011 - 13:17 #5
OS X kan (indtil videre) kun læse NTFS da det er et proprietært windows-format. For at slette filerne fra Mac er du nødt til at formatere harddisken, hvis du da ikke installerer en windows-instans på Mac'en med det formål. Hertil kan man f. eks. bruge Virtualbox, så man også nemt kan slette det bagefter.
Avatar billede radisson Nybegynder
16. juli 2011 - 13:21 #6
Ok, så jeg kan heller ikke lægge nye filer på harddisken så? Jeg ville gerne lægge nogle dvd film ned på den..
Avatar billede egonspock Seniormester
16. juli 2011 - 14:21 #7
Man kunne bruge en driver, som  NTFS-3g eller MacFuse, men da du har en helt ny Mac er den sikkert ren 64-bit og driverne er ikke helt stabile endnu: http://groups.google.com/group/macfuse?pli=1 og her http://www.blogger.com/comment.g?blogID=3156578562014006371&postID=1549499272124889951

Jeg skal understrege at hvis du installerer det kan computeren blive ustabil, så mit råd vil nok være at få reformateret disken på mac'en til HFS udvidet (Journaliseret) - efter behørig backup ;-)
Avatar billede radisson Nybegynder
16. juli 2011 - 15:49 #8
Ok, tak for hjælpen. Jeg må hellere lade være med at rode mig ud i den slags :-)