Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
27. maj 2011 - 13:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skrevet i Word, skal sættes op i inDesign

Hej

Jeg er i gang med et eksamensprojekt i forbindelse med hvilket min gruppe og jeg har skrevet en lang rapport. Diverse afsnit er delt op i en masse Word-filer, som nu skal sættes op i InDesign og i den forbindelse har et par spørgsmål rejst sig.

Jeg har arbejdet med InDesign før, men har aldrig rigtig fundet en god måde at få indhold fra Word ind i InDesign på. Er der nogen, som kan komme med nogle gode råd når man skal til at begynde på en opgave som min, såsom:

Hvordan får man bedst indhold ind fra Word? Word-filerne indeholder noget formatering, som gerne må beholdes, hvis muligt, men det er ikke livsnødvendigt hvis InDesign ikke kan lide det.

Er det mest hensigtsmæssigt at lave én stor tekstboks pr. side og i den inddele tekst i overskrift, brødtekst, koloner osv. eller er det bedre at lave flere små tekstbokse, én til hver kolone, én til overskrift osv.? Hvis man vælger at arbejde med flere små tekstbokse, kan man da sætte nogle universielle guides ind (e.l.), som sikrer, at fx al brødtekst starter samme sted efter en kapiteloverskrift i toppen af en side?

Hvordan indsætter man bedst tekst i midten af opgaven? Lad os sige, at jeg har 20 siders tekst og gerne vil have 5 siders tekst ind mellem side 10 og 11. Word arbejder jo med et andet form for flow end InDesign, så hvordan ville man gøre det smartest i InDesign?

Håber nogen kan hjælpe med en eller flere af mine problemer :)
Avatar billede knc Nybegynder
29. maj 2011 - 01:25 #1
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
29. maj 2011 - 22:33 #2
knc,

Tak for linket! Som svar på mit første spørgsmål kunne denne metode muligvis bruges.

Hvis du eller andre har andre forslag eller, endnu bedre, erfaringer, og evt. nogle svar til mine andre spørgsmål, vil jeg meget gerne høre dem :)
Avatar billede knc Nybegynder
30. maj 2011 - 20:46 #3
Jeg kan desværre ikke hjælpe yderligere, idet jeg ikke har brugt programmet i flere år. :-(
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
30. maj 2011 - 20:50 #4
Du skal have tak for forsøget :)
Avatar billede kardinalen Novice
31. maj 2011 - 16:29 #5
Hvis du vil undgå det røde kryds nederst i den sidste tekstboks, som indikerer at der er "text owerflow" (overskydende tekst der ikke kan være i tekstboksen, så skal du blot sørge for at din tekstboks ikke er markeret, når du trykker på det word dokument, som du vil importere, så bliver din cursor loadet med al teksten (skifter udseende) hold shift tasten nede og tryk i øverste hjørne på den første side og al teksten vil blive importeret, InDesign vil blive ved med at springe til næste tekstboks efterhånden, som de bliver fyldt op, ganske smart.
Det med at indsætte tekst midt i en række sider, er heller ikke svært, du kan altid tilføje flere sider hvor du vil, og du kan i boksen med pages altid rykke rundt på siderne ved simpel drag and drop.
Det der med guides, kan løses på flere måder, du kan altid opsætte dine character styles og paragraph styles så de er nemme at tilføje en given tekst, du kan også oprette mastersider, som indeholder den formatering mv. som du ønsker.
Håber at det er svar nok ;o)
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
31. maj 2011 - 22:13 #6
Tak for svaret, det hjalp :)

Når man Placer teksten fra Word i InDesign, kan man da få InDesign til ikke at tage formateringen fra Word med?
Avatar billede kardinalen Novice
01. juni 2011 - 07:03 #7
Ja så skal du bare sætte et flueben i "Show Import Options" så kan du selv bestemme hvor meget formatering der skal følge med ind, en meget nyttig ting når man skal have et Excel dokument ind.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
02. juni 2011 - 14:52 #8
Tak for hjælpen!
Avatar billede kardinalen Novice
02. juni 2011 - 15:50 #9
Det var så lidt ;o)