Avatar billede jonathan Nybegynder
01. august 2001 - 19:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Installation af Novell Netware 5

Hej jeg har svært ved at boote fra Novell cd\'en og derved installere Novell som man normalt gør, nu er det min første gang jeg skal installere Novell.

Årsagen til at jeg ikke kan boote direkte fra cd\'en skyldes at min SCSI controller tager over fra min BIOS og vil selv boote, derfor er det ikke muligt for mig at boote mit IDE cd-rom drev.

Nå tilbage til problemet.. det har lykkedes mig at komme ind i dos, og har formateret mit drev, men står nu i en vildrede.. hvad nu ?

Jeg har prøvet at køre filen install.bat fra cd\'en.. den læser en helt masse igennem, og slutter med at ende i en promt, hvor jeg ikke rigtig kan komme videre, hvad gør jeg ?

Jeg fik afvide at installationen vil være grafisk, ikke at jeg ikke kan finde ud af at håndtere en consol, men denne her jeg er havnet i kan jeg absolut ikke bruge til noget.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
01. august 2001 - 22:05 #1
Du SKAL boote fra CD\'en.

Det hjælper ikke noget at formatere i DOS, da Novell slet ikke kan arbejde med et FAT filsystem.

Prøv at gå i din BIOS. Står din startup sekvens korrekt? - (altså CD før Harddisk).

Står den korrekt, skal du en tur i din SCSI setup. Her kan du et eller andet sted disable boot på den.

Når det lykkedes dig at boote på CD\'en, vil du få din grafiske installationsprocedure.

Jeg vil alligevel absolut anbefale dig at have en manual ved hånden, da det ikke er helt problemløst at installere en Netware server. I hvert fald ikke, hvis du ikke har gjort det før :)

NanoQ
Avatar billede gylden Nybegynder
03. august 2001 - 09:54 #2
Jeg kan kun give Nanoq ret det er det mest ideele at boote fra cd\'en. Hvis du vil gå den anden vej kan du lave en partition på 250 MB - 1 GB alt efter diskens størrelse og køre installationen gennem dos. Det er i forvejen en god idé at have en rimelig dos partition da mange hardware fabrikanter har specielle drivere (Compaq osv.) og at det er rart at have plads til dem.

Med det sagt så er det rigtigt hvad Nanoq siger.... har du ikke gjort det før så SKAL du have manualen for du vil blive spurgt om alverdens ting som du sikkert ikke kender svaret til.

God fornøjelse ..... nanoq har indtil videre svaret.

Gylden
Avatar billede jonathan Nybegynder
05. august 2001 - 00:41 #3
Jeg kan <u>ikke</u> boote fra cd\'en, det er derfor det er et problem, og jeg kunne ikke lige regne ud hvordan jeg selv startede installationen.
Avatar billede gylden Nybegynder
07. august 2001 - 08:54 #4
Ja du er sådan set rigtig på vej når du står i prompt\'en men du skal nu lave en: load nwconfig, så kan du komme til at installere og configurere driverne til dine diske og netværket, derefter kan du køre en: copy files option, som installerer resten af system filerne, men den kan først køres når du har installeret disken(e)

Det er en bagvendt måde men jeg har gjort det før og ved det kan lade sig gøre.

Gylden
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. august 2001 - 17:39 #5
Prøv at gå ind i SCSI driveren (CTRL+A ved en Adaptec) under opstart og sæt at den ikke skal installere bios. Dette vil forhindre at den vil boote fra SCSI HD\'en. Om Novell så vil installere på den er en anden sag. Det ved jeg faktisk ikke.
Avatar billede ukdtom Nybegynder
10. august 2001 - 11:36 #6
Idet du ikke kan boote fra din CD\'er, grundet enten at din bios ikke supporter dette, eller dit CD-Rom drev ikke gør dette(Mangler understøttelse for Tahoma, skal du \"bare\" boote fra din Licens-diskette.

Dermed opnår du at få en DOS-version, som er kompatibel med Netware, dvs. uden integreret HiMem.sys mm.

Lav derefter en Dos Partition som gylden anbefaler.
Derefter ligger du manuelt CD-Rom drivere på dit C-Drev, loader disse, og kører install.bat fra CD\'en.

HUSK at sætte buffers og files til 30 i config.sys inden denne bat-fil køres.

mvh

ukdtom
Avatar billede jonathan Nybegynder
28. august 2001 - 16:30 #7
Gylden, hvis du kunne uddybe mere specifikt skulle dine points være hjemme, jeg er desværre førstegangs bruger til Novell, og har desværre ikke det helt store tid lige nu, til selv at sætte mig ind i det.
Avatar billede gylden Nybegynder
28. august 2001 - 17:29 #8
Hej Jonathan

Jeg er lidt i tvivl om hvor du er kommet til så jeg har brug for en status rapport for at kunne guide....

Noget andet er at du må have en licens diskette til den netware og den kan også bruges som boot-disk, hvis du editerer autoexec.bat på den diskette er der en vejliedning til hvordan du bruger en dos-cd-driver og hvis du følger den bliver du vejledt og kommer i den grafiske installation

Gylden
Avatar billede jonathan Nybegynder
06. september 2001 - 13:49 #9
Det har endelig lykkedes mig, med licens disketterne.