Avatar billede ribo Nybegynder
22. juni 2011 - 20:35 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Beregning af timer

Jeg er i gang med et ugeskema til beregning af arbejdstimer. Til det bruger jeg følgende formel:

=HVIS(ER.FEJL((C3>D3)+D3-C3);0;(C3>D3)+D3-C3)

der også giver mulighed for at lave notater i cellerne C & D.  Cellen C er starttidspunkt og D sluttidspunkt. Er det muligt at lave formlen sådan, at hvis der står et S i celle B3 og 07:00 i Celle C3 skal den i celle E3 skrive 06:30 og tilsvarende hvis der står et S i celle B3 og 07.15 i celle C3 skal den skrive 06:45 i celle E3. Nogen der er friske på et bud på formlen?
Avatar billede natkatten Mester
22. juni 2011 - 21:02 #1
Formlen i celle E3 må være noget i denne retning:

=HVIS(OG(B3="S";C3=TIDSVÆRDI("07:00"));TIDSVÆRDI("06:30");HVIS(OG(B3="S";C3=TIDSVÆRDI("07:15"));TIDSVÆRDI("06:45");""))
Avatar billede ribo Nybegynder
22. juni 2011 - 21:11 #2
Den sidder lige i skabet :-) Respekt!! Smid et svar så smider jeg pointene. Tusind tak for den hurtige hjælp.
Avatar billede natkatten Mester
22. juni 2011 - 21:16 #3
Et svar til points kommer her
Avatar billede ribo Nybegynder
22. juni 2011 - 21:30 #4
Ups! Var lige lidt hurtig. Nu kan jeg ikke samtidig bruge min formel som var mit udgangspunkt. Er det muligt at flette din og min formel sammen, så jeg stadig kan beregne antal timer mellem start og slut tidspunk og evt. skrive notater i cellerne?
Avatar billede natkatten Mester
22. juni 2011 - 21:48 #5
Hmm, noget i denne retning:

=HVIS(ER.FEJL((C3>D3)+D3-C3);0;HVIS(OG(B3="S";C3=TIDSVÆRDI("07:00"));D3-TIDSVÆRDI("06:30");HVIS(OG(B3="S";C3=TIDSVÆRDI("07:15"));D3-TIDSVÆRDI("06:45");(C3>D3)+D3-C3)))
Avatar billede ribo Nybegynder
22. juni 2011 - 21:57 #6
Den virker ikke. Når jeg formaterer til klokkeslet eks 13:30 viser den en masse ######## i cellen.
Avatar billede ribo Nybegynder
22. juni 2011 - 22:08 #7
Formlen regner korrekt når det drejer sig om antal timer mellem to tidspunkter, men når der skrives S i celle B3 og 07:00 eller 07:15 i celle C3 kommer der ###### i celle E3.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. juni 2011 - 22:34 #8
Er det ikke fordi cellen er for smal?

Her virker det ok........
Avatar billede ribo Nybegynder
22. juni 2011 - 22:38 #9
Hej Vejmand. Jeg har øget størelsen på cellen i begge retninger uden det hjalp. Hvordan formaterer du cellen?
Avatar billede ribo Nybegynder
22. juni 2011 - 22:41 #10
Jeg kan se det løser sig hvis jeg bruger 1904  datosystem. Hvad mister jeg ved at ændre indstillingen til 1904 datosystem?
Avatar billede ribo Nybegynder
22. juni 2011 - 22:45 #11
Der er lige det men at den sætter et minus foran eks. 06:30 kan det løses?
Avatar billede natkatten Mester
23. juni 2011 - 08:36 #12
Fik du det til at fungere? Jeg har testet af i min danske Excel 2010, og her fungerer det fint. Jeg har set dit nye spørgsmål, men vil ikke gå i gang med at forsøge at lave en formel, hvis ikke min tilgang fungerer hos dig. Alternativt må du lægge dit regneark op på f.eks. GUPL.DK eller sende det til mig.
Avatar billede ribo Nybegynder
23. juni 2011 - 09:07 #13
Hej natkatten
Jeg fik det til at virke ved at ændre datosystemet til 1904 eller rettere sagt så forsvandt #######. Problemet er bare at den skriver klokkeslettet med et minus foran. Jeg bruger excel 2007.
Jeg fandt undervejs ud af, at jeg havde brug for at kunne skrive eks. fra 07:00 til 13:00 og hvis der så står et s i kolonnen B3 så skal den lægge timer til som beskrevet i mit spørgsmål.
Det vil være en stor hjælp hvis jeg må sende dig arket eller uploade det hvad foretrækker du?
Avatar billede natkatten Mester
23. juni 2011 - 09:23 #14
Send det til natkatten snabela gmail dot com
Avatar billede ribo Nybegynder
23. juni 2011 - 09:38 #15
Det er sendt!
Avatar billede natkatten Mester
23. juni 2011 - 10:25 #16
Har sendt regnearket retur nu.

Som jeg også skriver i mailen:
Har indsat et tjek af om begge celler indeholder værdier - hvis ikke, så vil beregningerne ikke blive udført. Det var det, der var årsagen til, at der blev vist havelåger! Så min formel fra i går fungerer faktisk fint. Er derfor også gået tilbage til Excel (DOS/Windows) standard for time- og datoberegninger (dvs. udgangspunktet er 1.1. 1900).

Natkatten