Avatar billede scholes Mester
09. juni 2011 - 08:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Beskytte ark - indtastningsceller

Hej

Jeg er igang med at lave et lille program, hvor jeg ønsker brugeren kun skal have tilladelse til nogle indtastningsceller.

Arket skal være beskyttet(låst) pånær de celler jeg definerer som indtastningsceller.

Dette skyldes naturligvis jeg ikke ønsker brugen skal slette formeler osv.

Er dette muligt?
Avatar billede larsrhk Nybegynder
09. juni 2011 - 09:18 #1
Når du beskytter dit ark kan du angive hvilke rettigheder brugerne skal have til de låste celler.

se screendump her: http://www.ibuster.dk/wp-content/uploads/2011/06/excel-beskyt-ark.jpg

Alternativt skal du låse alle cellerne i arket, undtagen de celler hvor dine brugere skal indtaste data.

I de låste celler skal brugerne ikke have rettigheder når arket er beskyttet, så kan du også skjule dine formler og beregningsgrundlag.

I de ulåste celler har brugerne fuld rettighed når arket er beskyttet, og her kan der så indtastes data.

Du låser dine celler i samme menu som arkbeskyttelsen

se her: http://www.ibuster.dk/wp-content/uploads/2011/06/celle-ark.jpg

Husk at cellelåsen kun virker når arket er beskyttet.
Avatar billede natkatten Mester
09. juni 2011 - 09:15 #2
Det korte svar er "ja".

Det lidt længere er, at du styrer det vha. Formater Celler -> Beskyttelse, idet du sørger for at de celler, som skal benyttes til brugerindtastninger "låses op".

Når du har dette på plads, så kan du beskytte arket/alle arkene med eller uden et kodeord.
Avatar billede scholes Mester
09. juni 2011 - 09:53 #3
Men hvordan får jeg markeret /fortalt Excel hvilke celler der må bruges??
Avatar billede scholes Mester
09. juni 2011 - 10:08 #4
Jeg vil jo gerne beskytte hele arket pånær nogle få celler :)
Avatar billede scholes Mester
09. juni 2011 - 10:14 #5
Skulle lige nørde lidt med det...

Det spiller nu :)

Tusind tak!
Avatar billede Michael B. Bom Juniormester
09. juni 2011 - 10:25 #6
Du kan vælge funktioner, beskyttelse, tillade brugere at redigere områder (2003)  eller fanen gennemse og så vælge det samme (2010)