Avatar billede tingholm Mester
20. juni 2011 - 14:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Redigere i 'Ny'-menuen der kommer ved højreklik i en mappe

Hej Eksperter

Når man højreklikker i en mappe kan man vælge 'Ny' og eks. 'Microsoft Excel Regneark'
Kan jeg redigere opsætningen for denne menu et sted? Helt specifikt vil jeg gerne have den til at lave Access databaser i 2003 formatet i stedet for det nye 2010, da jeg har programmer der henter data herfra der ikke understøtter det nye format.

Findes der et godt værktøj til at tilpasse denne menu eller kan man evt. selv rette i registreringsdatabasen?
Avatar billede tingholm Mester
20. juni 2011 - 15:03 #1
Når jeg i indstillinger i Access vælger std. formatet til 2000-2003 gælder det kun databaser jeg opretter i Access og ikke dem jeg laver i 'Ny-menuen'
Avatar billede majbom Novice
20. juni 2011 - 15:05 #2
måske dette kan bruges?
http://www.winvistaclub.com/e11.html
Avatar billede tingholm Mester
20. juni 2011 - 15:30 #3
tjaa... som jeg læser det (og har prøvet mig frem) omhandler artiklen du henviser til og programmet de henviser til (ContextEdit) kun til at redigere den første menu man får ved højreklik på en fil. Men i øvrigt et rigtig godt værktøj til dette.

Jeg kan ikke se artiklen eller ContextEdit tage fat i undermenuen 'Ny' nogen steder...
Avatar billede majbom Novice
20. juni 2011 - 19:08 #4
hmm, så har jeg sq ikke lige nogle forslag...
Avatar billede collin Nybegynder
24. juni 2011 - 23:53 #5
Du behøver ikke noget værktøj andet end Registreringsdatabasen.
Trin 1.) Lav en blank Access fil i det format du foretrækker, og giv den et navn.
Trin 2.) Kopiér filen til mappen C:\Windows\ShellNew
Trin 3.) Åbn Reg database. I venstre rude, navigere helt til toppen af træet,og fold ud nøglen HKEY_CLASSES_ROOT. Rul ned til du ser en nøgle hedder .mdb. Fold den ud og der skulle gerne være en nøgle der hedder Access.Application.11 (måske 12?) med en undernøgle ShellNew. Klik på denne ShellNew (ikke den anden som ligger en gren højere op)og i højre rude ser efter en værdi der hedder Filename. Dobbeltklik på Filename og overskriv værdidataen med navnet på filen du lagde ind i C:\Windows\ShellNew.
Muligvis skal du logge af og på igen før den virker.
Avatar billede tingholm Mester
27. juni 2011 - 07:21 #6
Hej collin

Jeg tror bestemt du er inde på det helt rigtige, men den er ikke helt i skabet endnu...

Jeg har lavet den nye fil og lagt den i c:\windows\shellnew
I registreringseditoren kan jeg finde \HKEY_CLASSES_ROOT\.mdb men der er ikke nogen undernøgle der hedder Access.Application.xx

Der er til gengæld en nøgle der hedder >ccess.MDBFile og denne har også en undernøgle ShellNew
Der var under denne nøgle ikke en stregværdi med navnet FileName, så det prøvede jeg at oprette... efter genstart opretter jeg dog stadig i det nye format...

Jeg fandt også en nøge \HKEY_CLASSES_ROOT\.accdb
Da det nye format jo hedder accdb som filtype tænkte jeg det måske var her jeg skulle rette...
Der fandtes undernøglen Access.Application.14 med undernøglen ShellNew
Her ændrede jeg værdien af FileName til c:\windows\shellnew\minfil.mdb (som jo er i det gamle format

Dette ændrede i midlertid heller ikke noget.
Jeg tror der er noget forvirring i at filerne ikke heller det samme, med de nye hedder accdb i stedet for mdb. Ved du om jeg kan komme udenom det på nogen måde?
Avatar billede tingholm Mester
21. juli 2011 - 13:59 #7
Så lykkedes det. Jeg fik rettet lidt mere til i regedit end bare shellnew nøglen. Hvis andre skulle have behov kan dette gemmes i en fil.reg som køres:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\.mdb]
"Content Type"="application/msaccess"
@="Access.Application.14"

[HKEY_CLASSES_ROOT\.mdb\Access.Application.14]

[HKEY_CLASSES_ROOT\.mdb\Access.Application.14\ShellNew]
"FileName"="c:\\windows\\shellnew\\template.mdb"

[HKEY_CLASSES_ROOT\.mdb\Access.MDBFile]
Avatar billede FrederikFjordbak Nybegynder
20. oktober 2013 - 14:50 #8
Hej. Af en eller anden grund er word forsvundet fra "ny-menuen" fra min pc, og det er den jeg forsøger at oprette igen. Derfor fandt jeg denne tråd, men jeg er ikke helt teknisk nok til at forstå hvad der skal gøres før man åbner registeringseditoren, nogen som kan forklare mig det?
Tak på forhånd