Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:18 Der er 41 kommentarer

bios på bærbar

Er der nogen der ved hvor biosen sidder på en IBM Thinkpad A-serie? har prøvet og dwl diverse ting fra ibm´s sider, men de viser ikke hvor biosen befinder sig.
er der nogen der kan hjælpe mig?
VH snapz
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2001 - 12:22 #1
Undskyld jeg spørger, men har du da problemer med den?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
01. august 2001 - 12:24 #2
du kan da altid komme ind i bios ved opstart??
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:25 #3
yep, jeg skal nemli ha genstartet biosen, for den melder nogle mystiske fejl i starten, når jeg tænder den. ved du hvor den sidder?
Avatar billede johannielsen Nybegynder
01. august 2001 - 12:26 #4
Prøv at trykke på nogle funktionstaster (F1, F2, F3 osv.) under opstarten, evt. delete.

Det plejer at være vejen til los Bios.
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:27 #5
ja, men hvor sidder  den fysisk i computeren?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2001 - 12:28 #6
Jeg forstod spm. sådan at du ikke vidste hvor den fysisk befandt sig i maskinen!
Avatar billede hojben Novice
01. august 2001 - 12:28 #7
du kan da ikke genstarte en bios *G* du kan resette den inde fra bios programmet og det er det.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
01. august 2001 - 12:29 #8
Nååååå, sådan med Hardware...din kommentar var ikke kommet frem, da jeg skrev!

Men øhhhh kan du ikke se en chip, der står BIOS på? - jeg tror da Bios er nogenlunde magentil på en bærbar som på en stationær, men nok lidt mindre.
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:29 #9
yep det er korrekt :) ved du hvor? eller ved du måske en adresse til et sted hvor jeg kan finde en eller anden hardware manual?
Avatar billede johannielsen Nybegynder
01. august 2001 - 12:30 #10
Man kan da sagtens resette bios...det er der på de fleste MB. Hvis BIOS sidder i en socket, kan man også bare tage den op, vente et par sekunder, og så sætte den i igen!
Avatar billede hojben Novice
01. august 2001 - 12:31 #11
johan >> ikke på IBM bærbar...
Avatar billede hojben Novice
01. august 2001 - 12:31 #12
og så er det oz batteriet man skal tage op *S*
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:32 #13
nej jeg vil også udskifte den. jeg kan bare ikke finde den inde i maskinen, der er jo fandens mage dimse dutter. Jeg ved godt hvordan den ser ud på en stationær, men der er ikke rigtigt noget der ligner den i bærbaren.
Avatar billede hojben Novice
01. august 2001 - 12:33 #14
Nu er jeg godt nok nys... .Hvorfor er det lige du vil skifte den ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2001 - 12:33 #15
Cmoskredsen kan sagten holde informationer meget længere end et par sekunder!
Avatar billede hojben Novice
01. august 2001 - 12:37 #16
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:38 #17
der kommer en række fejl i starten, når jeg booter. og jeg ringede ind til IBM og de sagde jeg skulle skifte biosen. og selvfølgelig ville de gøre det for mig, mod en bondegård!
men jeg vil nu lige prøve og se om jeg selv kan løse problemet. er der nogen der ved hvor den sidder eller hva :)
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:39 #18
ja den fil, har jeg set, og de skiller godt nok puteren ad, men ikke noget om hvor biosen sidder desværre :(
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2001 - 12:40 #19
Det er jo IBM der sidder på bios, de vil nok helst tjene penge ved at rep. den. Kan man overhovedet hente en opgradering hos dem?
Avatar billede hojben Novice
01. august 2001 - 12:41 #20
retax >> jaja ingen probs... Der er bios opdateringer til alle deres modeller... ganske gratis.. bar eikke hardware mæssigt *S*
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:43 #21
ja det kan jeg godt, men så er det hele jo bare på eget ansvar, som de prøver og true en med haha :) som om computeren springer i luften, hvis man selv prøver og lave den.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. august 2001 - 12:45 #22
Egentlig skal du jo bare opgradere den på normal vis, der er vel ingen grund til at købe kredsen!
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:45 #23
nå sætter jeg pointsne op. så den der finder ud af præcis hvor biosen sidder i computeren og hvordan den ser ud, får 222 point!
Avatar billede hojben Novice
01. august 2001 - 12:47 #24
nej nej start nu med at smide en biosopdatering på den... og se om det ikke hjælper.
Avatar billede hojben Novice
01. august 2001 - 12:47 #25
hvilken type og model er det ?
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:48 #26
ja men nu har jeg den alligevel skilt næsten helt ad, og nu kan jeg jo ligså godt få og vide hvor den sidder, hvis nu det andet ikke hjælper! så skal jeg måske skille den ad IGEN! og trust me, den er ikke SJAV og skille ad :)
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:50 #27
tror det er en A21p thinkpad, andet står der ikke på den
Avatar billede hojben Novice
01. august 2001 - 12:51 #28
i bunden står TYPE
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:53 #29
nope. jeg skal bare vide hvor biosen sidder.
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 12:56 #30
yoYO :)
Avatar billede snapz Nybegynder
01. august 2001 - 13:03 #31
er der virkelig ingen der ved hvor biosen sidder?
Avatar billede computerexperten Nybegynder
01. august 2001 - 13:48 #32
prøv at tryke F1 ved opstart når den skal til at tælle ramne.....eller delete eller esc........

held og lykke
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
03. august 2001 - 00:05 #33
....he he...hvor svært kan det være. Jeg har selv en Thinkpad, og har også resat biossen. lige på den anden side af Rammene befinder den sig, og ved siden af er der et lille batteri, som du tager ud i en time, og så skulle den være resat. Håber du finder den  :o)
vh Ulrik
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
03. august 2001 - 00:07 #34
på den anden side at ramblok 1, tæt ved cpu\'en, under tastaturet....Kan vist ikke komme det ret meget nærmere! :o)
Avatar billede snapz Nybegynder
03. august 2001 - 09:10 #35
kanon endelig!! men hvordan ser den ud? synes ikke jeg kan  se den? :(
Avatar billede snapz Nybegynder
03. august 2001 - 09:11 #36
og hvordan ser batteriet ud? hvad farve størrelse?
Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
03. august 2001 - 13:01 #37
ja, nu er det jo lidt tid siden jeg har haft den åben... :o) Batteriet er et lille rundt ét, metallicfarvet, sidder i en holder, hvor det er nemt at pille ud....øhh, biossen, er en lille sort chip, som sidder der hvor jeg forklarede...
-Det jeg skriver her ved du sikkert godt, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare bedre! :o(
....Ellers vent til efter weekenden, så skal jeg prøve at skille min egen af igen, så må ci chattes!
Avatar billede snapz Nybegynder
03. august 2001 - 14:36 #38
ja det lyder meget sansynligt det du skriver. men jeg kan sgu ikke se noget batteri (jeg ved godt hvad for et du mener).
er det en thinkpad IBM A-serie du har?
har du icq?
Avatar billede snapz Nybegynder
03. august 2001 - 21:27 #39
er der nogen der kan hjælpe mig?????
Avatar billede snapz Nybegynder
03. august 2001 - 21:40 #40
er der nogen der ved hvor jeg kan finde en manual, om hvordan jeg nulstiller CMOS? i hardwaren? ikke med software!!!!!!!!1
Avatar billede euroman28 Nybegynder
30. marts 2002 - 22:13 #41
Det lyder som om du har et password på den bærbare du vil slippe af med.