Avatar billede Jasp Nybegynder
14. juni 2011 - 19:12 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Nyt grafikkort: Fest på skærmen!

Hej med jer.
Har lige købt spritnyt NVidia grafikkort til en nyindkøbt brugt maskine,og sat det i uden problemer. Der er XP på maskinen.

Efter installation og genstart var der bare fest og farver på skærmen! Næsten helt umuligt at se en dyt og umuligt at navigere i - farverne er flippet helt ud og jeg aner ikke hvordan jeg får det korrekt indstillet! Jeg aner en kompabilitetsproblematik mellem gammelt XP og NVidia!

Ideer til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. juni 2011 - 19:30 #1
Du skriver intet om hvad du selv har prøvet.
Når du har gjort det, får du forslag.
Det er jo tosset at sidde og foreslå noget du måske allerede har prøvet ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. juni 2011 - 19:33 #2
Avatar billede Jasp Nybegynder
14. juni 2011 - 20:36 #3
Hej John.
Enig - men jeg kan ikke finde på at gøre noget! Har aldrig oplevet at se noget sådant og det er første gang jeg prøver at skifte et grafik kort! Jeg tænker at jeg kan sætte det gamle i igen, men det er jo bare ikke fedt.
14. juni 2011 - 20:43 #4
... sæt det gamle kort i 'dyret' - slet det i [Enhedshåndteringen].
Når PC'en så vil genstart; så SLUKKER du bare 'dyret' istedet.

Montér det nye kort.

Tænd 'dyret' ...

---

PS: Du skal ikke selv lægge [svar]; er 'reserveret' til (til løsninger og pointgivning), som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2011 - 20:44 #5
Du kan ikke juster dig ud af det i Nvidia kontrolpanel?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2011 - 20:48 #6
"Juster skrivebordet farveindstillinger" var min ide
Avatar billede milter Ekspert
14. juni 2011 - 21:10 #7
@ jasp.

Og du har heller ikke fortalt os, hvilket grafikkort eller bundkort, det drejer sig om.
Avatar billede Jasp Nybegynder
14. juni 2011 - 22:32 #8
Det er en gammel Packard Bell med XP version 2002. Intel Duo Core 2, 6300 1.86.Ghz, 3.00 GB RAM. Det gamle kort er et Radeon x1600 Series

Har købt nyt NVIDIA, GeForce GT440.

Har prøvet at fjerne i enhedshåndtering, slukke "hårdt", fjerne gammel kort, nyt kort i og starte igen. Desværre ikke noget kønt resultat.

NVIDIA kontrolpanelet kan jeg ikke se, når det gamle kort er fjernet, programmer kan anes fra en bestemt vinkel, men jeg kan ikke se det nok til at gætte! Det samme gælder farveindstillinger - kan jeg heller ikke se.

Måske skal jeg afinstallere NVIDIA programmerne igen! De kom med første gang, hvor Win ville opdatere via Disk eller/og nettet?

Kan det passe, at denne XP version IKKE vil anerkende det nye kort?
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. juni 2011 - 22:40 #9
Kan det passe, at denne XP version IKKE vil anerkende det nye kort?

Nej heldigvis er det ikke tilfældet: http://www.nvidia.co.uk/object/winxp-275.33-whql-driver-uk.html
Avatar billede milter Ekspert
14. juni 2011 - 22:44 #10
Hvad med modelnummeret på din Packard Bell?

"Nvidia-programmer" kan også være drivere til bundkortet. Er XP fuldt opdateret?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2011 - 16:04 #11
Normalt når drivere til Nvidia er installeret kan man højreklikke på skrivebord og vælge egenskaber-indstillinger-avanceret.
Inde i den boks her, skal du kunne trykke på grafikkortet og starte Nvidia kontrolpanel.
Avatar billede Jasp Nybegynder
15. juni 2011 - 17:05 #12
Jeg ved ikke lige hvor jeg kan se et modelnummer? Det kan jeg ikke se nogle steder?

Jeg har prøvet processerne igen, både den som vejledningen siger: 1) Sæt nyt kort i 2) start 3) kør setup via CD. Men jeg kan aldrig få den rigtige driver på!
Så slettede jeg NVIDIA programmer igen, opdaterede XP og prøvede igen igen igen. Driver blev installeret og da jeg skulle genstarte: Samme problem - kan stort set ikke se skærmen og må gætte mig frem til ikoners betydning.

Kan det have noget med selve den fysiske skærm at gøre? Men det plejer ikke at være et problem?

Jeg kan ikke køre NVIDIA programmer, når der ikke er noget nyt skærmkort i!

XP påstod også hårdnakket, at det nye kort ikke var certificeret ægte - men jeg slog funktionen fra, så den skal installere sådanne slige programmer!

Jeg prøvede også med at fjerne den gamle driver og tvinge SLUK igennem, sætte det nye kort i etc... men den vil åbenbart ikke fjerne driveren uden at den kører alm. genstart?

Suk! Ideer?
Avatar billede Jasp Nybegynder
15. juni 2011 - 17:10 #13
Hov! Kom lige på en ide! Kan det være at programmet "ATICATALYST Control Center" skal afinstalleres først? Det er vel det program der  styrer det gamle skærmkort Radeon X1600?
Avatar billede Jasp Nybegynder
21. juni 2011 - 17:56 #14
NU har jeg skiftet strømforsyning til højere W og tjekket at alt var som det skulle FØR jeg prøvede at skifte kortet igen. Nøjagtig samme opstart med farvefesten på skærmen!

Jeg har taget billeder af skærmen så I kan se den. Jeg ved bare ikke hvordan man linker til et billede - jeg har intet website?
Avatar billede milter Ekspert
21. juni 2011 - 19:13 #15
#14.

Du kan uploade dem f.eks. her og give os linket til billedet:

http://imageshack.us/
Avatar billede milter Ekspert
21. juni 2011 - 19:20 #16
Men uden modelnummer på din computer kan det blive svært at zoome ind på problemet. Det burde stå et eller andet sted på den, måske i bunden.
Avatar billede Jasp Nybegynder
21. juni 2011 - 19:22 #17
Takker :-)
Iøvrigt så kan det nye kort jo være defekt! Men prøv at se de tre billeder jeg har linket til. Måske giver problemet så bedre mening for jer?

http://imageshack.us/photo/my-images/30/87123289.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/692/38841598a.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/828/62338614.jpg/
Avatar billede milter Ekspert
21. juni 2011 - 20:16 #19
#17 + 18.

De sider, jeg har fundet på nettet med relation til din computer taler om Ram-blokke på 256MB og drivere til Windows 95, så jeg har på fornemmelsen, problemet ligger i, at din computer er for gammel, og at dit grafikkort bare ikke kan sammen med bundkortet.

Min fornemmelse er, at computeren må være godt 10 år gammel.

Kan du give et link til det grafikkort, du har købt?
Avatar billede Jasp Nybegynder
21. juni 2011 - 20:30 #20
Hmmmmm...den skulle være 5 år!! På pakken står der: ASUS ENGT 440 D1 1GD5 1024MB DDR5

Her er linket til NVIDIA: http://www.nvidia.com/object/product-geforce-gt-440-us.html
Avatar billede Jasp Nybegynder
21. juni 2011 - 20:38 #21
#19
Den kører med XP Version 2002
Avatar billede milter Ekspert
21. juni 2011 - 21:00 #22
Ifølge oplysningerne, du linker til om kortet, er det et "PCI-E 2.0 x 16"-kort. Jeg tror, dit bundkort måske kun understøtter "AGP", og hvis jeg har ret, ligger problemet her. Prøv at kigge på linkene herunder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerated_Graphics_Port

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Prøv også at kigge her: Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Systemoplysninger > Systemoplysninger > Find "Systemproducent" og "Systemmodel". Måske står oplysningerne om bundkortet her.
Avatar billede Jasp Nybegynder
21. juni 2011 - 21:42 #23
Nu røg driveren væk fra det gamle kort - så nu er det VGA 4 farver! Så jeg kan ikke se meget mere end med det nye! Satte det nye i igen - ingen ændringer :-(

Men BIOS release er 2006! Så den er ikke så gammel. Du tror ikke det nye kort kan være defekt?
Avatar billede milter Ekspert
21. juni 2011 - 22:16 #24
Kortet kan selvfølgelig være defekt, men jeg tvivler på, det er problemet. Kan du uploade et billede af slottet, som grafikkortet sider i?

Og så fandt jeg noget på et af billederne, som tyder på, computeren er fra 2005. Har du prøvet at sætte det gamle kort i igen med drivere og det hele?
Avatar billede Jasp Nybegynder
22. juni 2011 - 08:23 #25
#24
Billedet er nedenfor.
http://imageshack.us/photo/my-images/839/78701642.jpg/

Ja, jeg satte det gamle kort i igen - men før denne operation, prøvede jeg at fjerne den gamle driver igen og "tvinge" lukning ned som beskrevet i #4! Men jeg tænker at jeg kan finde ud af at hente den gamle driver igen på nettet - blot meget svært at se, når kun 25% af billedet på skærmen vises.

Nu tager jeg det nye kort med ned i forretningen - en rigtig computerforretning - og snakker med dem igen. De sagde at de gerne ville teste at kortet er ok. Så må jeg se derfra.

Derudover har jeg nu som jeg ser det tre muligheder:

1) Vent og afprøv flere muligheder - med jeres hjælp! Det kan jo også være at kortet er defekt!
2) Kontakt en ven! Han har lovet at se på hele lortet
3) Tag det nye kort ud og gem det og spræng resten af l.. i luften  :-)
Avatar billede Jasp Nybegynder
22. juni 2011 - 18:15 #26
Kortet var ok. I forretningen kunne de slet ikke forstå hvad der var galt. De så billederne af skærmen som ovenfor og undrede sig meget højlydt!
Det KUNNE være det gamle ATI Control Center der lavede ged i det foreslog de - altså programmet der styrer driveren Radeon 1600. Jeg kunne prøve at fjerne dén?
De mener IKKE at det har noget med bundkortet at gøre.

Lige nu er alt ok på skærmen med det gamle kort. Nedenfor de oplysninger du eftersøgte i #22

Navn på operativsystem    Microsoft Windows XP Professional
Version    5.1.2600 Service Pack 3 build 2600
Navn på producent    Microsoft Corporation
Systemnavn    Bruger
Systemproducent    Packard Bell BV
Systemmodel    IXTREME MC 9344
Systemtype    X86-baseret PC
Processor    x86 Family 6 Model 15 Stepping 6 GenuineIntel ~1861 Mhz
BIOS-version/dato    Phoenix Technologies, LTD W7301VP2.025, 13-10-2006
SMBIOS-version    2.4
Windows-mappe    C:\WINDOWS
System-mappe    C:\WINDOWS\system32
Startenhed    \Device\HarddiskVolume2
Landestandard    Danmark
Abstraktionslag for hardware    Version = "5.1.2600.5512 (xpsp.080413-2111)"
Brugernavn    Bruger\User
Tidszone    Romance Daylight Time
Fysisk hukommelse i alt    3.072,00 MB
Tilgængelig fysisk hukommelse    2,30 GB
Virtuel hukommelse i alt    2,00 GB
Tilgængelig virtuel hukommelse    1,96 GB
Plads til sidefil    5,84 GB
Sidefil    C:\pagefile.sys
Avatar billede Jasp Nybegynder
02. juli 2011 - 08:22 #27
Hej folkens
Jeg lukker tråden. En god ven testede det og fik faktisk kortet til at fungere efter at ATI driverne blev fjernet. Han installerede også Win 7. Men da han skulle starte 3D funktionen gik det ned med en blå skærm og en masse fejltekst.
Forretningen fandt en en fejl på kortet - nyt kort i og det funkede fint indtil start af 3D funktion. Samme blå skærm igen. Mange timers roden osv.:

Resultat: Der må være en fejl på bundkortet! Det fine kort står nu og dækkes af støv. Ærgerligt. Men tak for de mange hjælpsomme svar.