Avatar billede hfndk Nybegynder
07. juli 2011 - 23:01 Der er 4 kommentarer

NAS

Hey
Hvilken NAS?

Jeg er faldet for 2 fra Synology:

DS411+ (Luksus)
DS411J (Skrabet)

Vil jeg kunne mærke reel forskel på de 2 hvis de oftest skal bruges til:

Backup
Steamning i DVD kvalitet
Web/Mail server

Web/Mail server og streamning eller Backup kan naturligvis være aktuelt at gære på engang

Vil jeg mærke i dagligdagen at jeg bruger 1700 ekstra på 411+ fremfor 411J?

Glemte at nævne at;

TV er en 40" FyllHD og nettet er kablet med 1 Gbit Router/Netkort

Ser frem til svar/forslag/eventuelle bedre forslag til en NAS

HF
Avatar billede OliverGlue Nybegynder
07. juli 2011 - 23:26 #1
Backup / Mail server vil ikke bruge noget mærkværdig ydeevne.

Dog skal du gøre dig klar på hvilket form for streaming du vil lave, det kommer helt an på hvilket server du har tænkt dig at bruge. Hvis den skal decode til et bestemt formart, vil den selvfølgelig bruge meget mere ydeevne, end hvis den skal sende i samme format.

Dog virker NAS server sjældent særlig godt til fullHD, dvs. 1080 streaming, et bedre alternativ vil være tilslutning af en simpel harddisk. Det kommer selvfølgelig an på hvilket fjernsyn du har, men generelt har 2011-modeller, og derunder selvfølgelig, dårlige muligheder for at modtage 1080 streaming, af ukendte årsager. Det vil sige, det går langsomt, dårlig spoling og andre ting, medmindre du tilslutter det en media box, som popcorn hour eller lign.

En DS211J vil sagtens kunne fungere til brug af streaming med samme format, DS411, vil kunne blive aktuelt, hvis du skal gøre raid 0 + 1.
Avatar billede hfndk Nybegynder
08. juli 2011 - 00:00 #2
Tak for svaret

DS211J? ;-) Det er DS411+ og DS411J (Der skal 4 diske i = Radi5 som skulle være hurtigst og sikrest efter hvad jeg har forstået)

Jeg vil streame i/fra DVD film/kvalitet, men noterede bare TV'et var FullHD (Samsung LCD 40" 200 HZ)

Mit spørgsmål går ud på om jeg vil mærke (nævneværdigt) forskel på de 2, da 1700 var rare at spare?

Filmene er konverteret til faste format (Roder lidt med MKV da Samsung'en er glad for det format) - Dog er der noget der driller men det spørgsmål vender jeg tilbage med når DET er aktuelt

Vil +'erens 1700 være givet godt ud?

HF
Avatar billede OliverGlue Nybegynder
08. juli 2011 - 00:13 #3
http://www.synology.com/products/compare_spec.php?lang=dan&product_id_list=76%2C62#compare_show_top

Jeg ved ikke om du kan se sammenligningen, men de har hhv. 1,8ghz og 1,2, dernæst 128mb ram og 1gb ram. Samtidig har 411+ også en E-sata port.

De beviser selvfølgelig bare, at du får noget for de 1700 kr. dog vil det ikke være nødvendigt iflg. dine krav. En media server vil sjældent bruger meget ydeevne, men hvis du begynder at streame 1080, vil det ofte være problem, og det kan faktisk godt være at NAS serveren ikke er flaskehalsen i det tilfælde.

Derfor vil jeg mene at DS411J vil være fin, såfremt at du ikke ændre dine krav.

Det vil svarer lidt til at købe en racerbil til normalt kørsel, eller en gamer PC til media center osv. Det giver altså ikke nogen umiddelbart forbedring i dit brug, andet end 50% større strømforbrug.

Du skal dog være obs på at langt fra alle media servers vil fungere sammen med dit samsung TV; dvs. du vil ikke kunne pause / spole osv.

Jeg er ikke sikker på at synology egen server fungere, dog vil Twonky Media Server(http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=21876) f.eks. fungere fint til spoling osv.
Avatar billede hfndk Nybegynder
08. juli 2011 - 21:06 #4
Hej

De tekniske specifikationer er jeg helt med på, samtidigt har jeg fået svar på ønsket af OliverGlue, så smid lige et svar, så pointene kan blive uddelt/Tråden lukket

HF