Avatar billede tikki100 Nybegynder
19. juni 2011 - 19:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sortering af Data.

Hej alle!

Jeg ville høre hvor vidt det var muligt at sortere data i en kolonne.

Dataerne ser nogenlunde sådan her ud:

Fire=2|Water=8|Earth=3

De er alle adskilt af et | tegn. Herefter skal de ganges med et tal og plusses.

fire*y + water*x + earth*z

Den skulle meget gerne kunne aflæse at:

y = 2
x = 8
z = 3

Nogle forslag?
Avatar billede natkatten Mester
19. juni 2011 - 20:05 #1
Hmm, står de nævnte data i én celle og ønsker du at de skal kunne trækkes ud således at de står i 3 celler med henblik på at der skal kunne laves beregninger? Jeg er lidt forvirret over, at du skriver, at der skal ske en sortering.
Avatar billede tikki100 Nybegynder
19. juni 2011 - 20:24 #2
Jeg prøver lige engang til så :)

Vi har en celle hvori der står:

Celle 1: Fire=2|Water=8|Earth=3

Jeg vil gerne havde at i en anden celle vil den kunne aflæse Værdierne og herefter gange dem med nogle tal, som er 50, 49 og 48.

Celle 2: 50*2 + 49*8 + 48*3

Glem alt det der x, y og z hejs :P
Avatar billede tikki100 Nybegynder
19. juni 2011 - 20:26 #3
Glemte lige:

Hvis der står Fire=8 skal det meget gerne komme ud i 50*8. Det vil altså sige den også læser hvor vidt om det er Fire, Water eller Earth, og udskifter dem med 50, 49 og 48.
Avatar billede natkatten Mester
20. juni 2011 - 08:39 #4
Der er mange måder, hvorpå dette kan gøres. I det her uploadede eksempel:

http://gupl.dk/61747/

har jeg valgt at lave "mellemregninger" i tre separate celler (disse kan om ønsket skjules), ligesom jeg har gjort brug af en opslagsfunktion til at finde den værdi, som skal bruges i multiplikationen (afhængigt af om der er tale om "Earth", "Fire" eller "Water"). Det hele kunne godt laves i én formel, men det ville blive ret så uoverskueligt! I forvejen skal man holde tungen lige i munden for at overskue især det midterste tekstudtræk!

Men som sagt: Det kan laves på flere andre måder!
Avatar billede tikki100 Nybegynder
20. juni 2011 - 15:59 #5
Overstående eksempel virker som jeg bad om. Mange tak! :D
Avatar billede natkatten Mester
20. juni 2011 - 18:31 #6
Godt du kunne bruge det. Hermed et svar til points.