Avatar billede TimAllanS Nybegynder
03. juli 2011 - 14:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er mit netværk så ustabilt og langtsomt?

Jeg tænkte på om der er nogle er har nogle forslag til hvordan jeg kan udnytte mit netværk fuldt ud, for det er virkelig langsomt og ustabilt...

Jeg har en bærbar tilsluttet en QNAP NAS over en router.
Bærbar og router er begge med gigabit LAN og NAS er med dual gigabit LAN.
NAS er tilsluttet med begge LAN stik som LOAD balancing

Overfører jeg 100GB starter den de første par minutter med at have en overførselshastighed på 30-40MB/s men så falder hastigheden ned til 10-11 eller 5-6, og ret ofte helt ned til 3-700KB/s hvilket jeg ikke kan forstå.
Burde jeg ikke kunne beholde en hastighed på mellem de 30-40MB/s?

Jeg bruger kun LAN porten til netværk mellem NAS og andet udstyr, internet kører jeg via WIFI på en anden router

Jeg kører med 9KB jumboframes på bærbar og NAS, som jeg kom op på efter en opdatering af netkort. Sætter jeg netkortet til ful duplex kan den kun køre 100Mbit, og overførslen kommer ikke over 10MB/s

Hva kan jeg gøre for at få fuld udnyttelse af netværket, og komme op i overførselshastighed??
Avatar billede Blueeyez Mester
03. juli 2011 - 14:48 #1
Det afhænger som regel af filerne der skal flyttes, men kommer os helt an på hvilken protocol du benytter?
Avatar billede TimAllanS Nybegynder
03. juli 2011 - 15:04 #2
Jeg benytter helt alm. "file explorer" til at overføre filerne. Det er selvfølgelig en masse små på 500kb-10mb, men der findes også filer på 8-900mb/stk da jeg har et lille bi erhverv med harddiskrecording af bands..
Avatar billede Blueeyez Mester
03. juli 2011 - 15:06 #3
Okay, men prøv ftp i stedet, kan være den kan holde det mere stabilt, det er mine erfaringer fra da jeg havde nas...
Avatar billede TimAllanS Nybegynder
03. juli 2011 - 15:25 #4
Nu har jeg ikke brugt ftp siden jeg fik min første NAS for en 10år siden, men fungerer det i dag på samme måde som file explorer med træk og slip?
Avatar billede Blueeyez Mester
03. juli 2011 - 15:42 #5
Nja, bruger selv filezilla ftp client og så opretter man blot adgang dertil (lokale ip) og så er det eller blot og hente, grundet er at ftp protokollen holder sig stabil og til tider i højere hastigheder os fordi du overfører mere end 1 fil af gangen..
Avatar billede kmikkels Nybegynder
05. juli 2011 - 14:42 #6
TCP som er den grundlæggende protokol begynder at sende med fuld hastighed.
Hvis der så bliver mange retransnmits, sænkes hastigheden indtil TCP er tilfreds.
Så det kan være det du oplever.
Retransmissioner sker ofte ved dårlig kabelforbindelse, så det er værd at prøve at skifte involverede kabler et efter et.
Har du prøvet at ping en ½ times tid, og set hvor mange fejl du får?
Som jeg forstår det kører du på halv duplex, og det er noget l...
Det kunne også tyde på noget kabel problem.
Avatar billede TimAllanS Nybegynder
15. november 2011 - 09:48 #7
Jeg synes ikke rigtig at jeg fik løst problemet, så overvejer at skifte hardwaren ud