Avatar billede 12345689 Nybegynder
07. juli 2011 - 10:45 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

betinget formatering

Hej

Jeg kan i en specifik celle, f.eks. A1 i ark1, vælge en tekst fra en liste. Listen kommer fra ark2, og det virker udmærket.

Til den valgte tekst, skal cellen så formateres, så den enten er rød, grøn eller gul, alt efter hvilken tekst der vælges.

Jeg ved det bør kunne gøres med betinget formatering, men jeg kan ikke få det til at lykkes.

Håber nogle kan hjælpe.
Avatar billede store-morten Ekspert
07. juli 2011 - 11:07 #1
Excel 2003?

Betinget formatering maks 3. "enten er rød, grøn eller gul" OK :-)
flere betingelser, ikke OK ;-(

I cellen --> Formater --> Betinget formatering...
Betingelse 1 --> Celleværdien er --> Lig med --> =$E$1 --> Knappen 'Formater..' Vælg rød farve.
Knappen 'Tilføj'
Betingelse 2 --> Celleværdien er --> Lig med --> =$E$2 --> Knappen 'Formater..' Vælg grøn farve.
Knappen 'Tilføj'
Betingelse 3 --> Celleværdien er --> Lig med --> =$E$3 --> Knappen 'Formater..' Vælg gul farve.

=$E$1 kan erstattes af: ="tekst1"
=$E$2 kan erstattes af: ="tekst2"
=$E$2 kan erstattes af: ="tekst3"
Avatar billede JeppeH Juniormester
07. juli 2011 - 11:04 #2
Det er helt rigtig at du skal bruge betinget formatering.
http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/data-med-betinget-formatering-eksempler-og-vejledninger-HA010230841.aspx

Hvis du ikke kan få det til at virke, så beskriv din situation bedre. Hvad har du forsøgt indtil videre.

~ Jeppe
Avatar billede JeppeH Juniormester
07. juli 2011 - 11:07 #3
Uhh... jeg synes at have set i en anden tråd at betinget formatering ikke virker under bestemte forhold...

Har du forsøgt at søge i tidligere diskutioner? (Altid et godt sted at starte...)

http://www.eksperten.dk/search?q=betinget+formatering+virker+ikke
Avatar billede store-morten Ekspert
07. juli 2011 - 11:35 #4
yopoi har ret, virker ikke på valget i din liste.
Men virker OK på dit LOPSLAG.
Avatar billede store-morten Ekspert
07. juli 2011 - 11:49 #5
JO... sørme om ikke det virker.

Betinget formatering maks 3. "enten er rød, grøn eller gul" OK :-)
flere betingelser, ikke OK ;-(

C1: fra LOPSLAG.
I cellen --> Formater --> Betinget formatering...
Betingelse 1 --> Celleværdien er --> Lig med --> ="tekst1" --> Knappen 'Formater..' Vælg rød farve.
Knappen 'Tilføj'
Betingelse 2 --> Celleværdien er --> Lig med --> ="tekst2" --> Knappen 'Formater..' Vælg grøn farve.
Knappen 'Tilføj'
Betingelse 3 --> Celleværdien er --> Lig med --> ="tekst3" --> Knappen 'Formater..' Vælg gul farve.

Og

B1: fra liste.
I cellen --> Formater --> Betinget formatering...
Betingelse 1 --> Celleværdien er --> Lig med --> =90 --> Knappen 'Formater..' Vælg rød farve.
Knappen 'Tilføj'
Betingelse 2 --> Celleværdien er --> Lig med --> =91 --> Knappen 'Formater..' Vælg grøn farve.
Knappen 'Tilføj'
Betingelse 3 --> Celleværdien er --> Lig med --> =92 --> Knappen 'Formater..' Vælg gul farve.
Avatar billede 12345689 Nybegynder
07. juli 2011 - 11:57 #6
Benytter Office 2010.

Jeg havde også forsøgt mig med søgningen, men kunne ikke rigtig finde svar.

Jeg kan stadigvæk ikke få den til virke hvis der benyttes regeltypen: "Formater alle celler på basis af deres værdier".

Hvis jeg bruger den regeltype der hedder: "Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres", virker det dog.

Herved kan jeg også bruge mere end tre farver, i det jeg bare opretter flere regler.

Takker for svar. Hvordan skal jeg fordele point? skal jeg blot dele dem?
Avatar billede store-morten Ekspert
07. juli 2011 - 20:16 #7
Der er rigtig mange muligheder i 2010 :-)

Ang. point, så står jeg over, du har jo selv fundet ud af det.

Du kan evt. kigge lidt på disse side til inspiration:
http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/CH010369008.aspx
Avatar billede 12345689 Nybegynder
13. juli 2011 - 13:16 #8
l