Avatar billede hallubaloo Nybegynder
05. juni 2011 - 13:07 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Trådløs uden router

Hej derude,

jeg flytter om 14 dage ind på et kollegie, hvor der er kablet rundt lejlighederne. Min fætter bor ved siden af, og han siger at hvis man smider en router på deres netværk, mister alle andre lejligheder internet. Synes det lyder mærkeligt, men der står faktisk i deres regler at man ikke må sætte en (trådløs)router op.

Derfor tænkte jeg lidt på at sætte noget op uden SSID, så kan de jo ikke opdage det. Men hvordan gør jeg?

Har været inde i min "Netgear RangeMax Duo Wireless-N Router" og fjerne fluebenet "Use Router as DHCP Server", men jeg modtager stadig en IP der hedder 192.168.2.1 og ikke 192.168.1.x fra den router der sidder i den anden ende af huset ved mit modem.

Tænkte på om man kan skaffe sig noget der minder om en "trådløs switch", som bare snupper signalet fra lan-kablingen, og fyrer det ud trådløst, uden DHCP..?

På forhånd tak ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2011 - 13:14 #1
man kan godt se router, der ikke udsender ssid - bare ofte uden id'en.
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
05. juni 2011 - 13:25 #2
er ikke helt med - men hvis bare man ikke kan finde den, når man søger efter trådløse netværk, bliver jeg nok ikke busted. Og det er jo det der er vigtigst :)

Desuden er det jo kun pga. nettet går ned, at folk ikke må sætte routere op - men hvis jeg nu får det hen, er der jo ingen skade sket :)
Avatar billede thov Forsker
05. juni 2011 - 14:04 #3
Det trådløse signal vil kunne ses - med eller uden SSID - og pejles så let som ingenting.

Når du er flyttet ind på kollegiet, tager du din laptop, og med programmet inSSIDer kørende, går du rundt i området og pejler dig ind på eventuelle syndere.
Det samme vil andre også kunne gøre overfor dig...

Når trådløse netværk er forbudt, skyldes det sikkert at det vil give en masse problemer.
Bare det at alle skal slås om kun 13 kanaler, kan give administratoren kuldegysninger, for ikke at tale om det sammensurium af krypterede/ukrypterede netværk, som visse 'smartasses' absolut føler sig kaldet til at hacke.
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
05. juni 2011 - 14:32 #4
Nu kommer jeg til at bo i en blok der ligger nede for sig selv, og der bor hovedsageligt gymnasiepiger, så tror ikke der bliver et ræs om de 13 kanaler..

Og om jeg bliver knaldet eller ej, er underordnet i denne sammenhæng. Kunne ha ladet være med at nævne det, men ville jo gerne give så grundig en forklaring som mulig :)
Vil bare gerne have det til at virke, så lad mig om det andet :)

Anyone? :)
05. juni 2011 - 14:37 #5
Kan du 'se' andre trådløse enheder i området ?
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
05. juni 2011 - 15:25 #6
det har jeg ikke prøvet endnu.. men..

hvordan får jeg mit problem løst? tak ;D
Avatar billede Blueeyez Mester
05. juni 2011 - 15:26 #7
Umiddelbart vil jeg da sige at du sagtens burde sætte en router til, men nu har jeg aldrig selv oplevet at jeg ikke har kunnet gøre det, men hvis det skulle være så kan du jo evt sætte en pc op med 2 netværkskort i og så en router så der går fra skolens net til en pc og fra pc til router og fra routere ud trådløs :) (Kræver du laver broforbindelse i netværksforbindelse på pcen)
Avatar billede Blueeyez Mester
05. juni 2011 - 15:28 #8
Du kan mske os nøjes med en hub imellem deres internet og routeren.. men da jeg ikke selv har oplevet ikke at få lov så er det sævrt for mig og sige at der faktisk findes sådan en blokering fra skolens side.. Mit gæt vil være at de har andet der på stedet der kører 2.4 Ghz signal (Ikke internet men andet udstyr)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2011 - 15:32 #9
du kan lave et alternativ (legalt), så du ikke bliver smidt ud efter en måned.
Sæt en mini-pc til kablet lan - den skal også have trådløs.

http://www.ask-www.net/index.php?lang=da&month=2011-01&id=24707
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
05. juni 2011 - 18:13 #10
Ja, den med at få en bærbar til at fungere som "trådløs router" havde jeg også tænkt på - og den er go nok som nødløsning.

Men man må da på en eller anden måde kunne konfigurere sin router, så man slår DHCP helt fra.. Så den trækker ip'erne helt tilbage fra skolens router, og bare "smider dem igennem". Altså, en form for trådløs switch..

Eller er der evt. et apparat jeg kan købe, som kan gøre det?
05. juni 2011 - 19:01 #11
... de flest Trådløse Router kan man i dens WEB interface aktive/DEaktivere DHCP ... Det er det du skal gå efter...
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2011 - 19:49 #12
#10 - det kan ikke rent teknisk lade sig gøre. En lokal router (det vil du have) kan understøtte typisk 127 wifi-maskiner - og hvis du bare vil have den til at smide data 1:1 igennem, så skulle alle få samme data tilsendt. Det vil sende en masse data retur med 'pakke passer ikke til tidligere data', og få dit net til at gå ned pga fejlpakkernes antal.
Du kan kun gøre det ved at lave en 1:1 løsning jf #9, og derved bevare 1 maskine:1 tråd.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2011 - 19:50 #13
btw: hvis jeg skriver om andre løsninger, som du havde tænkt på - så kom lige med alle dine overvejelser - så jeg ikke bruger tid på at foreslå noget du har tænkt.
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
07. juni 2011 - 10:50 #14
#11 - det har jeg prøvet, uden held :(

"Har været inde i min "Netgear RangeMax Duo Wireless-N Router" og fjerne fluebenet "Use Router as DHCP Server", men jeg modtager stadig en IP der hedder 192.168.2.1 og ikke 192.168.1.x fra den router der sidder i den anden ende af huset ved mit modem."

#12+13 - Det ser ud som om jeg bliver nød til at at give op, og køre med kabel til min bærbar. Er ikke meget for at skulle have en computer stå tændt 24/7 bare for at fungere som "trådløs router". Det er bare mega underligt at der ikke er et eller andet apparat man kan sætte på?
Hvad gør man på skoler osv? Kabler man ikke ud til nogle forstærkere/antenner rundt omkring i de forskellige afdelinger? Man burde da kunne lave noget lignende.. Hvis ikke så smid et svar, hvis du vil ha points..
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2011 - 11:31 #15
for mig skyld kan du bare lukke.
Avatar billede hallubaloo Nybegynder
07. juni 2011 - 11:46 #16
okay, tak - lukker