Avatar billede hans01 Nybegynder
08. juni 2011 - 09:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvordan kan jeg hæve alle priser i en bestemt varegruppe

Jeg skal hæve alle brutto priserne i en bestemt varegruppe med en fast faktor.

kan dette lade sig gøre og hvordan? vi bruge c5 v. 3.0
Avatar billede Hartvig01 Nybegynder
08. juni 2011 - 10:26 #1
Lager/Periodisk/Prisændring

Herefter tryk evt. F2 for alle kunne vælge varegruppe.

Sæt grupperne du ønsker fra og til.

Lav evt. en test hvor du samtidig afgrænser til et par varenumre, så du er sikker på at det fungerer som du ønsker.
Avatar billede hans01 Nybegynder
08. juni 2011 - 11:53 #2
Hej hartvig

Så er jeg så langt som du skriver, hvordan hæver jeg så prisen med 5% i en bestemt gruppe
Avatar billede Hartvig01 Nybegynder
08. juni 2011 - 11:59 #3
Når du har valgt afgrænsningerne - trykker du ok, herefter et nyt billede hvor du vælger salgspris og evt. 5%.

herefter skriver du start og ok.
Avatar billede hans01 Nybegynder
08. juni 2011 - 12:49 #4
jeg er lidt i tvivl hvo jeg afgrænser selve gruppen. I det første billede "prisændring" er der et lagerkartotek hvor den sorterer efter bla varenummer. hvordan kan jeg sikre mig det udelukkende er den specificerede varegruppe der ændrer sig?
Avatar billede Hartvig01 Nybegynder
08. juni 2011 - 12:59 #5
Hej Hans,

I det første billede stiller du dig i et af felterne nedenunder sortering - Der står sikker varenummer i et af dem , og de hvide felter ved siden af, er afgrænsningerne, disse er nok blanke.

Hvis du ikke har Gruppe, som et af disse felter, kan du stille cursoren i et af de blanke felter, evt ved varenummer og
trykke på F2 og så kommer der en liste, hvor du kan vælge Gruppe.

Når du har Gruppe fremme skal du stille dig i det blanke felt ved siden af gruppe og ALT+H (eller brug den lille pil ned i feltet) for at vælge gruppe.

Det første felt er fra (gruppe) det næste er til gruppe.
Hvis du vælger samme gruppe i begge felter, afgrænser du til denne gruppe.

Husk at teste det først, så du også afgrænser på et enkelt varenummer, og så lige kigger resultatet nede på lageret, inden du fjerner varenummeret fra afgrænsningen og kører det på hele gruppen.
Avatar billede hans01 Nybegynder
08. juni 2011 - 13:15 #6
Hej Hartvig

det virkede, men skabte lige et andet problem, da jeg hævede med en procent kommer den nye pris ud med 2 decimaler. er der nogen chance for at ændre dette så tallet bliver helt?

et andet sp kan man have en pris på en given vare i to valutaer? Dkr. og Euro?
Avatar billede Hartvig01 Nybegynder
08. juni 2011 - 13:34 #7
Det var godt det virkede. Jeg kender desværre ikke til en måde at sætte decimalerne til nul automatisk.

Du kan godt køre 2 valutaer på en vare.

Du opretter en ny prisgruppe i Lager/Tilpasning/PrisGruppe - F2 og giver den et navn.

Herefter kan du gå til varen og stille dig på den gamle prisgruppe - tryk pil ned, og vælg din nye prisgruppe - sæt en valuta og en pris.

Herefter kan du på specifikke kunder vælge at de skal benytte denne prisgruppe (i debitorkartoteket).

Du bør dog overveje om i ikke skal oprette pris gruppen på flere/alle varer, så hvis kunden køber en af disse varer, kan den benytte den rigtige pris/valuta.