Avatar billede mortenhn Nybegynder
19. juni 2011 - 05:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Koordinater (længdegrader og breddegrader) i MSSQL

Hej Eksperter.

Jeg sidder og skal lave en hjemmeside der gøre brug af længdegrader og breddegrader.

hele iden er at jeg skal kunne gemme et koordinat (længdegrader og breddegrader) på en destination, ud fra dette koordinat skal jeg kunne udregning afstand dertil fra nuværene koordinat, og muligvis andre ting.

udfra koordinater skal jeg selvfølgelig kunne finde destinationen igen (eventuelt på google maps/earth)

mine spørgsmål er som følgene:
hvilket format længdegrader og breddegrader skal jeg bruge (UTM, WGS ????).
hvilket format i min MSSQL skal jeg bruge til at gemme længdegrader og breddegrader (int, float, varchar.
hvor finder jeg bedst disse længdegrader og breddegrader på en adresse (google earth, kms ???)

håber nogen kan guide mig den rigtige retning.

Mvh
Morten
Avatar billede neoman Novice
19. juni 2011 - 09:13 #1
Hvis du googler på

ms sql latitude longitude

så vil du få en masse fif
Avatar billede mortenhn Nybegynder
19. juni 2011 - 12:06 #2
jeg har naturligvist siddet og googlet inden jeg opretter spørgsmålet her.

Jeg synes ikke man kan finde noget konkret om opbevaring eller formater, det er en stor rodebutik, desuden er standarderne man benytter meget forskellige. det er desuden svært at finde noget dansk information på området, det er typisk meget gamle artikler.

Mvh
Morten
Avatar billede Syska Mester
19. juni 2011 - 17:38 #3
Kig på:
http://sqlsamplegeo.codeplex.com/ - sample data
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb895266.aspx - usage
http://www.microsoft.com/sqlserver/2008/en/us/spatial-data.aspx - generelt om spartial data i MSSQL

Håber oversåtende kan bruges.

mvh
Avatar billede janus_007 Nybegynder
19. juni 2011 - 20:09 #4
Hvis du bruger Sql2005 eller nyere så skal du gemme i Geography eller Geometry datatypen, Geography vil være at foretrække.

Du vil nok gerne helst bruge EUREF89, det er også det som Google bruger.

Ellers skriv hvis du vil vide mere :)
Avatar billede Syska Mester
19. juni 2011 - 20:17 #5
sql 2005 har da ikke support for det eller tager jeg fejl her ?

Skal man ikke over på 2008 før det kom med?

( Har ingen 2005, og google synes ikke at give mig noget svar )
Avatar billede janus_007 Nybegynder
19. juni 2011 - 20:51 #6
Du har ret :), det er mig der huskede forkert.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
30. juni 2011 - 10:23 #7
Nåh morten... kunne du få lukket det her spørgsmål :)